Individual,
group and organizational conflicts can affect as negatively to relations.
Forgiveness, which plays an important role in organizing relationships that are
damaged after living conflicts and adverse events, will not only be emotional
but also addressed on the rational side will enable us to rediscover the
process. In this study by movement from this point, it has been researched
whether the forgiveness has influenced without critical thinking. For this
purpose, during the 2017-2018 academic year to 400 students, which were
educated in a state university, was applied tendency to forgive and critical
thinking scale. Implementation was conducted by face-to-face and educated
interviewers. The data obtained after the application were analyzed according
to parametric using statistical package program. Correlation and regression
analyzes have performed to determine the relationship and effectiveness between
the variables. As a result of analysis, while the tendency to forgive according
to sex different, the tendency to critical thinking has been different only
according to class. In the study, while there has a weak positive relationship
between the tendency to forgiveness and the tendency to critical thinking, the
regression model for the influence of critical thinking on forgiveness has
considered significant. Recommendations have been developed to related this
study of results.
Forgiveness Critical Thinking Positive Psychology Student of Faculty of Economics and Administrative Sciences.
Birey, grup ve örgütsel düzeyde yaşanan
çatışmalar ilişkileri olumsuz etkileyebilmektedir. Yaşanan çatışma ve
istenmeyen olaylardan sonra zedelenen ilişkileri düzenlemede önemli bir rol
üstlenen affetmenin sadece duygusal değil aynı zamanda rasyonel tarafıyla da
ele alınması süreci yeniden keşfetmemizi sağlayacaktır. Bu çalışmada da bu
noktadan hareketle affetmenin eleştirel düşünmeden etkilenip etkilenmediği
araştırılmıştır. Bu amaçla 2017-2018 eğitim-öğretim yılında bir devlet
üniversitesinde öğrenim gören 400 öğrenciye, affetme eğilimi ve eleştirel
düşünme eğilimi ölçekleri uygulanmıştır. Uygulama, yüz yüze ve eğitimli
anketörler tarafından gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonrası elde edilen
veriler, istatistik paket programı kullanılarak parametrik analizler
yapılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi ve etkiyi tespit etmek amacıyla
korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda, cinsiyete göre affetme eğilimleri
farklılaşırken, eleştirel düşünme eğilimi sadece sınıfa göre değişmektedir.
Araştırmada, affetme eğilimi ile eleştirel düşünme eğilimi arasında pozitif
yönde zayıf bir ilişki varken, eleştirel düşünmenin affetme üzerindeki etkisine
ilişkin kurulan regresyon modeli anlamlı kabul edilmiştir. Sonuçlara uygun
öneriler geliştirilmiştir.
Eleştirel Düşünme Pozitif Psikoloji Affetme İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencisi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 3 |