Bu çalışmada, otomotiv sektörü metal kaplama atıksuyundan fosfat giderimi için elektrokoagülasyon (EC) yönteminin uygulanabilirliği araştırılmıştır. Çalışma, Demir (Fe) elektrot kullanılarak 25, 50, 75 ve 100 mA/cm2 akım yoğunluğunda 1 saat kesikli olarak yürütülmüştür. Sonuçlar en yüksek akım yoğunluğunda fosfat giderim veriminin en yüksek %89.5 olduğunu göstermiştir. Ancak arıtım sürecinde 30 dk’ dan sonra elektriksel iletkenlik ve pH’ da artışa bağlı olarak giderimin veriminin azalarak arttığı belirlenmiştir. Ayrıca en yüksek akım yoğunluğunda, arıtımdan kaynaklanan çamurun en yüksek oranda çökeldiği ve çökelme hacminin 14 mL olduğu gözlemlenmiştir.
In this study, the applicability of electrocoagulation method for phosphate removal from metal coating wastewater was investigated. The experiments were performed in a batch EC reactor using Fe electrode during an hour in 25, 50, 75 ve 100 mA/cm2 current density. The results showed that the highest phosphate removal efficiency was 89.5% at the highest current density. However, it was determined that the removal efficiency decreased after 30 minutes during the treatment process due to the increasing of electrical conductivity and pH. In addition, it was observed that at the highest current density, the sludge resulting from the treatment was exposed to the highest settling and the settling sludge volume was the lowest 14 mL.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2020 |
Submission Date | April 28, 2020 |
Acceptance Date | September 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 4 |