Research Article
BibTex RIS Cite

Iğdır Milli Eğitim Müdürlüğü Bünyesinde Görev Yapan Öğretmenlerin Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 300 - 313, 29.01.2025

Abstract

Araştırma Iğdır ilinde Milli Eğitim Müdürlüğüne (MEM) bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin spora katılım güdülerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel çalışma desenleri arasında yer alan tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma grubuna, Iğdır ilinde MEM’e bağlı ilkokul, ortaokul ve lise kademlerinde görev yapan 401 (153 erkek, 248 kadın) gönüllü öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri “spora katılım güdüsü ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin spora katılım güdülerinin orta seviyede olduğu ve demografik değişkenlere göre öğretmenlerin spora katılım güdülerinin görev yapılan okul türü (kamu, özel), spor yapma durumu, okul kategorisi ve haftalık spor yapma sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Buna karşılık öğretmenlerin spora katılım güdülerinin cinsiyet ve spor yapmama nedeni değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Çalışmanın materyal metot bölümünde kullanılan çalışma modeline, araştırmanın amacına, veri toplama aracına ve verilerin çözümlenme sürecinde kullanılan yönteme ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Ayrıca öğretmenlerde spora katılım güdüsü ölçeği ile ölçek alt boyutları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak görev yapılan okul türü, spor yapma durumu ve haftalık spor yapma sıklığının öğretmenlerde spora katılım güdüsünü etkileyen unsurlar olduğu söylenebilir.

References

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T. ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi Konya Anadolu Lisesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Aksoy Y. ve Civelek G. (2022). Kick boks sporcularının spora katılım güdülerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 16(3), 222-233.
  • Bircan, Ş. ve Çetin, M. Ç. (2021). Yaz kamplarına katılan öğrencilerin sportmenlik davranışlarının ve spora katılım güdülerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Bozkurt, T. M. ve Tamer, K. (2020). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 286-298.
  • Can, S., Durukan, E., Ökmen, A. Ş., Dalaman, O. ve Yorulmaz, A. (2012). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının serbest zaman faaliyetlerine katılım biçimlerinin belirlenmesi. Selçuk University Journal of Physical Education and Sport Science, 14(1), 132-187.
  • Can, S. and Deniz, S., (2019). Motives of pre-service classroom teachers for sports activity participation. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(4), 151-166.
  • Çelebi, A.M. (1993). Orta Doğu Teknik Üniversitesi fiziksel aktivite kulüplerinde bulunan lider tipleri. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, A., (2021). Ortaöğretimde öğrenim gören kız öğrencilerin spora bakış açısı, spor yapma ve yapmama nedenlerinin incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Çiçek, E.D. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora katılım ve spora yönelik tutumlarının incelenmesi “Adana ili örneği”. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Er, B. ve Gürbüz, P. G. (2021). Uluslararası spor organizasyonlarında gönüllü motivasyonu ile serbest zaman doyum düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 152-172.
  • Erden, M., (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Erdoğan, R., Tel, M., Tan, Ç., Tan, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve fiziksel aktivite düzeylerinin araştırılması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 326-337.
  • George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Pearson
  • Gill, D.L., Gross, J.B. and Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. Int J Sport Psychol, 14, 1-14.
  • Kalfa, M. (2019). Diş hekimliği fakültesindeki öğrencilerinin spora yönelik tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 165-181.
  • Kalkavan, A., Özkara, A. B., Alemdağ, C. ve Çavdar, S. (2016). Akademisyenlerin fiziksel aktiviteye katılım düzeyleri ve obezite durumlarının incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 1), 329-339.
  • Kaman, M.B., Gündüz, N. ve Gevat, C., (2017). Tenis Sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu eğitim merkezlerindeki atletizm branşı öğrenci-sporcuların başarı algıları ile spora katılım güdülerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Karaçam, A. ve Adıgüzel, N. S. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 62-74.
  • Karaçam, A. ve Pulur, A. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algısı, akademık iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-22.
  • León-Latre, M., Moreno-Franco, B., Andres-Esteban, E.M., Ledesma, M., Laclaustra, M., Alcalde, V. and Casasnovas, J.A., (2014). Sedentary lifestyle and ıts relation to cardiovascular risk factors, ınsulin resistance and ınflammatory profile. Revista Española de Cardiología (English Edition), 67(6), 449-455.
  • Namlı, A. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri çocuklarının düzenli spor yapma durumlarının tespiti. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Oyar, B., Aşçı, H.F., Çelebi, M. ve Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Science, 12 (2), 21-32.
  • Pedersen, M.T., Vorup, J., Nistrup, A., Wikman, J.M., Alstrøm, J.M., Melcher, P. S. and Bangsbo, J., (2017). Effect of team sports and resistance training on physical function, quality of life, and motivation in older adults. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 27(8), 852-864.
  • Rees, D.I. and Sabia, J.J., (2010). Sports participation and academic performance: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Economics of Education Review, 29(5), 751-759.
  • Şirin, E. F. (2008). Futbolcu kızların (12-15 yaş) spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-7.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tremblay, M.S., Colley, R.C., Saunders, T.J., Healy, G.N., Owen, N., (2010). Physiological and health ımplications of a sedentary lifestyle. Applied Physiology, Nutrition, And Metabolism, 35(6), 725-740.
  • Yıldırım, D., Yıldırım, E., Ramazanoğlu, F., Ümit, U., Tuzcuoğulları, T. ve Demirel, E. T. (2006). Üniversite öğrencilerinin spora bakış açıları ve spor yapma durumu. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 49-53.
  • Yıldız, M. E., Gürer, B. ve Esentaş, M. (2015). Ortaokul öğretmenlerinin spora ilişkin tutumları ile tükenmişlik düzeyleri ilişkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 14-26.
  • Yüksel, H. S., & Bayar, P. (2015). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım güdülerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Konya ili örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 121-128.

Examination of the Sports Participation Motivations of Teachers Working Within Iğdır National Education Directorate

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 300 - 313, 29.01.2025

Abstract

The research was conducted to examine the sports participation motivations of teachers working in schools affiliated with the Directorate of National Education (MEM) in Iğdır province. The survey model, which is among the descriptive study designs, was used in the research. 401 (153 male, 248 female) volunteer teachers working in primary, secondary and high school levels affiliated with the Ministry of Education in Iğdır province participated in the research group. Research data was collected with the "sports participation motivation scale". SPSS program was used to analyze the data. According to the research findings, it was determined that teachers' motivations for participation in sports were at a medium level and according to demographic variables, teachers' motivations for participation in sports showed significant differences according to the variables of the type of school they work in (public, private), the status of doing sports, the school category and the frequency of weekly sports. On the other hand, it was determined that teachers' motivations for participation in sports did not differ significantly according to the variables of gender and reason for not doing sports. In the material method section of the study, information about the study model used, the purpose of the research, the data collection tool and the method used in the data analysis process are included. Additionally, it was found that there was a positive and moderately significant relationship between the teachers' sports participation motivation scale and the scale sub-dimensions. As a result, it can be said that the type of school where they work, the status of doing sports and the frequency of weekly sports are the factors that affect teachers' motivation to participate in sports.

References

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T. ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi Konya Anadolu Lisesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Aksoy Y. ve Civelek G. (2022). Kick boks sporcularının spora katılım güdülerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 16(3), 222-233.
  • Bircan, Ş. ve Çetin, M. Ç. (2021). Yaz kamplarına katılan öğrencilerin sportmenlik davranışlarının ve spora katılım güdülerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Bozkurt, T. M. ve Tamer, K. (2020). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 286-298.
  • Can, S., Durukan, E., Ökmen, A. Ş., Dalaman, O. ve Yorulmaz, A. (2012). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının serbest zaman faaliyetlerine katılım biçimlerinin belirlenmesi. Selçuk University Journal of Physical Education and Sport Science, 14(1), 132-187.
  • Can, S. and Deniz, S., (2019). Motives of pre-service classroom teachers for sports activity participation. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(4), 151-166.
  • Çelebi, A.M. (1993). Orta Doğu Teknik Üniversitesi fiziksel aktivite kulüplerinde bulunan lider tipleri. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, A., (2021). Ortaöğretimde öğrenim gören kız öğrencilerin spora bakış açısı, spor yapma ve yapmama nedenlerinin incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Çiçek, E.D. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora katılım ve spora yönelik tutumlarının incelenmesi “Adana ili örneği”. Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Er, B. ve Gürbüz, P. G. (2021). Uluslararası spor organizasyonlarında gönüllü motivasyonu ile serbest zaman doyum düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 152-172.
  • Erden, M., (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Erdoğan, R., Tel, M., Tan, Ç., Tan, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve fiziksel aktivite düzeylerinin araştırılması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 326-337.
  • George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update. Boston: Pearson
  • Gill, D.L., Gross, J.B. and Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. Int J Sport Psychol, 14, 1-14.
  • Kalfa, M. (2019). Diş hekimliği fakültesindeki öğrencilerinin spora yönelik tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 165-181.
  • Kalkavan, A., Özkara, A. B., Alemdağ, C. ve Çavdar, S. (2016). Akademisyenlerin fiziksel aktiviteye katılım düzeyleri ve obezite durumlarının incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 1), 329-339.
  • Kaman, M.B., Gündüz, N. ve Gevat, C., (2017). Tenis Sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu eğitim merkezlerindeki atletizm branşı öğrenci-sporcuların başarı algıları ile spora katılım güdülerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Karaçam, A. ve Adıgüzel, N. S. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 62-74.
  • Karaçam, A. ve Pulur, A. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algısı, akademık iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-22.
  • León-Latre, M., Moreno-Franco, B., Andres-Esteban, E.M., Ledesma, M., Laclaustra, M., Alcalde, V. and Casasnovas, J.A., (2014). Sedentary lifestyle and ıts relation to cardiovascular risk factors, ınsulin resistance and ınflammatory profile. Revista Española de Cardiología (English Edition), 67(6), 449-455.
  • Namlı, A. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri çocuklarının düzenli spor yapma durumlarının tespiti. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Oyar, B., Aşçı, H.F., Çelebi, M. ve Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Science, 12 (2), 21-32.
  • Pedersen, M.T., Vorup, J., Nistrup, A., Wikman, J.M., Alstrøm, J.M., Melcher, P. S. and Bangsbo, J., (2017). Effect of team sports and resistance training on physical function, quality of life, and motivation in older adults. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 27(8), 852-864.
  • Rees, D.I. and Sabia, J.J., (2010). Sports participation and academic performance: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Economics of Education Review, 29(5), 751-759.
  • Şirin, E. F. (2008). Futbolcu kızların (12-15 yaş) spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-7.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tremblay, M.S., Colley, R.C., Saunders, T.J., Healy, G.N., Owen, N., (2010). Physiological and health ımplications of a sedentary lifestyle. Applied Physiology, Nutrition, And Metabolism, 35(6), 725-740.
  • Yıldırım, D., Yıldırım, E., Ramazanoğlu, F., Ümit, U., Tuzcuoğulları, T. ve Demirel, E. T. (2006). Üniversite öğrencilerinin spora bakış açıları ve spor yapma durumu. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 49-53.
  • Yıldız, M. E., Gürer, B. ve Esentaş, M. (2015). Ortaokul öğretmenlerinin spora ilişkin tutumları ile tükenmişlik düzeyleri ilişkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 14-26.
  • Yüksel, H. S., & Bayar, P. (2015). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım güdülerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Konya ili örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 121-128.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Human Geography (Other)
Journal Section Articles
Authors

Gencehan Şahnar 0009-0006-2948-0943

Eyyüp Sarıkol 0000-0002-8076-9180

Publication Date January 29, 2025
Submission Date July 24, 2024
Acceptance Date January 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Şahnar, G., & Sarıkol, E. (2025). Iğdır Milli Eğitim Müdürlüğü Bünyesinde Görev Yapan Öğretmenlerin Spora Katılım Güdülerinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 300-313.