There are many buildings which are historical and cultural values in Turkey. These structures are of great importance in terms of reflecting the accumulation and techniques of different times and cultures. It is possible to elaborate the performance of reinforced concrete and steel structures constructed with today's technology with advanced numerical methods. But difficulties can be encountered in determining and interpreting the structural performance due to the discontinuities and the changing material properties of the historic agglomerations. In this study; The construction technique, material properties and location features of Korkut Ata High School, which was built between 1944-1947 in Bayburt province center, was compiled. The existing problems observed in the structure have been identified. Using the StatiCAD-Masonry program, it was aimed to perform the performance analysis by taking into account the principles of the 2007 Earthquake Regulation and the 2013 Risky Buildings Regulation. Parallel to the analyzes carried out, the structural performance of the carrier system was evaluated.
Türkiye’de tarihi ve kültürel değeri
olan birçok yapı bulunmaktadır. Bu yapılar farklı zaman ve kültürlerin birikim
ve tekniklerini yansıtmaları bakımından büyük önem taşımaktadırlar. Günümüz
teknolojisi ile inşa edilen betonarme ve çelik yapıların performansının gelişmiş
sayısal metotlarla ayrıntılı olarak ortaya koymak mümkündür. Lakin tarihi yığma
yapıların içerdiği süreksizlikler ve değişen malzeme özelliklerinden dolayı
yapısal performansının belirlenmesinde ve yorumlanmasında zorluklarla
karşılaşılabilmektedir. Bu çalışmada; Bayburt ili merkezinde bulunan, 1944-1947
yılları arasında inşa edilen, Korkut Ata Lisesi’nin yapım tekniği, malzeme
özellikleri ve konum özellikleri hakkında bilgiler derlenmiştir. Yapıda
gözlemlenen mevcut problemler belirlenmiştir. StatiCAD-Yığma programı
kullanılarak 2007 Deprem Yönetmeliği ve 2013 Riskli Yapılar Yönetmeliği
esasları dikkate alınarak yapının performans analizini yapmak amaçlanmıştır.
Yapılan analizlere paralel olarak taşıyıcı sistemin yapısal performansı
değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Submission Date | January 17, 2018 |
Acceptance Date | May 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 2 |