Research Article
BibTex RIS Cite

Farkındalık (Mindfulness), Kaygı Duyarlılığı ile İlişkisinde Duygu Düzenlemenin Üstbilişsel İnançların Aracılık Rolü

Year 2024, Volume: 15 Issue: 2, 616 - 625, 05.06.2024

Abstract

This study aims to explore the mediating role of emotion regulation in the relationship between metacognitive beliefs, mindfulness, and anxiety sensitivity. Data was collected from a sample of 385 participants through a survey questionnaire. The relationships among the latent variables were analyzed using SmartPLS 3. The findings revealed significant positive relationships between mindfulness and emotion regulation (β=0.359, p<0.001), as well as anxiety sensitivity (β=0.310, p<0.001). Similarly, significant positive relationships were observed between metacognitive beliefs and emotion regulation (β=0.436, p<0.001), as well as anxiety sensitivity (β=0.197, p=0.009). Additionally, emotion regulation exhibited a significant positive relationship with anxiety sensitivity (β=0.330, p<0.001). The study further investigated the mediating role of emotion regulation in the relationships between metacognitive beliefs, mindfulness, and anxiety sensitivity. The results, presented in the table below, indicate that emotion regulation plays a crucial mediating role in the relationship between metacognitive beliefs and anxiety sensitivity, as well as in the relationship between mindfulness and anxiety sensitivity. These findings highlight the importance of emotion regulation as a mechanism through which metacognitive beliefs and mindfulness influence anxiety sensitivity. Understanding the mediating role of emotion regulation can provide valuable insights for interventions aimed at promoting emotional well-being and reducing anxiety-related concerns.

References

  • Bacadini França, A., Samra, R., Magalhães Vitorino, L., & Waltz Schelini, P. (2023). The Relationship Between Mental health, Metacognition, and Emotion Regulation in Older People. Clinical Gerontologist, 1-9.
  • Beyrami, M., Hashemi, T., Bakhshipour, A., Mahmood Aliloo, M., & Eghbali, A. (2014). Comparsion of the effectiveness of emotion reglution training and mindfulness based cognitive therapy in psychological distress and cognitive emotion reglution strategies in mothers of children with mental retardation. Mod Psychol Res, 9(33), 43-59.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Addressing fundamental questions about mindfulness. Psychological Inquiry, 18(4), 272-281.

Anxiety Sensitivity, Mindfulness, and Metacognitive Beliefs: The Mediation of Emotion Regulation

Year 2024, Volume: 15 Issue: 2, 616 - 625, 05.06.2024

Abstract

Bu çalışmada, üstbilişsel inançlar, farkındalık ve kaygı duyarlılığı arasındaki ilişkide duygu düzenlemenin aracı rolünü araştırmayı amaçlamaktadır. Veriler, anket yoluyla 385 katılımcıdan toplanmıştır. Gizli değişkenler arasındaki ilişkiler Smart PLS 3 kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, farkındalık ile duygu düzenleme (β=0,359, p<0,001) ve kaygı duyarlılığı (β=0,310, p<0,001) arasında anlamlı pozitif ilişkiler olduğunu ortaya koymuştur. Benzer şekilde üstbilişsel inançlar ile duygu düzenleme (β=0,436, p<0,001) ve kaygı duyarlılığı (β=0,197, p=0,009) arasında da anlamlı pozitif ilişkiler gözlenmiştir. Ayrıca duygu düzenleme kaygı duyarlılığı ile anlamlı pozitif ilişki göstermiştir (β=0,330, p<0,001). Çalışmada ayrıca üstbilişsel inançlar, farkındalık ve kaygı duyarlılığı arasındaki ilişkilerde duygu düzenlemenin aracı rolünü araştırılmıştır. Bulgular kısmında verilen tabloda sonuçlar sunulmuştur; duygu düzenlemenin üstbilişsel inançlar ile kaygı duyarlılığı arasındaki ilişkide ve aynı zamanda bilinçli farkındalık ile kaygı duyarlılığı arasındaki ilişkide önemli bir aracı rol oynadığını göstermektedir. Bu bulgular, üstbilişsel inançların ve farkındalığın kaygı duyarlılığını etkilediği bir mekanizma olarak duygu düzenlemenin önemini vurgulamaktadır. Duygu düzenlemenin aracılık rolünü anlamak, duygusal refahı artırmayı ve kaygıyla ilgili endişeleri azaltmayı amaçlayan müdahaleler için değerli bilgiler sağlayabilmektedir.

References

  • Bacadini França, A., Samra, R., Magalhães Vitorino, L., & Waltz Schelini, P. (2023). The Relationship Between Mental health, Metacognition, and Emotion Regulation in Older People. Clinical Gerontologist, 1-9.
  • Beyrami, M., Hashemi, T., Bakhshipour, A., Mahmood Aliloo, M., & Eghbali, A. (2014). Comparsion of the effectiveness of emotion reglution training and mindfulness based cognitive therapy in psychological distress and cognitive emotion reglution strategies in mothers of children with mental retardation. Mod Psychol Res, 9(33), 43-59.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Addressing fundamental questions about mindfulness. Psychological Inquiry, 18(4), 272-281.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Geography
Journal Section Articles
Authors

Sunay Güngör 0000-0001-9804-0040

Publication Date June 5, 2024
Submission Date February 5, 2024
Acceptance Date May 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Güngör, S. (2024). Anxiety Sensitivity, Mindfulness, and Metacognitive Beliefs: The Mediation of Emotion Regulation. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 616-625.