Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Kurumsal İletişim Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi

Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 908 - 924, 08.10.2024

Abstract

İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ile birlikte etki alanını genişleten kurumsal iletişim farklı alan ve konu başlıkları ile fazlaca çalışılmaya başlanmıştır.
Kantitatif olarak sürekli artmakta olan kurumsal iletişim araştırmalarının düzenlenmesi konuya ilgi duyanlar için yol gösterici olacaktır.
Son 20 yılı kapsayacak şekilde 2004 ile 2024 yılları arasında yazılmış olan “kurumsal iletişim” konulu tezler bu amaçla bibliyometrik analiz ile incelenmiştir.
YÖKTEZ üzerinden anahtar kelimeler ile gelişmiş arama yapılarak konu ile ilgili çeşitli filtrelendirmeler sonrası çalışmanın amaç ve kapsamına uygun olan 89 tez değerlendirmeye alınmıştır.
Bu tezlerden 69’u yüksek lisans, 20’si doktora tezidir. Kurumsal iletişim konulu lisansüstü tezlerin çok sayıda farklı disiplin, anabilim dalı ve anahtar kelimelerle farklı boyutlarla ele alındığı görülmüştür.
Araştırmalarda en çok nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Konuya yönelik yapılan çalışmalarda nicel olarak en fazla katkıyı Marmara Üniversitesi sunmuştur. Kurumsal iletişim alanında lisansüstü program olmasına rağmen yalnızca 1 çalışmanın yapılmış olması önemli bir bulgu olarak değerlendirilmiştir.

Ethical Statement

-

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Akyürek, R. (2005). Kurumsal İletişim Yönetimi. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Argenti, P.A. (1996). “Corporate communication as a discipline: Toward a definition”, Management Communication Quarterly, 10 (1): 73-97. https://doi.org/10.1177/0893318996010001005.
  • Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Sentez Yayıncılık.
  • Becan, C. (2021). Kurumsal İletişimde Güncel Yaklaşımlar (içinde, “Toplumsal İyilik Bağlamında Bir Kurumsal İletişim Biçimi Olarak ‘Goodvertising’, İstanbul: Kriter Yayınevi. ss.21-39. ISBN: 978-625-7669-40-5.
  • Blauw, E. (1994). Het Corporate Image, Vierde geheel herziene druk. Amsterdam: De Viergang.
  • Castillo, F. A. ve Hallinger, P. (2017). Systematic review of research on educational leadership and management in Latin America, 1991-2017. Educational Management Administration & Leadership, 46(2), 207-225.
  • Chen, Y., Lin, M., ve Zhuang, D. (2022). Wastewater treatment and emerging contaminants: Bibliometric analysis. Chemosphere, 297, 133932.
  • Cornelissen, J. (2008). Corporate Communications: Theory and Practice. London: Sage.
  • Cornelissen, J. (2019). Kurumsal İletişim. (Ed. Sohodol Bir, Ç.; Suher Karademirlidağ, İ.), İstanbul: The Kitap. ISBN: 978-605-7950-58-1.
  • De Bellis, N. (2009). Bibliometrics and citation analysis: From the Science citation index to cybermetrics. Scarecrow Press.
  • De-Miguel-Molina, B., De-Miguel-Molina, M. ve Albors, J. (2015). How undertake a literature review through Bibliometrics. An example with review about user innovation. 1st International Conference on Business Management, 100, 104. http://dx.doi.org/10.4995/ICBM.2015.1327.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., ve Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of business research, 133, 285-296.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Erzor Göktürk,B. (2021). Kurumsal İletişimde Güncel Yaklaşımlar (içinde Kurumsal İletişimin Lokomotifi Reklamlarda Geçmişten Günümüze İmge ve Sembollerin Aktarımındaki Değişim. İstanbul: Kriter Yayınevi. ss.1-19. ISBN:978-6257669-405.
  • Gülnar,B. (2007). Örgütlerde İletişim ve İş Doyumu, İstanbul: Literatürk Yayıncılık. ISBN: 978-994-4116-275.
  • Hallinger, P. (2019). Science mapping the knowledge base on educational leadership and management from the emerging regions of Asia, Africa and Latin America, 1965-2018. Educational Management Administration & Leadership, 48(2), 209-230.
  • Jackson, P.C. (1987). Communication for Managers. Published by Financial Times Prentice Hall. ISBN 10: 0273026887 ISBN 13: 9780273026884.
  • Kasemodel, M. C., Makishi, F., Souza, R. C.,ve Silva, V. L. (2016). Following the trail of crumbs: A bibliometric study on consumer behavior in the food science andtechnology field. International Journal of Food Studies, 5(1), s. 73-83. https://doi.org/10.7455/ijfs/5.1.2016.a7
  • Mazzei, A. (2014). A multidisciplinary approach for a new understanding of corporate communication. Corporate Communications: An International Journal, 19 (2), 216-230. https://doi.org/10.1108/CCIJ-12-2011-0073.
  • McBurney, M. K. ve Novak, P. L. (2002). What is bibliometrics and why should you care? Proceedings. IEEE International Professional Communication Conference (pp. 108-114). Portland, OR, USA, 17-20 September 2002. https://ieeexplore.ieee.org/document/1049094.
  • Öztürk, O. (2022). Bibliyometrik araştırmaların tasarımına ilişkin bir çerçeve. O. Öztürk ve G. Gürler (Yay. haz.). Bir literatür incelemesi aracı olarak bibliyometrik analiz içinde, (ss.33-48). Nobel akademi yayıncılık.
  • Soydaş, N. (2018). #İletişim Bence Dumandan (#) Hashtag’e İletişim, İstanbul: İnkılap Kitabevi. 3. Baskı. ISBN: 978-975-10-3907-1.
  • Soydaş, N. (2021). Uygarlık Geliştiren İnsandan İletişim Yapan İnsana ‘Teori ve Uygulamalarla Kurumsal İletişim Hikâyeleri”, İstanbul: Alfa Yayınevi/ Mona Kitap, 2. Baskı. ISBN: 978-625-7220-12-5.
  • Sugimoto, C. R., Ahn, Y. Y., Smith, E., Macaluso, B., & Lariviere, V. (2019). Factorsaffecting sex-related reporting in medical research: a cross-disciplinary bibliometric analysis. The Lancet, 393(10171). https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32995-7
  • Şakar, G. D., ve Cerit, A. G. (2013). Uluslararası Alan İndekslerinde Türkiye Pazarlama Yazını: Bibliyometrik Analizler ve Nitel Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), https://doi.org/274201337- 274201362
  • Tosun Babür, N. (2003). “Kurumsal İletişim Sürecinde Reklamın ve İmaj Yönetiminin Bütünleşik Konumu.” Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18 (1) s.173-191.
  • Tunçel, H. (2011). “Kurumsal İletişimin Kavramsal Çerçevesi Hakkında Bir Yorum”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 18, 252-267.
  • Ukşul, Ş. (2016). Türkiye’de eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılmış bilimsel yayınların sosyal ağ analizi ile değerlendirilmesi: Bir bibliyometrik çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Umut Zan, B. (2012). Türkiye’de bilim dallarında karşılaştırmalı bibliyometrik analiz çalışması. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Van Riel, C.B.M. (1995). Principles of Corporate Communication. Prentice Hall: New Jersey. ISBN: 978-0131509962.
  • Van Riel, C.B.M. ve Fombrun, C.J. (2007). Essential of Corporate Communication: Implementing Practices for Effective Reputation Management. Routledge: New York.
  • Wallace, D. (1989). Bibliometrics and citation analysis. J. N. Olsgaard (Yay. haz.). Principles and applications of information science: For library professionals içinde (ss.10-26). American Library Association.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. ve Utma, S. (2015). Halkla İlişkiler 1-2, İstanbul: Lisans Yayıncılık. ISBN:978-605-5044-37-4.
  • Zupic, I., ve Čater, T. (2014). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), s. 429-472. https://doi.org/10.1177/1094428114562629.

A Bibliometric Analysis of Graduate Theses on Corporate Communication in Turkey

Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 908 - 924, 08.10.2024

Abstract

Corporate communication, which has expanded its sphere of influence with the developments in communication technologies, has begun to be studied with different fields and topics.
The organization of corporate communication research, which is constantly increasing quantitatively, will be a guide for those interested in the subject.
For this purpose, theses on "corporate communication" written between 2004 and 2024, covering the last 20 years, were examined by bibliometric analysis.
An advanced search was made with keywords through YÖKTEZ and 89 theses that were suitable for the purpose and scope of the study were included in the evaluation after various filtering on the subject. Of these theses, 69 are master's theses and 20 are doctoral theses.
It was seen that postgraduate theses on corporate communication were handled in different dimensions with many different disciplines, departments and keywords. Qualitative research method was mostly used in the studies.
Marmara University made the highest quantitative contribution to the studies on the subject.
Although there is a postgraduate program in the field of corporate communication, the fact that only one study has been conducted is considered as an important finding.

Project Number

-

References

  • Akyürek, R. (2005). Kurumsal İletişim Yönetimi. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Argenti, P.A. (1996). “Corporate communication as a discipline: Toward a definition”, Management Communication Quarterly, 10 (1): 73-97. https://doi.org/10.1177/0893318996010001005.
  • Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Sentez Yayıncılık.
  • Becan, C. (2021). Kurumsal İletişimde Güncel Yaklaşımlar (içinde, “Toplumsal İyilik Bağlamında Bir Kurumsal İletişim Biçimi Olarak ‘Goodvertising’, İstanbul: Kriter Yayınevi. ss.21-39. ISBN: 978-625-7669-40-5.
  • Blauw, E. (1994). Het Corporate Image, Vierde geheel herziene druk. Amsterdam: De Viergang.
  • Castillo, F. A. ve Hallinger, P. (2017). Systematic review of research on educational leadership and management in Latin America, 1991-2017. Educational Management Administration & Leadership, 46(2), 207-225.
  • Chen, Y., Lin, M., ve Zhuang, D. (2022). Wastewater treatment and emerging contaminants: Bibliometric analysis. Chemosphere, 297, 133932.
  • Cornelissen, J. (2008). Corporate Communications: Theory and Practice. London: Sage.
  • Cornelissen, J. (2019). Kurumsal İletişim. (Ed. Sohodol Bir, Ç.; Suher Karademirlidağ, İ.), İstanbul: The Kitap. ISBN: 978-605-7950-58-1.
  • De Bellis, N. (2009). Bibliometrics and citation analysis: From the Science citation index to cybermetrics. Scarecrow Press.
  • De-Miguel-Molina, B., De-Miguel-Molina, M. ve Albors, J. (2015). How undertake a literature review through Bibliometrics. An example with review about user innovation. 1st International Conference on Business Management, 100, 104. http://dx.doi.org/10.4995/ICBM.2015.1327.
  • Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., ve Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of business research, 133, 285-296.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Erzor Göktürk,B. (2021). Kurumsal İletişimde Güncel Yaklaşımlar (içinde Kurumsal İletişimin Lokomotifi Reklamlarda Geçmişten Günümüze İmge ve Sembollerin Aktarımındaki Değişim. İstanbul: Kriter Yayınevi. ss.1-19. ISBN:978-6257669-405.
  • Gülnar,B. (2007). Örgütlerde İletişim ve İş Doyumu, İstanbul: Literatürk Yayıncılık. ISBN: 978-994-4116-275.
  • Hallinger, P. (2019). Science mapping the knowledge base on educational leadership and management from the emerging regions of Asia, Africa and Latin America, 1965-2018. Educational Management Administration & Leadership, 48(2), 209-230.
  • Jackson, P.C. (1987). Communication for Managers. Published by Financial Times Prentice Hall. ISBN 10: 0273026887 ISBN 13: 9780273026884.
  • Kasemodel, M. C., Makishi, F., Souza, R. C.,ve Silva, V. L. (2016). Following the trail of crumbs: A bibliometric study on consumer behavior in the food science andtechnology field. International Journal of Food Studies, 5(1), s. 73-83. https://doi.org/10.7455/ijfs/5.1.2016.a7
  • Mazzei, A. (2014). A multidisciplinary approach for a new understanding of corporate communication. Corporate Communications: An International Journal, 19 (2), 216-230. https://doi.org/10.1108/CCIJ-12-2011-0073.
  • McBurney, M. K. ve Novak, P. L. (2002). What is bibliometrics and why should you care? Proceedings. IEEE International Professional Communication Conference (pp. 108-114). Portland, OR, USA, 17-20 September 2002. https://ieeexplore.ieee.org/document/1049094.
  • Öztürk, O. (2022). Bibliyometrik araştırmaların tasarımına ilişkin bir çerçeve. O. Öztürk ve G. Gürler (Yay. haz.). Bir literatür incelemesi aracı olarak bibliyometrik analiz içinde, (ss.33-48). Nobel akademi yayıncılık.
  • Soydaş, N. (2018). #İletişim Bence Dumandan (#) Hashtag’e İletişim, İstanbul: İnkılap Kitabevi. 3. Baskı. ISBN: 978-975-10-3907-1.
  • Soydaş, N. (2021). Uygarlık Geliştiren İnsandan İletişim Yapan İnsana ‘Teori ve Uygulamalarla Kurumsal İletişim Hikâyeleri”, İstanbul: Alfa Yayınevi/ Mona Kitap, 2. Baskı. ISBN: 978-625-7220-12-5.
  • Sugimoto, C. R., Ahn, Y. Y., Smith, E., Macaluso, B., & Lariviere, V. (2019). Factorsaffecting sex-related reporting in medical research: a cross-disciplinary bibliometric analysis. The Lancet, 393(10171). https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32995-7
  • Şakar, G. D., ve Cerit, A. G. (2013). Uluslararası Alan İndekslerinde Türkiye Pazarlama Yazını: Bibliyometrik Analizler ve Nitel Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), https://doi.org/274201337- 274201362
  • Tosun Babür, N. (2003). “Kurumsal İletişim Sürecinde Reklamın ve İmaj Yönetiminin Bütünleşik Konumu.” Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18 (1) s.173-191.
  • Tunçel, H. (2011). “Kurumsal İletişimin Kavramsal Çerçevesi Hakkında Bir Yorum”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 18, 252-267.
  • Ukşul, Ş. (2016). Türkiye’de eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılmış bilimsel yayınların sosyal ağ analizi ile değerlendirilmesi: Bir bibliyometrik çalışma (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Umut Zan, B. (2012). Türkiye’de bilim dallarında karşılaştırmalı bibliyometrik analiz çalışması. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Van Riel, C.B.M. (1995). Principles of Corporate Communication. Prentice Hall: New Jersey. ISBN: 978-0131509962.
  • Van Riel, C.B.M. ve Fombrun, C.J. (2007). Essential of Corporate Communication: Implementing Practices for Effective Reputation Management. Routledge: New York.
  • Wallace, D. (1989). Bibliometrics and citation analysis. J. N. Olsgaard (Yay. haz.). Principles and applications of information science: For library professionals içinde (ss.10-26). American Library Association.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. ve Utma, S. (2015). Halkla İlişkiler 1-2, İstanbul: Lisans Yayıncılık. ISBN:978-605-5044-37-4.
  • Zupic, I., ve Čater, T. (2014). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), s. 429-472. https://doi.org/10.1177/1094428114562629.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication
Journal Section Articles
Authors

Nurgül Soydaş 0000-0003-1345-8718

Project Number -
Publication Date October 8, 2024
Submission Date March 27, 2024
Acceptance Date August 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Soydaş, N. (2024). Türkiye’de Kurumsal İletişim Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 908-924.