The icing occured on the highway and runway which people and goods are transported, reduces the resistance of friction between the vehicle tires and pavement coating, so the slippery coating causes serious accidents. In our regions that air temperature is usually under 0 °C, causes the goverment to spend millions of liras every year for snow and ice control methods, however this methods are inadequate. The methods used for snow and ice control should not inflict damage on the pavements, metal components, environment, human healt and economy. However, the existing methods currently used are not qualified to meet these expectations. Some certain chemical solutions have been produced by private companies are being used recently, but the cost of these are expensive. Therefore these chemicals are used only in runways, bridges and viaducts which are most exposed to icing. Althought pavement heating systems offered ease of application and are efficient methods, these processes are being avoided due to high initial installation cost. In this study, financial analysis is performed for methods used against ice and snow struggle and pavement heating systems which are the alternative to these chemicals. The most economic as well as effective struggle method is attempted to determine
İnsanların ve eşyaların ulaşımını gerçekleştirdiği karayolu ve havaalanı kaplamalarında oluşan buzlanma, araç tekerlekleri ile kaplama arasındaki sürtünme direncini düşürüp, kaplamayı kayganlaştırarak ciddi sorunlara sebep olabilmektedir. Hava sıcaklıklarının 0°C’nin altında seyrettiği bölgelerimizde kar ve buzla mücadele için her yıl milyonlarca lira harcanmakta, buna rağmen mevcut yöntemler yetersiz kalmaktadır. Kar ve buzla mücadelede kullanılan yöntemlerin kaplama tabakasına, metal aksamlara, çevreye, insan sağlığına ve ekonomiye zarar vermemesi gerekmektedir. Fakat günümüzde kullanılan mevcut yöntemler bu beklentileri karşılar nitelikte değildir. Yeni yeni kullanılmaya başlanan özel firmalar tarafından üretilen bazı kimyasal solüsyonların da maliyetleri çok yüksektir. Bu sebeple yalnızca uçak pistlerinde ve buzlanmaya en çok maruz kalan köprü ve viyadüklerde kullanılmaktadır. Kaplama ısıtma sistemleri ise uygulama kolaylığı ve etkili bir yöntem olmasına karşın yüksek ilk kurulum maliyeti sebebiyle kaçınılan bir mücadele yöntemidir. Bu çalışmada, kar ve buzla mücadelede kullanılan kimyasal yöntemlerin ve bu yöntemlere alternatif olabilecek kaplama ısıtma sistemlerinin maliyet analizi yapılmıştır. Etkili olmasının yanısıra ekonomik de olan mücadele yöntemi belirlenmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Publication Date | April 2, 2015 |
Submission Date | December 4, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 1 |