It is observed that human-induced environmental problems have increased significantly in recent years. The increase in environmental problems poses great threats to future generations. R&D studies of electric vehicles, which is one of the suggestions to reduce the severity of increasing environmental threats, has been a hope to leave a more liveable world to future generations. The fact that electric vehicles, which are intended to be used as an alternative to fossil fuel vehicles, are expected to be used more all over the world in the near future, has led to the need for research to understand the factors affecting the acceptance of electric vehicles by consumers. The aim of the study is to reveal consumers' perceptions of electric vehicles. In the collection of the data of the study, online survey method is used through convenience sampling. According to the data obtained as a result of the study, it is observed that the variables in the UTAUT 2 model and environmental awareness have an important role in consumers' adoption of electric cars. Another important result of the study is that the perception of facilitating conditions negatively affects the attitude and intention to use electric cars.
hayır
İnsan kaynaklı çevresel problemlerin son yıllarda ciddi oranda artış gösterdiği gözlenmektedir. Çevresel problemlerin artış göstermesi, gelecek kuşaklara karşı büyük tehditler ortaya çıkarmaktadır. Artan çevresel tehditlerin şiddetini azaltıcı önerilerinden biri olan son zamanların popüler konusu, elektrikli araçların Ar-Ge çalışmaları, gelecek nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakmak için bir umut olmuştur. Fosil yakıtlı araçlara alternatif olarak kullanılmak istenen elektrikli araçların yakın gelecekte tüm dünyada daha fazla kullanılmasının bekleniyor olması, elektrikli araçların tüketiciler nezdinde kabulünü etkileyen faktörlerin anlaşılmasına yönelik bir araştırma ihtiyacı doğurmuştur. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin elektrikli araçlara yönelik algılarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın verilerinin toplanmasında kolayda örnekleme yoluyla çevrimiçi anket yöntemlerinden faydalanılmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda elde edilen verilere göre tüketicilerin elektrikli otomobilleri benimsemesinde UTAUT 2 modelinde yer alan değişkenlerin ve çevre bilincinin önemli rolünün olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmanın diğer bir önemli sonucu ise kolaylaştırıcı koşullara ilişkin algının elektrikli otomobillere yönelik tutum ve kullanım niyetini olumsuz olarak etkilediğidir.
hayır
hayır
hayır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Consumer Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | hayır |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | June 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 1 |