The demands for a product or service vary according to many factors. One of these elements is the consumer's tastes and preferences. The variable that shapes this characteristic of individuals is their qualities. Under normal circumstances, demand for health services remains at the same level as for other services, regardless of price. However, it is seen that personality traits are effective in postponing the demand for health services. A person can postpone this service according to the quality they have. The main purpose of the study is to determine the effect of the five-factor personality traits of extroversion, agreeableness, conscientiousness, openness to experience and emotional balance on postponing the demand for health services. In this context, a survey was applied to 718 people across the country. According to the findings, a significant relationship was found between the subcomponents of the Five-Factor Personality traits, extroversion, agreeableness and self-control and the Behavior of Postponing the Demand for Health Services, while no relationship was found between neuroticism and openness to experience.
Five Factor Personality Health Service Demand Postponement Consumer Purchasing Power Welfare Level.
Bir mal ve hizmete yönelik talepleri birçok faktöre göre değişmektedir. Bu unsurlardan biri de tüketicinin zevk ve tercihleridir. Kişilerin bu özelliğini şekillendiren değişken ise sahip olduğu niteliklerdir. Normal koşullarda sağlık hizmeti talebi, diğer hizmetlere göre fiyattan etkilenmeksizin aynı miktarda seyretmektedir. Ancak sağlık hizmeti talebinin ertelenmesinde kişilik özellikleri etkili olduğu görülmektedir. Kişi sahip olduğu niteliğe göre bu hizmeti erteleyebilmektedir. Çalışmanın temel amacı, dışa dönüklük, uyumluluk, sorumluluk, deneyime açıklık ve duygusal denge beş faktör kişilik özelliklerinin sağlık hizmetlerine olan talebi erteleme üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu bağlamda Ülke genelinde 718 kişiye anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Beş Faktör Kişilik özelliklerinin alt bileşenleri olan dışa dönüklük, uyumluluk ve öz kontrol ile Sağlık Hizmeti Talebini Erteleme Davranışı arasında anlamlı ilişki bulunurken, nevrotiklik ile deneyime açıklık arasında ilişki bulunamamıştır.
Beş Faktör Kişilik Sağlık Hizmeti Talebinin Ertelenmesi Tüketici Satın Alma Gücü Refah Düzeyi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Growth, Development Economics - Macro, Behavioural Economy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | February 4, 2025 |
Acceptance Date | September 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 3 |