Review Article
BibTex RIS Cite

Satın Alma Kararında İrrasyonel İnsan Davranışının İncelenmesi

Year 2019, Volume: 6 Issue: 17, 42 - 62, 30.09.2019

Abstract

Günlük hayatta bireylerin birçok etken sebebiyle
karar alma sürecinde rasyonel davranıştan uzaklaştıkları görülmektedir. Bu
çalışmada, bireylerin karar alma sürecinde etkili olan kişisel, psikolojik ve
sosyolojik faktörler açıklanmıştır. Uygulama kısmında Denizli ilinde alışveriş
merkezinde 320 kişiyle yapılan anket sonuçlarına yer verilmiştir. Analiz
sonucunda bazı etkileyicilerin bireylerin satın alma davranışı esnasında
irrasyonel davrandıkları görülmüştür. Analizden elde edilen sonuçlarda çocuk
sahibi olmayan bireylerin eğlence amaçlı alışveriş yaptıkları, çocuk sahibi
olan bireylere göre daha fazla kredi kartı kullandıkları anlaşılmıştır. Çocuk
sahibi olmayan bireylerin alışveriş esnasında planlanmamış kararlar verdikleri
görülmüştür.

References

  • Akagün Ergin, E., & Özdemir Akbay, H. (2011). Giyim ve Gıda Ürünleri Kategorilerinde Tüketicilerin Plansız Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. Dergipark.org.tr: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/18924 adresinden alındı.
  • Aktuğlu, I., & Temel, A. (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? (Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), s. 43-59.
  • Altunışık, R., & İslamoğlu, A. (2010). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Azizoğlu, A., & Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, Sembolik Tüketim ve Marka. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4(2), s. 33-50.
  • Bakır, U., & Çelik, M. (2013). Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Yaklaşım: Kültür Bozumu ve Yıkıcı Reklamlar. Selçuk İletişim Dergisi, 7(4).
  • Bakırcı, F. (1999). Tüketici Karar ve Davranışlarını Belirleyen Faktörler ve İki Grup İlde Tüketim Fonksiyonları İle Mukayesesi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. istanbul: ayrıntı Yayınları.
  • Bocock, R. (2005). Tüketim (2 b.). (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Camerer, C. F. (1999, ekim). Behavioral Economics: Reunifying Psychology and Economics. www.researchgate.net: https://www.researchgate.net/publication/12814071_Behavioral_Economics_Reunifying_Psychology_and_Economics adresinden alındı Çekiç, S. (2016). Davranışsal İktisat Bağlamında Cinsiyet Farkının Tüketici Tercihlerine Etkisi: Bartın Örneği. Bartın: Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Yüksek Lİsans Tezi.
  • Çınar, R., & Çubukçu, İ. (2009). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları: Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), s. 277-300.
  • Erdem, A. (2006). Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi (1. baskı b.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Erkmen, T., & Yüksel, C. (2008). Tüketicilerin Alışveriş Davranış Biçimleri İle Demografik ve Sosyo Kültürel Özelliklerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 8(2), s. 683-727.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: ayrıntı yayınları.
  • İnce, Ş. (2014). Toplumsal ve Kültürel Dönüşümlerin Gündelik Hayata Yansımaları: 2000’lerde Türkiye’nin Mutfağı. Ankara Üniversitesi Açık Erişim Sistemi: http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/27870/ adresinden alındı.
  • Karabulut, M. (1981). Tüketici Davranışı: Pazarlama Yeniliklerinin Kabulü ve Yayılışı. Minnetoğlu Yayınevi.
  • Kocacık, F. (1998). Tüketim Eğilimleri ve Sorunları. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Koç, E. (2015). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım (6. basım b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory Of Human Motivation. 50.
  • MEB. (2012). Aile ve Tüketici Hizmetleri, Tüketici Davranış Modelleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mengü, S. Ç. (2005). Tüketimle Edinilen Yanılsanmış Seçkinlik. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 21(21), s. 155-160.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Toplumu Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma (5. basım b.). Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2007). Tüketici Davranışları . İstanbul: MediaCat.
  • Öztürk, M. (2013). Kapitalizmin Arzu Üzerinden Üretimi yada Arzunun Nesnelleş(tiril)mesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), s. 151-180.
  • Rabin, M. (2002, mayıs). A Perspective On Psychology And Economics. science direct: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014292101002070 adresinden alındı.
  • Yıldız , Z., Kalağan, G., Yıldız, S., & Çetin, B. (2013). Toplumsal Dönüşüm ve İrrasyonel Tüketim. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4(8), 67-102.
  • Yükselen, C. (2012). Pazarlama:İlkeler-Yönetim-Örnek Olaylar. Ankara: Detay Yayıncılık.

Investigation of Irrational Human Behavior in Purchasing Decision

Year 2019, Volume: 6 Issue: 17, 42 - 62, 30.09.2019

Abstract

It is
seen that individuals get away from rational behavior in decision making
process due to many factors in daily life. In this study, personal,
psychological and sociological factors that are effective in decision making
process of individuals are explained. In the application part, the results of
the survey conducted with 320 people in the shopping center in Denizli are
given. As a result of the analysis, it was observed that some of the
influencers behaved irrationally during the purchasing behavior of individuals.
According to the results of the analysis, it is understood that individuals who
do not have children shop for entertainment and use credit cards more than
individuals who have children. It was seen that individuals who do not have
children make unplanned decisions during shopping.

References

  • Akagün Ergin, E., & Özdemir Akbay, H. (2011). Giyim ve Gıda Ürünleri Kategorilerinde Tüketicilerin Plansız Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. Dergipark.org.tr: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/18924 adresinden alındı.
  • Aktuğlu, I., & Temel, A. (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? (Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), s. 43-59.
  • Altunışık, R., & İslamoğlu, A. (2010). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Azizoğlu, A., & Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, Sembolik Tüketim ve Marka. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4(2), s. 33-50.
  • Bakır, U., & Çelik, M. (2013). Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Yaklaşım: Kültür Bozumu ve Yıkıcı Reklamlar. Selçuk İletişim Dergisi, 7(4).
  • Bakırcı, F. (1999). Tüketici Karar ve Davranışlarını Belirleyen Faktörler ve İki Grup İlde Tüketim Fonksiyonları İle Mukayesesi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. istanbul: ayrıntı Yayınları.
  • Bocock, R. (2005). Tüketim (2 b.). (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Camerer, C. F. (1999, ekim). Behavioral Economics: Reunifying Psychology and Economics. www.researchgate.net: https://www.researchgate.net/publication/12814071_Behavioral_Economics_Reunifying_Psychology_and_Economics adresinden alındı Çekiç, S. (2016). Davranışsal İktisat Bağlamında Cinsiyet Farkının Tüketici Tercihlerine Etkisi: Bartın Örneği. Bartın: Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı Yüksek Lİsans Tezi.
  • Çınar, R., & Çubukçu, İ. (2009). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları: Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(1), s. 277-300.
  • Erdem, A. (2006). Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi (1. baskı b.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Erkmen, T., & Yüksel, C. (2008). Tüketicilerin Alışveriş Davranış Biçimleri İle Demografik ve Sosyo Kültürel Özelliklerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 8(2), s. 683-727.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: ayrıntı yayınları.
  • İnce, Ş. (2014). Toplumsal ve Kültürel Dönüşümlerin Gündelik Hayata Yansımaları: 2000’lerde Türkiye’nin Mutfağı. Ankara Üniversitesi Açık Erişim Sistemi: http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/27870/ adresinden alındı.
  • Karabulut, M. (1981). Tüketici Davranışı: Pazarlama Yeniliklerinin Kabulü ve Yayılışı. Minnetoğlu Yayınevi.
  • Kocacık, F. (1998). Tüketim Eğilimleri ve Sorunları. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları.
  • Koç, E. (2015). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri: Global ve Yerel Yaklaşım (6. basım b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory Of Human Motivation. 50.
  • MEB. (2012). Aile ve Tüketici Hizmetleri, Tüketici Davranış Modelleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mengü, S. Ç. (2005). Tüketimle Edinilen Yanılsanmış Seçkinlik. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 21(21), s. 155-160.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Toplumu Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma (5. basım b.). Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2007). Tüketici Davranışları . İstanbul: MediaCat.
  • Öztürk, M. (2013). Kapitalizmin Arzu Üzerinden Üretimi yada Arzunun Nesnelleş(tiril)mesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), s. 151-180.
  • Rabin, M. (2002, mayıs). A Perspective On Psychology And Economics. science direct: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014292101002070 adresinden alındı.
  • Yıldız , Z., Kalağan, G., Yıldız, S., & Çetin, B. (2013). Toplumsal Dönüşüm ve İrrasyonel Tüketim. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4(8), 67-102.
  • Yükselen, C. (2012). Pazarlama:İlkeler-Yönetim-Örnek Olaylar. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Research Articles
Authors

Tuğba Solak This is me 0000-0003-1314-6562

Publication Date September 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 17

Cite

APA Solak, T. (2019). Satın Alma Kararında İrrasyonel İnsan Davranışının İncelenmesi. Gümrük Ve Ticaret Dergisi, 6(17), 42-62.

Our Journal is under the evaluation of the ULAKBİM TR Dizin Index and indexed by ASOSINDEX and SOBİAD.