Günlük hayatta bireylerin birçok etken sebebiyle
karar alma sürecinde rasyonel davranıştan uzaklaştıkları görülmektedir. Bu
çalışmada, bireylerin karar alma sürecinde etkili olan kişisel, psikolojik ve
sosyolojik faktörler açıklanmıştır. Uygulama kısmında Denizli ilinde alışveriş
merkezinde 320 kişiyle yapılan anket sonuçlarına yer verilmiştir. Analiz
sonucunda bazı etkileyicilerin bireylerin satın alma davranışı esnasında
irrasyonel davrandıkları görülmüştür. Analizden elde edilen sonuçlarda çocuk
sahibi olmayan bireylerin eğlence amaçlı alışveriş yaptıkları, çocuk sahibi
olan bireylere göre daha fazla kredi kartı kullandıkları anlaşılmıştır. Çocuk
sahibi olmayan bireylerin alışveriş esnasında planlanmamış kararlar verdikleri
görülmüştür.
It is
seen that individuals get away from rational behavior in decision making
process due to many factors in daily life. In this study, personal,
psychological and sociological factors that are effective in decision making
process of individuals are explained. In the application part, the results of
the survey conducted with 320 people in the shopping center in Denizli are
given. As a result of the analysis, it was observed that some of the
influencers behaved irrationally during the purchasing behavior of individuals.
According to the results of the analysis, it is understood that individuals who
do not have children shop for entertainment and use credit cards more than
individuals who have children. It was seen that individuals who do not have
children make unplanned decisions during shopping.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 17 |
Our Journal is under the evaluation of the ULAKBİM TR Dizin Index and indexed by ASOSINDEX and SOBİAD.