Yayaların, yol kesimlerinde ve sinyalizasyonlu kavşaklarda, karşıdan
karşıya geçiş davranışının doğru anlaşılması ve buna göre altyapının
düzenlenmesi ulaşım planlamasının önemli konularından biridir. Çalışmada, kent
merkezinde yayaların geçiş davranışlarını araştırmak amacıyla, yaya hızlarını
etkileyen parametreler analiz edilmeye çalışılmıştır. Isparta ili şehir merkezinde
bulunan bir ana cadde üzerinde, yayaların karşıdan karşıya geçişleri dört
kesime ayrılmış, toplam 3632 yaya örneği
gözlenmiştir. İncelenen 2., 3. ve 4. Kesimlerdeki yaya hacmi ile hız arasındaki
ilişki tespit edilmiştir. İncelenen kavşak 1. kesimdeki yaya geçidini kullanan
ve yaya geçidi dışından geçen yayalar ayrı değerlendirilmiştir. ANOVA testi ile
yaya hızını etkileyen faktörlerin önem dereceleri bulunmuştur. Analiz sonucu kavşak
içindeki yaya geçidi geçişlerinde yaşlı, yetişkin ve çocuk yayalar için
ortalama geçiş hızları sırasıyla 0.77 m/sn, 0.90 m/sn ve 0.78 olarak; yol
kesimlerinde ise 0.87 m/sn, 0.95 m/sn ve 0.90 m/sn olarak tespit edilmiştir. Yayaların
kavşak dışı veya kural ihlali yaparak geçme davranışının yoğun yaşandığı kavşak
kesiminde, güvenli yaya geçişi için yeterli yaya geçidi genişliğinin olmadığı
düşünülmüştür. Çalışma sonuçlarının uygulayıcılar için sinyalize kavşaklarda ve
yol kesimlerinde yaya davranışını anlamlandırılması ve oluşturulacak yaya
geçidi tesislerinin düzenlenmesinde, faydalı olması beklenmektedir.
Accurate
understanding of the crossing behavior of pedestrians at road sections and
signalzed intersections is an important issue of transportation planning. In
this study, the parameters affecting the pedestrian walking speed are tried to
be analyzed in order to investigate the transition behavior of pedestrians in
the city center. Surveyed section was divided into four sections and a total of
3632 pedestrians were observed in the city center of Isparta, on a main street. The
relationship between the pedestrian volume and the velocity of pedestrian in
the 2nd, 3rd and 4th sections were determined. Pedestrians who used crossing or not used were investigated separetely
at selected intersection. The
significance levels of the factors affecting pedestrian velocity were
determined by ANOVA test. As a result
of the analysis, the average transition velocities for elderly, adult and child
pedestrians are 0.77 m/s, 0.90 m/s and 0.78; and 0.87 m/s, 0.95 m/s and 0.90
m/s respectively. It is considered that there is not enough crosswalk width for
safe pedestrian crossing at the intersection where pedestrians are experiencing
intense crossing or rule violation. It
is expected that the results of the study will be useful for the practitioners
in signalized intersections and road sections to be able to understand the
pedestrian behavior and to arrange the pedestrian crossing facilities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Submission Date | May 19, 2019 |
Acceptance Date | January 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |