Bu çalışmada, aşındırıcı türü ve tane boyutunun otomotiv fren balatalarının
sürtünme-aşınma özelliklerine etkisi incelenmiştir. Numune üretiminde farklı tür ve boyut aralıklarına sahip Al2O3,SiC ve B4C seramik tozlar kullanılmıştır. Numunelerin sürtünme ve aşınma davranışları,
Chase tipi deney cihazında SAE J661 test prosedürüne uygun
olarak tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlardan, en yüksek sürtünme katsayısının Al2O3 içeren A63 kodlu
numunede 0,61, en düşük sürtünme katsayısının ise SiC içeren S63 kodlu numunede
0,489 olduğu görülmüştür. B4C içeren B90 kodlu numune en fazla
aşınma direnci sergilemiştir. Artan aşındırıcı tane boyutuyla numunelerin sürtünme
katsayıları artarken özgül aşınma miktarları azalmıştır. Numunelerin
aşınma davranışlarının ve mekanizmalarının ortaya konulması amacıyla da numune aşınma
yüzeyleri ve aşınma parçacıkları taramalı elektron mikroskopuyla incelenmiştir.
This study investigated the effects
of abrasive type and particle size on the friction-wear characteristics of
automotive brake friction materials. The Al2O3, SiC and B4C
ceramic powders with different type and particle size were used as abrasive. Friction tests were performed on a Chase
friction material testing machine according to the brake lining quality test
procedure as per SAE J661. The composites were contained typical ingredients
for commercial brake friction materials. The results showed that the highest and the lowest friction coefficients were
recorded as 0,61 and 0,489 for Al2O3 containing A63 and
SiC containing S63 coded samples. The B90 coded composite containing B4C
showed the highest wear resistance. The friction coefficient of the composites
increased and the specific wear rate decreased with increasing abrasive
particle sizes. In order to reveal the wear behaviour and mechanism, the worn
surfaces of the composites as well as wear debris were examined under scanning
electron microscopy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Submission Date | September 19, 2017 |
Acceptance Date | April 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |