In this study, the fatigue analysis of the vehicle brake disc was simulated using the finite element program, and life calculations were made in accordance with the analysis. The main purpose is to simulate experimental tests, which take a long time to result, in the computer environment and to obtain results in a short time and at a very low cost. With the help of the ANSYS computer program, which operates with the finite element logic, the disk brake system was created in three dimensions, and the boundary conditions closest to reality were determined and analyzed using the finite element method. In the disc brake system selected, the data obtained by conducting stress, fatigue life, and safety coefficient analyses in line with the forces formed on the wheel and the vehicle during braking were examined. According to the analysis results, our brake disc is in different life ranges in accordance with the material used and the load applied, and when the force is increased, the life decreases and vice versa
Bu çalışmada taşıt fren diskinin yorulma analizi sonlu elemanlar programı ile simüle edilerek analizler doğrultusunda ömür hesapları yapılmıştır. Asıl amaç sonuçlanması uzun süren deneysel testleri bilgisayar ortamında simüle edip kısa bir sürede ve çok az bir maliyetle sonuca gitmektir. Sonlu elamanlar mantığıyla çalışan ANSYS bilgisayar programı yardımıyla diskli fren sisteminin üç boyutta oluşturulması ve gerçeğe en yakın sınır şartlarının belirlenerek sonlu elaman yöntemiyle analiz yapılmıştır. Seçilen disk fren sisteminde frenleme anında tekerlek ve araç üzerinde oluşan kuvvetler doğrultusunda gerilme, yorulma ömrü, emniyet katsayısı analizleri yapılarak elde edilen veriler irdelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre fren diskimiz kullanılan malzeme ve uygulanan yük doğrultusunda farklı ömür aralıklarında olup kuvveti arttırdığımızda ömür düşmekte tam tersi durumda ise ömür artmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2021 |
Submission Date | November 5, 2020 |
Acceptance Date | August 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 4 |