Tunnels are road transport structures that reduce traffic and expropriation problems, noise, and possible damage to animals and plants, and provide safer, more comfortable, and faster transportation for vehicles compared to highways. However, some environmental problems occur during tunnel construction. These problems such as vibration, noise, rock throwing, etc. caused by the blasting process used during tunnel excavation on buildings and people should be well investigated. In this study, two buildings located close to the exit and entrance of two tunnels (T2 and T3 tunnels) on the Gümüşhane belt road were chosen to investigate. Firstly, the existing damages in the first building, which is 7 m away from the T2 tunnel exit, and the second building, which is 60 m away from the T3 tunnel entrance, were analyzed by considering criteria such as the geological and ground condition of the land and the building materials used during the construction of those building. In addition, the negative effects on the buildings were evaluated by calculating the vibrations after the blasting process in the tunnel with the help of various empirical formulas. Investigation on site showed that building 1 was built of masonry and building 2 was built of reinforced concrete, and that deep cracks had formed in the bearing systems of both buildings, spills occurred in the walls, and fractures in the windows. Also, calculations with empirical formulas showed that the vibration rates caused by blasting process in the 1st and 2nd buildings were as 385.68 mm/sec and 6.91 mm/sec, respectively, and these vibration values were above the standard values. The data obtained through examination on-site and empirical approaches show that it would be dangerous for people to be resident in both buildings.
Tüneller, trafik ve kamulaştırma sorunlarını, gürültüyü, hayvan ve bitkilere gelebilecek olası zararları azaltan, karayollarına göre araçların daha güvenli, konforlu ve hızlı ulaşımını sağlayan karayolu ulaşım yapılarıdır. Ancak tünel yapımı sırasında bazı çevre sorunları ortaya çıkmaktadır. Tünel kazısı sırasında kullanılan patlatma işleminin binalar ve insanlar üzerinde yaratacağı titreşim, gürültü, kaya fırlatma vb. problemleri iyice araştırılmalıdır. Bu çalışmada, Gümüşhane çevre yolu üzerinde bulunan iki tünelin (T2 ve T3 tünelleri) giriş ve çıkışlarına yakın konumda bulunan iki bina incelenmek üzere seçilmiştir. İlk olarak T2 tüneli çıkışına 7 m uzaklıkta bulunan ilk binada ve T3 tünel girişine 60 m uzaklıkta bulunan ikinci binada mevcut hasarlar arazinin jeolojisi ve zemin durumu ve bu binaların inşası sırasında kullanılan yapı malzemeleri ve gibi kriterler dikkate alınarak analiz edilmiştir. Ayrıca tünelde patlatma işlemi sonrası oluşan titreşimler çeşitli ampirik formüller yardımıyla hesaplanarak binalar üzerindeki olumsuz etkiler değerlendirilmiştir. Yerinde yapılan incelemede, 1. binanın yığma, 2. binanın betonarme olarak inşa edildiği, her iki binanın taşıyıcı sistemlerinde derin çatlaklar oluştuğu, duvarlarda dökülmeler ve camlarda kırıklar olduğunu göstermiştir. Ayrıca ampirik formüllerle yapılan hesaplamalar 1. ve 2. binalarda patlatma işleminden kaynaklanan titreşim hızlarının sırasıyla 385.68 mm/sn ve 6.91mm/sn olduğunu ve bu titreşim değerlerinin standart değerlerin üzerinde olduğunu göstermiştir. Yerinde inceleme ve ampirik yaklaşımlarla elde edilen veriler, insanların her iki binada da ikamet etmesinin tehlikeli olacağını göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2023 |
Submission Date | September 21, 2022 |
Acceptance Date | December 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |