Günümüzde karayolu projelerinin uygulanması sırasında karşılaşılan en önemli problemlerden birisi, karayolu proje denetimlerinin doğru ve kısa sürede yapılamayışıdır. Bu yüzden hem zaman kaybı söz konusu olmakta hem de her noktada tam kontrol imkânı bulunmadığından; kontrol dışı yapımlar söz konusu olabilmektedir. Karayolu projeleri hazırlanırken sadece belirli noktaların enkesitleri alınabilmektedir. Bu kapsamda uygulama sırasında sadece belirli noktaların kontrolü mümkündür. Bu enkesit noktalarının dışındaki noktaların kontrol edilebilmesi ve projedeki enkesit noktalarının yol genişliğince eksen hattı dışındaki noktaların kontrolünü sağlayabilmek önemli bir avantaj kazandıracaktır. Bunun yanında hem zaman ve maliyet tasarrufu sağlanması, hem de çok kısa sürede uygulama sırasında projeye uygun şekilde enkesit eksen hattı dışında kalan noktalardaki imalatların yapımı ve kontrolünün sağlanabilmesi önemli kolaylık getirecektir. Bu bağlamda, herhangi bir noktanın ilk önce başlangıç noktasına uzaklığını (kilometrajını) ve aynı zamanda o noktanın yol eksenine olan uzaklığını hem de o noktaya ait kırmızı çizgisi üzerinde olması gereken yükseklik kotunu anında hesaplanabilması için bir algoritma tasarlanmıştır. Bu çalışma sonunda, elde edilen algoritma sayesinde bir bilgisayar programı (arayüz yazılımı) tasarlanmıştır. Proje yapım aşamasında bu arayüz kullanılarak herhangi bir nokta için, anında o noktaya ait tüm veriler gösterilebilmektedir. Örnek olarak; inşaatı tamamlanmış bir karayolu projesinde, bu arayüz kullanıldığı taktirde maliyet açısından ne kadar kar edildiğine dair analizler gerçekleştirilmiştir.
One of the significant challenges encountered during the implementation of highway projects today is the inability to perform accurate and timely inspections. This results in both loss of time and the potential for uncontrolled construction at various points due to insufficient control capabilities at every site. During the preparation of highway projects, cross-sections of only specific points can be obtained, which limits the scope of inspection during implementation. The ability to inspect points outside these cross-sections and control the areas beyond the axis line of the cross-section points during the project execution would provide a significant advantage. Additionally, this approach would result in time and cost savings, enabling the swift execution and control of construction at points outside the cross-section axis line according to project requirements. In this context, an algorithm has been designed to instantly calculate the distance of any point from the starting point, its distance from the road axis, and the required elevation along the designed elevation profile. This algorithm has been utilized to develop a computer program (interface software) to instantly calculate all relevant data for any given point during the project construction phase. For instance, in a completed highway project, using this interface facilitated the analyses of cost benefits achieved.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transportation Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | October 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |