Paranormal tourism is one of the types of tourism that has developed worldwide in recent years, especially in the UK and the USA. However, despite the diversity of paranormal beliefs and areas, Turkey is not yet a developed country in this field. Starting from this point, the study aims to determine Turkey's paranormal tourism potential and draw attention to the concept of paranormal tourism. In the study conducted within the scope of document analysis, one of the qualitative research techniques, social content platforms, news sites, etc. on the internet were examined. A descriptive analysis of the content offered on the platforms was conducted. Within the scope of descriptive analysis, three themes were determined: prominent provinces, paranormal story type, destination planning. The findings showed that there is at least one paranormal destination candidate in every geographical region of Turkey and a total of 24 destinations can be developed. Marmara (14 destinations) on a regional basis and Istanbul (9 destinations) on a provincial basis stand out in terms of the number of paranormal areas. In terms of paranormal story type, it was determined that 11 of the detected destinations contained a mysterious event, 7 contained a jinn story, 5 contained a spirit/fairy story, and 1 contained a creature story. Within the scope of destination planning, it has been determined that Istanbul with its nine destinations is in an advantageous position. In addition, some abandoned villages in various parts of Turkey may also be considered priority areas.
Paranormal turizm, son yıllarda İngiltere ve ABD başta olmak üzere dünya genelinde gelişme gösteren turizm çeşitlerinden biridir. Ancak Türkiye, sahip olduğu paranormal inanış ve alan çeşitliliğine rağmen henüz bu alanda gelişim göstermiş bir ülke konumunda değildir. Bu noktadan hareketle çalışmada Türkiye’nin paranormal turizm potansiyelinin tespit edilmesi ve paranormal turizm kavramına dikkat çekilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma tekniklerinden doküman incelemesi kapsamında yürütülen çalışmada internette yer alan sosyal içerik platformları, haber siteleri vb. platformlarda sunulan içeriklerin betimsel analizi yapılmıştır. Betimsel analiz kapsamında üç tema belirlenmiştir: öne çıkan iller, paranormal hikâye türü, destinasyon planlama. Bulgular Türkiye’nin her coğrafi bölgesinde en az bir paranormal destinasyon adayının bulunduğunu ve toplam 24 destinasyonun geliştirilebileceğini göstermiştir. Bölge bazında Marmara (14 destinasyon), il bazında İstanbul (9 destinasyon) paranormal alan sayısı açısından öne çıkmaktadır. Paranormal hikâye türü açısından, tespit edilen destinasyonların 11’inin gizemli olay, 7’sinin cin, 5’inin ruh/peri, 1’inin yaratık hikayesi içerdiği belirlenmiştir. Destinasyon planlama kapsamında ise Türkiye’nin çeşitli yerlerinde bulunan terk edilmiş köyler ve dokuz destinasyon önerisi ile öne çıkan İstanbul’un avantajlı konumda olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Recreation, Leisure and Tourism Geography |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2025 |
Submission Date | July 22, 2024 |
Acceptance Date | December 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |