Rusların kökeni ve Rus isminin nereden geldiği konuları hala belirsizliğini korumaktadır. Araştırmacılar arasında kesin gözüyle bakılan olgu ilk Rus devletini kuranların İskandinav kökenli olduklarıdır. Rusları İskandinav kökenli kabul eden Normanistlere göre Baltık Denizi’nin karşısına Slav ve Fin gibi yerli halkların davetiyle geçen erken Ruslar ilk Rus devletini kurmuşlardır. Ancak Kuzeyli milletlerin Slavlar, Finliler, Hazarlar, Bizans hatta Halifelik ile davet olayının öncesine dayanan ilişkileri vardı. Bu ilişkiler genellikle ticaret ve paralı askerlik üzerinden yürütülmekteydi. Kuzeylilerin güneye inmek için kullandıkları çeşitli ticaret yolları bulunmaktadır ki bunların arasında hem Ruslar hem de Bizans için en önemli olanı İstanbul’a Giden Vareg Ticaret Yoludur. Bu yolu kullanan Vareg/Rus toplulukları ilk olarak Baltık Denizi’nin karşına geçip buradaki otorite boşluğundan faydalanarak ilk Rus devletini kurmuşlardır. Daha sonra aynı yolu kullanan Vareg/Ruslar İstanbul’a kadar hem paralı askerler hem de tüccarlar olarak inerek Bizans kültür ve dinini yakından tanıma fırsatı yakalamışlardır. Memleketlerine geri dönen Vareg/Ruslar soydaşlarına Bizans’ın ihtişamından bahsetmişler böylece Ruslar üzerinde Bizans etkisi hızla yayılmıştır. Prens Vladimir döneminde ise Bizans ile yapılan bir antlaşma sonrasında Ortodoks Hristiyanlık Rus devletinde devlet eliyle yayılmaya başlamıştır. Vareg/Rusların Bizans Ortodoksluğunu seçmeleri onların Bizans kültür ve medeniyeti etkisi altına girmeleri ile sonuçlanmıştır. Sonraki süreçte gelişimini devam ettiren Rus devleti Bizans’ın bir uydu devleti haline dönüşmüştür. Ruslar üzerindeki Bizans etkisi din ile sınırlı kalmamış dil, edebiyat, hukuk ve mimari gibi alanlarda da Bizans’tan etkilenilmiştir. Bu çalışmada erken Rus devletinin İstanbul’a Giden Vareg Ticaret Yolunun etkisiyle din değiştirip Bizans kültür ve medeniyetinin etkisine girmesinden bahsedilecektir.
The Origin of Rus and where the name of Rus came from still remains unclear. The fact definitely considered among researchers is that the founders of the first Russian state have been Scandinavians. According to the Normanists, accepting the Scandinavian origin of Russians, the early Russians who crossed the Baltic Sea with the invitation of indigenous peoples such as Slavs and Finns established the first Russian state. However, the Northern nations had relations with the Slavs, Finns, Khazars, Byzantium, and even the Caliphate prior to the invitation. These relations were generally carried out by means of trade and mercenaries. There were various trade routes that the Northerners used to reach the south, among which the most important one for both Russians and Byzantium was the Trade Route from Varangians to the Greeks. Using this road, Varangian/Rus' communities first crossed the Baltic Sea and established the first Russian state by taking advantage of the authority gap there. Thereafter, Varangian/Rus, using the same road, went down to Istanbul as mercenaries and merchants, and had the opportunity to get to know Byzantine culture and religion closely. Returning to their native land, Varangian/Rus talked to their cognates about the glory of Byzantium, and in this way, Byzantine influence on the Russians started to spread rapidly. During the reign of Prince Vladimir, Orthodox Christianity began to spread in Russia by the state after a treaty with Byzantium. The Varangian/Russians' choice of Byzantine Orthodoxy resulted in their coming under the influence of Byzantine culture and civilization. The Russian state continuing its development in the following period turned into a satellite state of Byzantium. Byzantine influence on Russians was not limited to religion, but also in areas such as language, literature, law, and architecture. In this study, the fact that early Russian government, having changed their religion by means of Trade Route from Varangians to the Greeks, was affected by Byzantine culture and civilization will be addressed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2021 |
Submission Date | March 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232