In study, epoxy resin was applied to the carbon fiber fabric wrapped concrete surface using the vacuum infusion method, which is a composite production technique. In addition, the cross-link ratio of the epoxy resin applied on concrete was optimized based on the amount of catalyst (hardener) and the effects of vacuum and brushing application on concrete strength were compared. Therefore, epoxy resin with 5:2, 2:1 and 5:3 epoxy/catalyst ratio by weight was applied to carbon fiber fabric wrapped cylindrical samples with a diameter of 150 mm and a height of 300 mm, obtained from C30 class standard concrete, in separate ways with the help of vacuum and brush. The obtained samples were tested for compressive strength and after fracture, the samples were also examined under a microscope. It is known that the resin/concrete interface is strengthened with the vacuum infusion technique. As a result of the tests, it was understood that coating with epoxy increased the strength of the concrete, but the samples applied with epoxy by brush showed a higher compressive strength than the samples coated with vacuum infusion. However, it has been observed that the compressive strength of samples coated with the vacuum infusion technique increases in proportion to the amount of catalyst applied, while in the traditional technique the strength decreases inversely proportional to the amount of catalyst. Accordingly, while the strength increased in the vacuum technique with the hardened resin, the strength decreased in the manual application technique. It has been observed that the plastic deformation behavior of concrete samples coated with vacuum infusion technique increases under load and that the concrete exhibits a more predictable engineering material behavior with the increasing amount of catalyst in resin. It has been concluded that, unlike the brittle nature of concrete under pressure, its increased plastic deformation potential will provide an advantage in its use in earthquake zones, bridges, schools and other structures requiring strength.
Proje no: FYL-2020-10477
Bu çalışma kapsamında, karbon elyaf dokuma sarılı beton yüzeyine epoksi reçine bir kompozit üretim tekniği olan vakum infüzyon yöntemi kullanılarak uygulanmıştır. Ayrıca, beton üzerine uygulanan epoksi reçinenin çapraz bağ oranı katalizör (sertleştirici) miktarı üzerinden optimize edilerek vakum ve geleneksel uygulamanın beton dayanımına etkileri karşılaştırılmıştır. Dolayısıyla ağırlıkça 5:2, 2:1 ve 5:3 aralığında reçine/katalizör karışımı karbon elyaf dokuma sarılı C30 sınıfı standart betondan elde edilen 150mm çapında ve 300 mm yüksekliğinde silindirik numunelere vakum ve fırça yardımıyla ayrı şekillerde uygulanmıştır. Elde edilen numunelere basınç dayanım testi yapılmış ve kırılma sonrası örnekler ayrıca mikroskop altında incelenmiştir. Vakum infüzyon tekniği ile reçine/beton arayüzeyinin güçlendiği bilinmektedir. Yapılan testlerin sonucunda epoksi ile kaplamanın betonun mukavemetini arttırdığı ancak fırça ile epoksi uygulanan numunelerin vakum infüzyon ile kaplanan numunelerden daha yüksek bir basma mukavemeti gösterdiği anlaşılmıştır. Ancak vakum infüzyon tekniği ile kaplanan numunelerde basma mukavemetinin uygulanan katalizör miktarı ile orantılı bir şekilde artarken geleneksel teknikte mukavemetin katalizör miktarına ters orantılı bir şekilde azaldığı görülmüştür. Buna göre sertleşen reçine ile vakum tekniğinde mukavemet artarken el ile uygulama tekniğinde mukavemet düşmüştür. Vakum infüzyon tekniği ile kaplanan beton numunelerinin yük altında plastik şekil alma davranışının arttığı ve reçinenin artan katalist miktarı ile birlikte daha tahmin edilebilir bir mühendislik malzemesi davranışı sergilediği görülmüştür. Betonun basınç altında ki kırılgan doğasının tersine artan plastik şekil alma potansiyeli ile birlikte deprem bölgelerinde, köprü, okul ve diğer dayanım gerektiren yapılarda kullanımının avantaj sağlayacağı sonucuna varılmıştır.
erciyes üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeler Birimi (BAP)
Proje no: FYL-2020-10477
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Proje no: FYL-2020-10477 |
Publication Date | June 15, 2024 |
Submission Date | April 13, 2023 |
Acceptance Date | February 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |