High strength and ductility properties of steel structures have been the reason for the preference against earthquake effects. However, it has observed that significant damages occurred in particularly the nodal point connection of the steel structures in the investigations made after the earthquakes. Therefore, it is very important to know the effect of different central steel brace and nodal point connection type on steel structure behavior. The main purpose of this study is to comparatively examine the effects on the behavior of steel structures of the different central braced types and nodal point connection detail. The findings obtained from structural analyses reveal that different central steel brace members contribute positively to the behavior of steel structures. This result shows that central steel braced that increase the performance of steel structures are very important. In Turkey, particularly in terms of the safety and performance of the steel structures to be constructed in earthquake zones is proposed to prefer steel structural systems with bidirectional central steel braces.
Çelik yapıların yüksek dayanım ve süneklik özelikleri deprem etkilerine karşı tercih edilme nedeni olmaktadır. Ancak depremler sonrasında yapılan incelemelerde çelik yapıların özellikle birleşim bölgelerinde önemli hasarların meydana geldiği gözlemlenmiştir. Bu nedenle farklı merkezi çelik çaprazların ve düğüm noktası birleşiminin türünün çelik yapı davranışına etkisini bilmek çok önemlidir. Bu çalışmanın temel amacı farklı merkezi çapraz tiplerinin ve düğüm noktası birleşim detayının çelik yapıların davranışlarına etkisini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Yapısal çözümlemelerden elde edilen bulgular, farklı merkezi çelik çapraz elemanların çelik yapıların davranışlarına olumlu katkı sağladığını ortaya koymaktadır. Bu sonuç çelik yapıların performansını artıran merkezi çelik çaprazların oldukça önemli olduğunu göstermektedir. Türkiye’de özellikle deprem bölgelerinde inşa edilecek çelik yapıların emniyeti ve performansı bakımından iki yönlü merkezi çelik çaprazlara sahip çelik taşıyıcı sistemlerinin tercih edilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2022 |
Submission Date | September 6, 2021 |
Acceptance Date | November 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |