This study, which aims to examine the intangible cultural heritage elements in the A1.1 Maarif Turkish textbooks prepared by the Maarif Foundation, used a real case study from qualitative research designs. Criterion sampling, one of the purposive sampling methods, was preferred as the object of investigation, and A1.1 level primary, middle, and high school textbooks prepared by the Maarif Foundation in 2021 were used. ICH list was used as a data collection tool, and the textbooks’ activities were analyzed in line with this list. Descriptive content analysis was used to analyze the collected data. Knowledge and practices related to nature and the universe, performing arts, rituals and feasts, oral traditions and narratives, social practices, handicraft tradition, place names on the temporary list, mixed heritage, and natural heritage were identified as the main themes in the list and descriptive analysis was carried out according to these themes. It was concluded that in all of the textbooks examined, greetings under the upper element of ICH oral traditions and expressions were given more space, diversity of ICH elements increased as the level of education increased, greetings from ICH elements were quantitatively given enough space, while other elements weren’t given enough space.
Education Turkish Textbooks Intangible Cultural Heritage ICH.
Maarif Vakfı tarafından hazırlanan A1.1 Maarif Türkçe ders kitaplarında bulunan somut olmayan kültürel miras unsurlarının incelemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden gerçek durum çalışması kullanılmıştır. İnceleme nesnesi olarak amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilerek 2021 yılında Maarif Vakfı tarafından hazırlanan A1.1 düzeyindeki ilkokul, ortaokul ve lise kitapları kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak SOKÜM listesi kullanılmış ve ders kitaplarındaki etkinlikler bu liste doğrultusunda incelenmiştir. Toplanan verilerin analizinde betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Listedeki doğa ve evrenle ilgili bilgi ve uygulamaları, gösteri sanatları, ritüeller ve şölenler, sözlü gelenek ve anlatımlar, toplumsal uygulamalar, el sanatları geleneği, geçici listedeki yer adları, karma miras ve doğal miras ana temalar olarak belirlenmiş ve betimsel analiz bu temalara göre gerçekleştirilmiştir. İncelenen ders kitaplarının tümünde SOKÜM sözlü gelenek ve anlatımlar üst ögesi altında yer alan selamlaşma sözlerine fazlaca yer verildiği, öğretim kademeleri yükseldikçe Somut Olmayan Kültürel Miras ögelerinin çeşitliliğinin arttığı, Somut Olmayan Kültürel Miras ögelerinden selamlaşma sözlerine nicel olarak yeterince yer verildiği, diğer ögelere ise yeterince yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Maarif Türkçe Ders Kitabı Somut Olmayan Kültürel Miras Unsurları SOKÜM.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1 |