Esnek
kaplamalar bitüm ve granüler malzemeler ile inşa edilen bir üst yapı türüdür.
Esnek üst yapıların projelendirilmesinde kullanılan yöntemler; ampirik
yöntemler, kayma göçmesi sınırlama yöntemi, deplasman sınırlama yöntemi,
regresyon yöntemi ve mekanistik ampirik yöntemler olarak beş kategoriye
ayrılabilir. Bu yöntemler arasından geleneksel ampirik yöntemlerden mekanistik
ampirik dizayn yöntemlerine doğru bir yönelme söz konusudur. Kaplama
tabakalarının heterojenliği, dinamik ve tekrarlı yükleme koşulları gibi
sebeplerle araştırmacılar çalışmalarını sonlu elemanlar yöntemi ile yapmayı
tercih etmektedir ancak sonlu elemanlar modelinin 2 veya 3 boyutlu olarak
tanımlanması, yükleme koşulları, tabakalar arası temas durumları ve
formülasyonları, ızgara boyutları, sınır koşulları ve model boyutları gibi parametreler
sonuçlar üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu çalışmada kaplama, temel ve alt
temel tabakalarından oluşan geleneksel bir üst yapı kesiti üzerinde statik
yükleme koşulları altında kaplama tepkilerini etkileyen parametreler
incelenmiştir.
Flexible
pavements are a type of superstructure constructed using bitumen and granular materials.
The methods used in the design of flexible pavements can be examined in five categories.
Empirical methods, limiting shear failure methods, limiting deflection methods,
regression methods and mechanistic-empirical methods. There has been a dramatic
change in the design methods for flexible pavements from the early purely empirical
methods to the modern mechanistic-empirical methods. Due to the heterogeneous pavement
layers and dynamic and cycling loading instead of static loading, researchers diverted
their research to the finite element method, which provides a better solution
in the dynamic analysis of pavements while considering the heterogeneity.
However, in finite element method, parameters such as the definition of the
model as 2D or 3D, the loading condition, the types and formulation of contact between
layers, size of mesh, boundary conditions and dimensions of the model have a significant
effect on the results. In this study,
finite element model parameters affecting the pavement responses under static loading
were investigated on a typical superstructure configuration consists pavement,
base and subgrade layers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | June 8, 2018 |
Acceptance Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |