Research Article
BibTex RIS Cite

Factors that Play a Role in Consumers' Adoption of Electric Cars: A Research Within the Framework of the Unified Technology Acceptance Model

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 117 - 136, 31.01.2024

Abstract

It is observed that human-induced environmental problems have increased significantly in recent years. The increase in environmental problems poses great threats to future generations. R&D studies of electric vehicles, which is one of the suggestions to reduce the severity of increasing environmental threats, has been a hope to leave a more liveable world to future generations. The fact that electric vehicles, which are intended to be used as an alternative to fossil fuel vehicles, are expected to be used more all over the world in the near future, has led to the need for research to understand the factors affecting the acceptance of electric vehicles by consumers. The aim of the study is to reveal consumers' perceptions of electric vehicles. In the collection of the data of the study, online survey method is used through convenience sampling. According to the data obtained as a result of the study, it is observed that the variables in the UTAUT 2 model and environmental awareness have an important role in consumers' adoption of electric cars. Another important result of the study is that the perception of facilitating conditions negatively affects the attitude and intention to use electric cars.

Project Number

hayır

References

  • Ahn, M., Kang, J., & Hustvedt, G. (2016). A model of sustainable household technology acceptance. International Journal of Consumer Studies, 40(1): 83-91.
  • Ajanovic, A. (2015). The future of electric vehicles: prospects and impediments. Wiley Interdisciplinary Reviews: Energy and Environment, 4(6), 521-536.
  • Ajzen, I. (2005). EBOOK: Attitudes, Personality and Behaviour. McGraw-hill education (UK).
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
  • Ajzen, I., & Fishbein, M. (1977). Attitude-behavior relations: A theoretical analysis and review of empirical research. Psychological bulletin, 84(5), 888.

Tüketicilerin Elektrikli Otomobilleri Benimsemesinde Rolü Olan Faktörler: Birleştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 117 - 136, 31.01.2024

Abstract

İnsan kaynaklı çevresel problemlerin son yıllarda ciddi oranda artış gösterdiği gözlenmektedir. Çevresel problemlerin artış göstermesi, gelecek kuşaklara karşı büyük tehditler ortaya çıkarmaktadır. Artan çevresel tehditlerin şiddetini azaltıcı önerilerinden biri olan son zamanların popüler konusu, elektrikli araçların Ar-Ge çalışmaları, gelecek nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakmak için bir umut olmuştur. Fosil yakıtlı araçlara alternatif olarak kullanılmak istenen elektrikli araçların yakın gelecekte tüm dünyada daha fazla kullanılmasının bekleniyor olması, elektrikli araçların tüketiciler nezdinde kabulünü etkileyen faktörlerin anlaşılmasına yönelik bir araştırma ihtiyacı doğurmuştur. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin elektrikli araçlara yönelik algılarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın verilerinin toplanmasında kolayda örnekleme yoluyla çevrimiçi anket yöntemlerinden faydalanılmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda elde edilen verilere göre tüketicilerin elektrikli otomobilleri benimsemesinde UTAUT 2 modelinde yer alan değişkenlerin ve çevre bilincinin önemli rolünün olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmanın diğer bir önemli sonucu ise kolaylaştırıcı koşullara ilişkin algının elektrikli otomobillere yönelik tutum ve kullanım niyetini olumsuz olarak etkilediğidir.

Supporting Institution

hayır

Project Number

hayır

Thanks

hayır

References

  • Ahn, M., Kang, J., & Hustvedt, G. (2016). A model of sustainable household technology acceptance. International Journal of Consumer Studies, 40(1): 83-91.
  • Ajanovic, A. (2015). The future of electric vehicles: prospects and impediments. Wiley Interdisciplinary Reviews: Energy and Environment, 4(6), 521-536.
  • Ajzen, I. (2005). EBOOK: Attitudes, Personality and Behaviour. McGraw-hill education (UK).
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
  • Ajzen, I., & Fishbein, M. (1977). Attitude-behavior relations: A theoretical analysis and review of empirical research. Psychological bulletin, 84(5), 888.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Consumer Behaviour
Journal Section Articles
Authors

Ümit Yaprak 0000-0002-2590-7325

Elif Kizir 0000-0002-9389-6074

Bahar Yaşin 0000-0003-2654-1967

Project Number hayır
Publication Date January 31, 2024
Submission Date June 23, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Yaprak, Ü., Kizir, E., & Yaşin, B. (2024). Tüketicilerin Elektrikli Otomobilleri Benimsemesinde Rolü Olan Faktörler: Birleştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 117-136.