Yapıları hafifleterek enerji ve malzeme tasarrufu sağlamanın önemi gittikçe artmaktadır. Güçlü yazılım imkanlarıyla Topoloji Optimizasyonu tam bu amaca yönelik olarak çözümler üretmektedir. Bunun yanında Topoloji Optimizasyonu sayesinde daha yenilikçi ve rekabetçi yapılar üretilebilmektedir. Eklemeli imalat yöntemlerinin gelişimi de Topoloji Optimizasyonuna olan ilgiyi arttırmıştır. Topoloji optimizasyonunda, yük taşımayan veya az yük taşıyan hacimsel elemanlar yapıdan çıkarılır. Böylece daha hafif, fakat yeterince dayanıklı yapılar elde edilebilir. Bu çalışmada, bir jet motorunda bağlantı elemanı olarak kullanılan bir braketin topoloji optimizasyonu ABAQUS Sonlu Elemanlar yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gerekli braket geometrisi, yük koşulları ve malzeme bilgileri, General Electric tarafından duyurulan bir çevrimiçi tasarım yarışmasından alınmıştır. Braket malzemesi olarak Ti6Al4V Titanyum alaşımı kullanılmıştır. Çalışmanın başlangıcında, topoloji optimizasyonu için gerekli olan yük yollarını elde etmek için orijinal braket modeline statik analiz yapılmıştır. Statik analiz sonucunda, jet motoru braketi içindeki yük yolları belirlenmiş ve brakete, rijitliği düşürmeden kütleyi minimuma indirmek için topoloji optimizasyonu uygulanmıştır. Yapılan analiz çalışmaları sonucunda topoloji optimizasyonu sayesinde braketten %80'e yakın malzeme kazancı elde edilebileceği kanıtlanmıştır.
The importance of saving energy and materials by lightening structures is constantly increasing. With its powerful software capabilities, Topology Optimization produces solutions for this exact purpose. In addition, thanks to Topology Optimization, more innovative and competitive structures can be produced. The development of additive manufacturing methods has also increased interest in Topology Optimization. In Topology Optimization, volumetric elements that do not carry any load or carry little load are removed from the structure. Thus, lighter, but sufficiently durable structures can be obtained. In this study, the topology optimization of a bracket used as a fastener in a jet engine was carried out using ABAQUS Finite Element software. Required bracket geometry, load conditions, and material information were obtained from an online design competition announced by General Electric. Ti6Al4V alloy was used as the bracket material. At the beginning of the study, static analysis was performed on the original bracket model to obtain the load paths required for topology optimization. As a result of the static analysis, the load paths within the jet engine bracket were determined and topology optimization was applied to the bracket to minimize the mass without reducing the rigidity. As a result of the analysis studies, it has been proven that nearly 80% material savings can be achieved from the bracket thanks to topology optimization.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Optimization Techniques in Mechanical Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2024 |
Submission Date | July 18, 2023 |
Acceptance Date | December 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |