Bu çalışmada, HNK (Hassas Nokta Konumlama) yönteminin kabuk deformasyonu
belirleme çalışmalarında kullanılabilirliği, rölatif GNSS (Global Navigation
Satellite System) analizleri eşliğinde araştırılmıştır. Bu amaçla, Kuzey
Anadolu Fay (KAF) hattının kuzeyinde yer alan GIRS, SINP ve ZONG istasyonları
ile söz konusu fay hattının güney kesiminde konumlanan RHIY, ANKR ve BILE
TUSAGA-Aktif (Türkiye Ulusal Sabit GNSS Ağı-Aktif) istasyonlarının 2011-2018 (8 yıl) yılları
arasındaki periyodik verileri elde edilerek analiz edilmiştir. Analizler, HNK
yöntemi için CSRS PPP (Canadian Spatial
Reference System Precise Point
Positioning) çevrimiçi servisiyle, rölatif yöntem için ise GAMIT/GLOBK V10.7
akademik GNSS analiz yazılımı yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Koordinat
değerleri Kalman filtreleme tekniği yardımıyla analiz edilerek, her istasyona
ait hız değerleri Avrasya plakasında konumlanan ORID IGS (International GNSS
Service) istasyonu sabit olarak Kuzey, Doğu ve Yukarı bileşenler için ayrı ayrı
kestirilmiştir. Her iki yöntemden elde edilen hız kestirim değerleri arasındaki
farklardan hesaplanan üç boyutlu konum hatası değerlerinin 0.1 mm ile 2.4 mm
seviyeleri arasında olduğu ve HNK yönteminin bilimsel kabuk deformasyonu
belirleme çalışmalarında kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
In this study, the potential of PPP (Precision Point Positioning) method
in crustal deformation studies was investigated with the help of relative GNSS
(Global Navigation Satellite System) analyses. For this purpose, data
of six GNSS stations, three (GIRS, SINP and ZONG) of which are located to the
north of the North Anatolian Fault (NAF) zone and the other three (RHIY, ANKR
and BILE) are located to the south of the NAF zone, were obtained and analyzed
between the years of 2011-2018 (8 years long). The
analyzes were carried out by means of the CSRS online service for the PPP
method and the GAMIT / GLOBK V10.7 academic GNSS analysis software for the
relative positioning technique. The obtained coordinates are analyzed with the
help of Kalman filter to estimate the velocities of each station for the North,
East and Up components as fixed on the ORID IGS (International GNSS Service)
station which located on the Eurasian plate. It was found that the 3D
positioning error calculated from the velocity differences between the both
methods ranged from 0.1 mm to 2.4 mm levels. Thus, it is concluded that PPP
method can be used successfully in crustal deformation studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2020 |
Submission Date | April 9, 2020 |
Acceptance Date | June 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |