Sosyal medya ve artan akran dinamiklerinin giderek yaygınlaşması ile artan hedonik tüketim eğilimi ve FOMO kavramlarını çağdaş tüketici davranışı bağlamında incelemek toplum, araştırmacılar, tüketiciler ve pazarlamacılar açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı hedonik tüketim eğilimi ve FOMO’nun tüketici davranışlarından biri olan içgüdüsel satın almaya olan etkisi incelenerek bu konuda yapılan araştırma sonuçları ile karşılaştırmasını yapmaktır. Bu amaçla anket yöntemi ile toplanan veriler Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre çevrimiçi alışveriş sürecinde hedonik tüketimin içgüdüsel satın alma davranışı üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu (β=0,766, p<0,05), yine FOMO’nun içgüdüsel satın alma davranışı üzerindeki etkisinin de anlamlı olduğu (β=0,193, p<0,05) tespit edilmiştir. FOMO ve hedonik tüketim değişkenleri arasındaki korelasyonun (r=0,69) 0,69 olduğu ve bu iki değişkenin bağımlı değişken olan içgüdüsel satın alma davranışı üzerindeki açıkladığı varyansın ise 0,826 (r2=0,826) olduğu tespit edilmiştir.
Sosyal medya ve artan akran dinamiklerinin giderek yaygınlaşması ile artan hedonik tüketim eğilimi ve FOMO kavramlarını çağdaş tüketici davranışı bağlamında incelemek toplum, araştırmacılar, tüketiciler ve pazarlamacılar açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı hedonik tüketim eğilimi ve FOMO’nun tüketici davranışlarından biri olan içgüdüsel satın almaya olan etkisi incelenerek bu konuda yapılan araştırma sonuçları ile karşılaştırmasını yapmaktır. Bu amaçla anket yöntemi ile toplanan veriler Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre çevrimiçi alışveriş sürecinde hedonik tüketimin içgüdüsel satın alma davranışı üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu (β=0,766, p<0,05), yine FOMO’nun içgüdüsel satın alma davranışı üzerindeki etkisinin de anlamlı olduğu (β=0,193, p<0,05) tespit edilmiştir. FOMO ve hedonik tüketim değişkenleri arasındaki korelasyonun (r=0,69) 0,69 olduğu ve bu iki değişkenin bağımlı değişken olan içgüdüsel satın alma davranışı üzerindeki açıkladığı varyansın ise 0,826 (r2=0,826) olduğu tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | February 10, 2025 |
Acceptance Date | September 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 3 |