Research Article
BibTex RIS Cite

Kurumsal Dijital Yeterlilik Ölçeği (KDYÖ): Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2024, Volume: 15 Issue: 2, 498 - 516, 05.06.2024

Abstract

Kurumsal dijital yeterlilik dijital okuryazarlık, dijital liderlik, dijital inovasyon ve dijital strateji gibi bir dizi beceriyi kapsamaktadır. Bu araştırmanın temel amacı kurumların dijital yeterliliklerini belirlemede kullanılabilecek geçerliliği ve güvenilirliği yüksek bir ölçek geliştirmektir. Kurumsal Dijital Yeterlilik Ölçeği, ölçek geliştirme sürecinde önce potansiyel öğelerden oluşan, literatür taraması ve görüşmelerden elde edilen verilere dayalı madde havuzu oluşturulmuş, daha sonra pilot çalışma yapılmak suretiyle ifadelerin sadeleştirilmesi, test-tekrar test analizi, doğrulayıcı yapı ve keşfedici yapı analizi yapılmıştır. Madde sadeleştirmede yapı, uyum ve ayrım geçerliği ile güvenirlik testleri yapılmıştır. Test-tekrar test analizi ile ölçeğin anlaşılırlığı analiz edilmiştir. Ölçüt bağımlı geçerlik için Algılanan Kullanım Kolaylığı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonuçları, Kurumsal Dijital Yeterlilik Ölçeği'nin yüksek bir iç tutarlılığa, test-tekrar test güvenilirliğine, keşfedici ve doğrulayıcı yapı geçerliliğine sahip olduğunu göstermektedir. Ölçek; Kurumsal Dijital Yetkinlik (10 ifade) ve Kurumsal Dijital Strateji (10 ifade) olmak üzere iki alt boyuttan ve 20 ifadeden oluşmaktadır. Analiz bulguları Kurumsal Dijital Yeterlilik Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir. Ölçeğin iki alt boyutu kurumun dijital teknolojileri takip etme, kuruma uyarlama ve kullanma konusunda yönetici algılarını ölçmektedir. Ölçek değerleri, Kurumsal Dijital Yeterlilik Ölçeğinin, kurum yöneticilerinin kurumsal dijital yeterlilik algılarının ölçülmesinde güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğunu göstermektedir.

References

  • Acevedo, J., ve Diaz-Molina, I. (2023). Learning organizations in emerging economies: the effect of knowledge management on innovative culture in Chilean companies. The Learning Organization, 30(1), 37-54. https://doi.org/10.1108/TLO-01-2021-0009
  • Adner, R., Puranam, P., ve Zhu, F. (2019). What is different about digital strategy? From quantitative to qualitative change. Strategy Science, 4(4), 253-261.https://doi.org/10.1287/stsc.2019.0099
  • Aguinis, H., Pierce, C. A., Bosco, F. A., ve Muslin, I. S. (2009). First decade of Organizational Research Methods: Trends in design, measurement, and data-analysis topics. Organizational Research Methods, 12(1), 69-112. https://doi.org/10.1177/1094428108322641

Institutional Digital Competence Scale (IDCS): A Scale Development Study

Year 2024, Volume: 15 Issue: 2, 498 - 516, 05.06.2024

Abstract

Corporate digital competence covers a range of skills, such as digital literacy, digital leadership, digital innovation, and digital strategy. The primary purpose of this research is to develop a scale with high validity and reliability that can be used to determine the digital competence of institutions. During the scale development process of the Corporate Digital Competence Scale, an item pool consisting of potential items was created based on data obtained from literature reviews and interviews. Then, a pilot study was conducted to simplify the expressions, test-retest analysis, confirmatory structure, and exploratory structure analysis. Construction, compliance, and discriminant validity and reliability tests were completed in item simplification. The understandability of the scale was analyzed using test-retest analysis. The perceived ease of use scale was used for criterion-related validity. Study results show that the Corporate Digital Competency Scale has high internal consistency, test-retest reliability, and exploratory and confirmatory construct validity. The scale consists of two sub-dimensions: Corporate Digital Competence (10 statements), Corporate Digital Strategy (10 words), and 20 comments. Analysis findings show that the Corporate Digital Competence Scale is valid and reliable. The two subscales of the scale measure managers' perceptions about following, adapting, and using digital technologies in the institution. Scale values show that the Corporate Digital Competence Scale is reliable and valid in measuring corporate managers' perceptions of corporate digital competency.

References

  • Acevedo, J., ve Diaz-Molina, I. (2023). Learning organizations in emerging economies: the effect of knowledge management on innovative culture in Chilean companies. The Learning Organization, 30(1), 37-54. https://doi.org/10.1108/TLO-01-2021-0009
  • Adner, R., Puranam, P., ve Zhu, F. (2019). What is different about digital strategy? From quantitative to qualitative change. Strategy Science, 4(4), 253-261.https://doi.org/10.1287/stsc.2019.0099
  • Aguinis, H., Pierce, C. A., Bosco, F. A., ve Muslin, I. S. (2009). First decade of Organizational Research Methods: Trends in design, measurement, and data-analysis topics. Organizational Research Methods, 12(1), 69-112. https://doi.org/10.1177/1094428108322641
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Technology and Digital Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Hasan Tutar 0000-0001-8383-1464

Ahmet Tuncay Erdem 0000-0003-4573-8415

Nevzat Şahin 0000-0002-6000-0833

Publication Date June 5, 2024
Submission Date December 5, 2023
Acceptance Date February 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Tutar, H., Erdem, A. T., & Şahin, N. (2024). Kurumsal Dijital Yeterlilik Ölçeği (KDYÖ): Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 498-516.