Academics need to derive satisfaction from their work in order to effectively educate individuals and fulfill their research and knowledge production functions. Job satisfaction can be influenced by certain socio-demographic factors. Additionally, the conflict between work and family life can have an impact on job satisfaction. In this context, this study aims to examine the effects of work-family conflict and socio-demographic variables on the job satisfaction of academics using a quantitative approach. A survey model was used in this research. Of the 611 academics who participated in the study, 273 (44.7%) were male and 338 (55.3%) were female. The average age of academics ranging from 24 to 65 years old is x̄=39.51±8.97. In order to obtain information about the socio-demographic characteristics of academics, a Demographic Information Form was used, the Job Satisfaction Scale was used to determine the level of job satisfaction, and the Work-Family Conflict Scale was used to reveal the levels of work-family conflict. The data for the study were collected using an online survey technique. Correlation analyses were applied to examine the relationships between variables in the exploratory analyses. Multiple linear regression analysis was used to examine the effects of socio-demographic variables and work-family conflict on the job satisfaction of academics. According to the findings, academics have high job satisfaction. Participants experience a moderate level of conflict between work and family. Men have higher job satisfaction than women, older individuals have higher job satisfaction than younger individuals, individuals with children have higher job satisfaction than those without children, individuals with higher academic titles have higher job satisfaction than those with lower titles, and individuals with higher income levels have higher job satisfaction than those with lower income levels. Individuals with low work-family conflict and family-work conflict also have higher job satisfaction.
Akademisyenlerin, nitelikli bireyler yetiştirebilmeleri, araştırma ve bilgi üretme işlevlerini en verimli şekilde yerine getirebilmeleri için yaptıkları işten doyum almaları gerekmektedir. İş doyumu bazı sosyodemografik faktörlerden etkilenebilmektedir. Bununla birlikte iş ve aile yaşamı arasında meydana gelen çatışmanın iş doyumu üzerinde etkisi bulunmaktadır. Bu bağlamda bu çalışma, iş-aile yaşam çatışması ve sosyodemografik değişkenlerin akademisyenlerin iş doyumuna etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Nicel yaklaşımın benimsendiği bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan 611 akademisyenin 273’ü (%44,7) erkek ve 338’i (%55,3) kadındır. 24 ile 65 yaş aralığındaki akademisyenlerin yaş ortalaması x̄=39,51±8,97’dir. Araştırma kapsamında akademisyenlerin sosyodemografik özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak adına Kişisel Bilgi Formu, işten almış oldukları doyum düzeyini belirlemek için İş Tatmini Ölçeği ve iş-aile yaşam çatışması düzeylerini ortaya koymak için İş-Aile Yaşam Çatışması Ölçeği’nden oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmanın verileri çevrimiçi anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Açıklayıcı analizlerde değişkenler arası ilişkilerin incelenmesinde korelasyon analizleri uygulanmıştır. Sosyodemografik değişkenler ve iş-aile yaşam çatışmasının akademisyenlerin iş doyumuna etkisinin incelenmesinde çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre akademisyenlerin iş doyumları yüksektir. Katılımcılar orta düzeyde iş ve aile arasındaki çatışma yaşamaktadır. Erkekler kadınlardan, yaşlılar gençlerden, çocuk sahibi olanlar olmayanlardan, unvanı yüksek olanların düşük olanlardan, gelir düzeyi yüksek olanların düşük olanlardan daha fazla iş doyumuna sahiptirler. İş-aile çatışması ve aile-iş çatışması az olanların iş doyumları da yüksektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Submission Date | May 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232