Araştırma Iğdır ilinde Milli Eğitim Müdürlüğüne (MEM) bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin spora katılım güdülerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel çalışma desenleri arasında yer alan tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma grubuna, Iğdır ilinde MEM’e bağlı ilkokul, ortaokul ve lise kademlerinde görev yapan 401 (153 erkek, 248 kadın) gönüllü öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri “spora katılım güdüsü ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin spora katılım güdülerinin orta seviyede olduğu ve demografik değişkenlere göre öğretmenlerin spora katılım güdülerinin görev yapılan okul türü (kamu, özel), spor yapma durumu, okul kategorisi ve haftalık spor yapma sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Buna karşılık öğretmenlerin spora katılım güdülerinin cinsiyet ve spor yapmama nedeni değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Çalışmanın materyal metot bölümünde kullanılan çalışma modeline, araştırmanın amacına, veri toplama aracına ve verilerin çözümlenme sürecinde kullanılan yönteme ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Ayrıca öğretmenlerde spora katılım güdüsü ölçeği ile ölçek alt boyutları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak görev yapılan okul türü, spor yapma durumu ve haftalık spor yapma sıklığının öğretmenlerde spora katılım güdüsünü etkileyen unsurlar olduğu söylenebilir.
The research was conducted to examine the sports participation motivations of teachers working in schools affiliated with the Directorate of National Education (MEM) in Iğdır province. The survey model, which is among the descriptive study designs, was used in the research. 401 (153 male, 248 female) volunteer teachers working in primary, secondary and high school levels affiliated with the Ministry of Education in Iğdır province participated in the research group. Research data was collected with the "sports participation motivation scale". SPSS program was used to analyze the data. According to the research findings, it was determined that teachers' motivations for participation in sports were at a medium level and according to demographic variables, teachers' motivations for participation in sports showed significant differences according to the variables of the type of school they work in (public, private), the status of doing sports, the school category and the frequency of weekly sports. On the other hand, it was determined that teachers' motivations for participation in sports did not differ significantly according to the variables of gender and reason for not doing sports. In the material method section of the study, information about the study model used, the purpose of the research, the data collection tool and the method used in the data analysis process are included. Additionally, it was found that there was a positive and moderately significant relationship between the teachers' sports participation motivation scale and the scale sub-dimensions. As a result, it can be said that the type of school where they work, the status of doing sports and the frequency of weekly sports are the factors that affect teachers' motivation to participate in sports.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Geography (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2025 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | January 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |