The purpose of this study is to first examine the level of technology integration of teachers and the level of technology leadership self-efficacy perception of school administrators, and then to reveal whether the problems they experienced during the pandemic process, the changes they expected after the pandemic and the measures to be taken differ according to these level. The general survey model was used to conduct research. "Indicators of Technology Integration Scale" was used to determine the technology integration indicators of teachers, and the "Technological Leadership Self-Efficacy Scale for School Administrators" was used to determine the technology leadership self-efficacy of school administrators. In addition, the Distance Education Questionnaire was used to investigate the problems experienced by teachers and school administrators during the pandemic, the changes they expect in terms of educational practices after the pandemic, and the measures that can be taken in possible situations. This study was carried out with a total of 489 people, including 369 teachers and 120 school administrators. Data management and analysis were performed using SPSS statistical program. The results of this investigation show that teachers find themselves at a sufficient level in terms of technology integration and school administrators in terms of technology leadership self-efficacy. Both teachers with high technology integration level and school administrators with high technology leadership self-efficacy perceptions stated that they experienced problems such as lack of experience in developing e-learning content during the pandemic process, the targeted acquisitions are not suitable for online environments, and the inability to provide education according to the individual interests and abilities of students in online distance education. They stated that they expect students to increase their motivation towards school and learning with the return to face-to-face education after the pandemic.
Teacher School administrator Pandemic Technology Integration Technological Leadership.
Fübap
EF.20.04
Bu çalışmanın amacı eğitim sistemi paydaşlarından öğretmenlerin teknoloji entegrasyon düzeylerini, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz yeterlik algı düzeylerini belirleyerek pandemi sürecinde yaşadıkları sorunlar, pandemi sonrasında bekledikleri değişimler ve alınması gereken önlemlerin bu düzeylere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Öğretmenlerin teknoloji entegrasyon göstergelerini belirlemek için “Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonu Göstergeleri (TEG) Ölçeği”, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterliğini belirlemek için “Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen ve okul yöneticilerinin pandemi sürecinde yaşadığı sorunlar, pandemi sonrasında eğitim uygulamaları açısından bekledikleri değişiklikler ve yaşanabilecek olası durumlarda alınabilecek önlemlerin belirlenmesi için Uzaktan Eğitim Anketi kullanılmıştır. Bu çalışma 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Türkiye’nin doğusunda yer alan bir ilde görev yapan 369 öğretmen ve 120 okul yöneticisi olmak üzere toplam 489 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler, teknoloji entegrasyonu okul yöneticileri ise teknoloji liderliği öz yeterliği bakımından kendilerini yeterli düzeyde bulmaktadır. Hem teknoloji entegrasyon düzeyleri yüksek olan öğretmenler hem de teknoloji liderliği öz yeterlik algıları yüksek olan okul yöneticileri pandemi sürecinde e-öğrenme içeriği geliştirmede deneyim yetersizliği, hedeflenen kazanımların çevrimiçi ortamlara uygun olmaması, çevrimiçi uzaktan eğitimde öğrencilerin bireysel ilgi ve yeteneklerine göre eğitim verilememesi gibi sorunlar yaşadıklarını ve pandemi sonrasında yüz yüze eğitime geri dönülmesiyle öğrencilerin okula ve öğrenmeye karşı motivasyonlarının artacaklarını beklediklerini belirtmişlerdir.
Öğretmen Okul Yöneticisi Pandemi Teknoloji Entegrasyonu Teknoloji Liderliği
EF.20.04
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | EF.20.04 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2 |