Research Article
BibTex RIS Cite

Television Competition Programs from The Perspective of Uses and Gratifications Approach: An Analysis on The SURVIVOR Challange

Year 2022, Volume: 13 Issue: 3, 1086 - 1102, 17.10.2022

Abstract

Despite the advancements in communication technologies today, traditional mass media can still meet most of people's needs, such as information, entertainment, etc. One of these traditional communication tools is television, which can meet many needs in people's everyday lives. People can watch television for many different purposes such as following the agenda and entertainment. In this research, it is aimed to evaluate the reasons behind the high ratings of the Survivor competition, which is an entertainment program and broadcast on television since 2005, from the perspective of uses and gratifications theory.The population of the research consists of Survivor viewers aged 18 and over living in Turkey. The sample of the research is determined by the snowball sample method. Survey was used as a data collection tool in the research, and 553 people participated in the survey. In the current study, the comparative survey model from the relational survey model was used to reveal the relationships between the variables. According to the findings obtained from the study, participants watch the Survivor competition program with the motivations of “fun and relaxation”, “escape and friendship”, “habit, morale and support”. Another finding obtained in the research; these motivations do not show a significant difference according to gender and age variables. Another important finding obtained in the research is; those with low monthly incomes follow the competition with the motivations of “escape” , “friendship” and “habit” more than those with high monthly income.

References

  • Basilisco, R. & Jin, C.K. (2015). Uses and gratification motivation for using Facebook and the ımpact of Facebook usage on social capital and Life satisfaction among Filipino users. International Journal of Software Engineering and Its Applications. 9 (4), s. 181-194.
  • Bulduklu, Y. (2010). Televizyonda yayınlanan sağlık programları ve izleyicileri üzerine ampirik bir çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün & SB Demir) Ankara: Siyasal kitabevi.
  • Çakır, V. ve Bozkurt, Ö. (2014). Televizyon izleme alışkanlıkları, motivasyonları ve Trt 6: Hakkari örneği. Global Meida Journal: Tr Edition, 4 (8), s.61-81.
  • Dilber, F. (2014). Kitle iletişim araçları ve suç olgusu. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (1), s.60-66
  • Fiske, J., (1996). İletişim çalışmalarına giriş. Süleyman İrvan (çev.). Ankara: Ark Yayınları.
  • Güngör, N. (2013). İletişim kuram ve yaklaşımlar. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Harhell, S. (2000). Uses and gratification of the ınternet by Blythe Suezann Harhell. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Birleşik Devletler: Teksas Teknik Üniversitesi
  • Ishii, K. (2008). Uses and gratifications of online communities in Japan. Observatorio, 2(3), 25-37.
  • Karakoç, E. ve Arklan, Ü. (2008). Eğitim düzeyinin medya kullanımına etkisi: gazete ve televizyon karşılaştırması. 9-13 Haziran 2008 Moskova kentinde 4th International Conference of the Russian Communication Association sunulan bildiri: Rusya: Moskova.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Katz, E., Blumler, J.G. ve Gurevıtch, M. (1973). Uses and gratifications research. The Public Opinion Quarterly. 37 (4), s.509-523
  • Koçak, A. (2001). Televizyon izleyici davranışları televizyon izleyicilerinin tercihleri ve doyumları üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Postman, N. (2014). Televizyon öldüren eğlence. (5. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rubin, A. M. (2008). Uses and gratificatiıns perspective on media effects. Kent State Universty.
  • Önk, Ü.Y. (2009). Baudrıllard perspektifinden bir kitle iletişim ve sanat aracı olarak simülasyon evreninde televizyon. Selçuk İletişim Dergisi, 5 (4), s.201-218
  • Özer, Ö. (2017). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. öğrencilerinin Twitter kullanımı üzerine bir analiz. Intermedia International e-Journal, 4(6), s.40-58.
  • Taylan, H.H. (2011). Televizyonla yetişmek. (1. Baskı). Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, E. (2009). İletişim araştırmaları ve kuramları (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları
  • Tüfekçi, N. ve Asığbulmuş, H. (2016). The factors that effective in the choice of hospital and patient satisfaction: The sample of Isparta. Journal of Current Researches on Health Sector, 6 (2), s.72-92.

Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Televizyon Yarışma Programları: SURVIVOR Yarışması Üzerine Bir İnceleme

Year 2022, Volume: 13 Issue: 3, 1086 - 1102, 17.10.2022

Abstract

Günümüzde iletişim teknolojilerindeki gelişmelere rağmen geleneksel kitle iletişim araçları insanların bilgilenme, eğlenme vb, gereksinimlerinin büyük bir bölümünü halen karşılayabilir durumdadır. İnsanların gündelik yaşamında birçok gereksinimini karşılayabilir durumda olan bu geleneksel iletişim araçlarından biri de televizyondur. İnsanlar televizyonu, gündemde ne olup bittiğinden haberdar olmadan, eğlence amaçlı kullanımlara kadar birçok amaçla kullanabilmektedirler. Bu araştırmada, bir eğlence programı olan ve 2005’den bu yana televizyon ekranlarında kendisine seyirci bulan Survivor yarışmasının, yayınlandığı dönemlerde yüksek reytingler almasının altında yatan nedenler kullanımlar ve doyumlar perspektifinden değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de yaşayan 18 yaş ve üzeri Survivor izleyicileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise kartopu örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmış, anket 553 kişiye uygulanmıştır. Çalışmada değişkenler arasındaki ilişkileri açığa çıkarmak için ilişkisel tarama modelinden karşılaştırılmalı tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre katılımcılar Survivor yarışma programını sırasıyla Eğlence ve rahatlama, Kaçış ve arkadaşlık, Alışkanlık ve Moral ve destek motivasyonları ile izlemektedirler. Araştırmada elde edilen bir diğer bulgu; söz konusu bu motivasyonların cinsiyet ve yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediğidir. Diğer taraftan araştırmada elde edilen önemli bir bulgu ise; aylık geliri düşük olanların, aylık geliri yüksek olanlardan daha fazla söz konusu yarışmayı Kaçış ve arkadaşlık ve Alışkanlık motivasyonları ile izlemektedirler.

References

  • Basilisco, R. & Jin, C.K. (2015). Uses and gratification motivation for using Facebook and the ımpact of Facebook usage on social capital and Life satisfaction among Filipino users. International Journal of Software Engineering and Its Applications. 9 (4), s. 181-194.
  • Bulduklu, Y. (2010). Televizyonda yayınlanan sağlık programları ve izleyicileri üzerine ampirik bir çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün & SB Demir) Ankara: Siyasal kitabevi.
  • Çakır, V. ve Bozkurt, Ö. (2014). Televizyon izleme alışkanlıkları, motivasyonları ve Trt 6: Hakkari örneği. Global Meida Journal: Tr Edition, 4 (8), s.61-81.
  • Dilber, F. (2014). Kitle iletişim araçları ve suç olgusu. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (1), s.60-66
  • Fiske, J., (1996). İletişim çalışmalarına giriş. Süleyman İrvan (çev.). Ankara: Ark Yayınları.
  • Güngör, N. (2013). İletişim kuram ve yaklaşımlar. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Harhell, S. (2000). Uses and gratification of the ınternet by Blythe Suezann Harhell. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Birleşik Devletler: Teksas Teknik Üniversitesi
  • Ishii, K. (2008). Uses and gratifications of online communities in Japan. Observatorio, 2(3), 25-37.
  • Karakoç, E. ve Arklan, Ü. (2008). Eğitim düzeyinin medya kullanımına etkisi: gazete ve televizyon karşılaştırması. 9-13 Haziran 2008 Moskova kentinde 4th International Conference of the Russian Communication Association sunulan bildiri: Rusya: Moskova.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Katz, E., Blumler, J.G. ve Gurevıtch, M. (1973). Uses and gratifications research. The Public Opinion Quarterly. 37 (4), s.509-523
  • Koçak, A. (2001). Televizyon izleyici davranışları televizyon izleyicilerinin tercihleri ve doyumları üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Postman, N. (2014). Televizyon öldüren eğlence. (5. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rubin, A. M. (2008). Uses and gratificatiıns perspective on media effects. Kent State Universty.
  • Önk, Ü.Y. (2009). Baudrıllard perspektifinden bir kitle iletişim ve sanat aracı olarak simülasyon evreninde televizyon. Selçuk İletişim Dergisi, 5 (4), s.201-218
  • Özer, Ö. (2017). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. öğrencilerinin Twitter kullanımı üzerine bir analiz. Intermedia International e-Journal, 4(6), s.40-58.
  • Taylan, H.H. (2011). Televizyonla yetişmek. (1. Baskı). Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, E. (2009). İletişim araştırmaları ve kuramları (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları
  • Tüfekçi, N. ve Asığbulmuş, H. (2016). The factors that effective in the choice of hospital and patient satisfaction: The sample of Isparta. Journal of Current Researches on Health Sector, 6 (2), s.72-92.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Emin Sözkesen 0000-0002-0648-9498

Yusuf Şahin 0000-0002-3903-3366

Publication Date October 17, 2022
Submission Date April 5, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Sözkesen, M. E., & Şahin, Y. (2022). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Televizyon Yarışma Programları: SURVIVOR Yarışması Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1086-1102. https://doi.org/10.36362/gumus.1098968