In the digitalized world, creation of big data and analyzing of them with many different techniques have made it possible to draw inferences according to people’s interests. It is kown that YouTube -to keep its users active on the platform- makes use of algorithms recommending videos that users will be interested in and like them. When users start watching a video on YouTube in any subject, they also begin to fall into a rabbit hole and watch similar videos on after another. In other words, with a sense of wonder, they go deeper, as they click and click to understand what is happening inside the subject and it's rather difficult for them to stop themselves. In this research it is examined what kind of effects recommendation systems have on users that YouTube uses. As a result of the review of previous studies the same subject, it has been concluded that users are satisfied with the recommendations; however they are also under the influence of rabbit hole, filter bubble and echo chambers.
Dijitalleşen dünyada büyük verinin oluşması ve farklı birçok teknikle bu verilerin analiz edilmesi insanların ilgilerine yönelik çıkarımlar yapmayı olanaklı hale getirmiştir. YouTube’un kullanıcılarını platformda aktif tutmak için onların ilgi duyacakları ve beğenecekleri videoları öneren algoritmalardan yararlandığı bilinmektedir. Kullanıcılar YouTube’da herhangi bir konu hakkında video izlemeye başladığında adeta tavşan deliğinden düşmekte ve farkında olmadan arka arkaya benzer videolar izlemeye devam etmektedir. Başka bir deyişle, merak duygusuyla konunun iç yüzünde neler olduğunu anlamak için tıkladıkça tıklayarak daha derinlere inmekte ve kendilerini durdurmaları oldukça güç olmaktadır. Bu çalışmada YouTube’un kullandığı tavsiye sistemlerinin kullanıcılar üzerinde hangi etkilere sahip olduğu araştırılmıştır. Daha önce bu konu üzerinde yapılan çalışmaların incelemesi sonucunda kullanıcıların tavsiyelerden memnuniyet duyduğu ancak farkında olmadan tavşan deliği, filtre balonu ve yankı odalarının etkisinde kaldığı sonucuna varılmıştır.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır. Teşekkür edilecek bir kurum veya kişi bulunmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2023 |
Submission Date | July 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 1 |