Research Article
BibTex RIS Cite

Yemeklik Sanata Karşı Brecht’in Epik Tiyatrosu ve Mezbahaların Kutsal Johanna’sı Oyununun Felsefi Bir Yorumu

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 113 - 134, 30.04.2017
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.307097

Abstract

Bu makale iki
bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Brecht tarafından kurulup geliştirilen epik
tiyatro kuramı açıklanır. Epik tiyatro kuramı Brecht’in
Tiyatro İçin Küçük Organon adlı yazısının ayrıntılı bir yorumuyla
ortaya konulmaya çalışılır. Brecht realizm, natüralizm ve özdeşleşmeye karşı
yabancılaştırma etkisini geliştirir. İkinci bölümde Brecht’in
Mezbahaların Kutsal Johanna’sı
adlı
oyununun epik tiyatronun temel kavramları bakımından bir çözümlemesi yapılır.
İnanç sözcüsü Johanna’nın bir devrimciye dönüşüm süreci açıklanır.

References

  • ARISTOTELES (2005). Poietika (Şiir Sanatı Üzerine), Yunanca/Türkçe, çev. Nazile Kalaycı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (1965a). The Messingkauf Dialogues, ed. and tr. by John Willett, London: Methuen.
  • BRECHT, Bertolt (1965b). “A Short Organum for the Theatre”, The Messingkauf Dialogues, ed. and tr. by John Willett, pp. 179-205, London: Methuen.
  • BRECHT, Bertolt (1967a). “Die heilige Johanna der Schlachthöfe”, Gesammelte Werke, Band 2, ss. 665-790, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • BRECHT, Bertolt (1967b). Schriften zum Theater 2. Gesammelte Werke, Band 16, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • BRECHT, Bertolt (1999). “Mezbahaların Kutsal Johanna’sı”, Bütün Oyunları 4, çev. Yılmaz Onay, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (2005). Tiyatro İçin Küçük Organon, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • HEIDEGGER, Martin (1953). Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
  • HOESTEREY, Ingeborg (2000). “The Brecht Effect in Cinema, 1960-90”, Communications from the Internaitonal Brecht Society, 29(1&2): 71-74.
  • JAMESON, Fredric (1999). Brecht and Method, London: Verso.
  • JAMESON, Fredric (2012). Brecht ve Yöntem, çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • MARX, Karl (1992). Early Writings, tr. by Rodney Livingstone and Gregor Benton, London and New York: Penguin Books.
  • WILLETT, John (1964). Brecht on Theatre. The Development of an Aesthetic, ed. and tr. by John Willett, New York: Hill and Wang.

Brecht’s Epic Theatre versus Culinary Art and A Philosophical Interpretation of Saint Joan of the Stockyards

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 113 - 134, 30.04.2017
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.307097

Abstract

This article
consists of two parts. In the first part theory of epic theatre established and
developed by Bertolt Brecht is explained. In this section theory of epic
theatre is clarified by a detailed interpretation of Brecht’s work
A Short Organum for the Theatre. Brecht
suggests estrangement effect against realism, naturalism and identification. In
the second part Brecht’s theatre play
Saint
Joan of the Stockyards
is analysed in terms of basic concepts of epic
theatre. The process of Johanna’s transformation from being a person of faith
into a revolutionist is displayed.

References

  • ARISTOTELES (2005). Poietika (Şiir Sanatı Üzerine), Yunanca/Türkçe, çev. Nazile Kalaycı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (1965a). The Messingkauf Dialogues, ed. and tr. by John Willett, London: Methuen.
  • BRECHT, Bertolt (1965b). “A Short Organum for the Theatre”, The Messingkauf Dialogues, ed. and tr. by John Willett, pp. 179-205, London: Methuen.
  • BRECHT, Bertolt (1967a). “Die heilige Johanna der Schlachthöfe”, Gesammelte Werke, Band 2, ss. 665-790, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • BRECHT, Bertolt (1967b). Schriften zum Theater 2. Gesammelte Werke, Band 16, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • BRECHT, Bertolt (1999). “Mezbahaların Kutsal Johanna’sı”, Bütün Oyunları 4, çev. Yılmaz Onay, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (2005). Tiyatro İçin Küçük Organon, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • HEIDEGGER, Martin (1953). Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
  • HOESTEREY, Ingeborg (2000). “The Brecht Effect in Cinema, 1960-90”, Communications from the Internaitonal Brecht Society, 29(1&2): 71-74.
  • JAMESON, Fredric (1999). Brecht and Method, London: Verso.
  • JAMESON, Fredric (2012). Brecht ve Yöntem, çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • MARX, Karl (1992). Early Writings, tr. by Rodney Livingstone and Gregor Benton, London and New York: Penguin Books.
  • WILLETT, John (1964). Brecht on Theatre. The Development of an Aesthetic, ed. and tr. by John Willett, New York: Hill and Wang.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Metin Bal

Publication Date April 30, 2017
Submission Date April 19, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Bal, M. (2017). Brecht’s Epic Theatre versus Culinary Art and A Philosophical Interpretation of Saint Joan of the Stockyards. Mavi Atlas, 5(1), 113-134. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.307097

e-ISSN: 2148-5232