The aim of this study was to examine the perceptions and opinions of the school counsellors, working in the schools and Science and Arts Centers (SAC) where gifted students are educated, about counseling and guidance services for gifted students. In this study, which was designed as a case study, semi-structured interview technique was utilized. Purposeful sampling method was used to select the sample and eight school counselors, who work in different types of institutions, participated in the study. The data obtained through the interviews were analysed by descriptive analysis method. The data were analysed, coded and themes were generated. The data obtained from the interviews were identified within the framework of the research questions and direct quotations were provided where necessary. Some of the themes that emerged out of the study are as following “School Counselors' Training Backgrounds for Gifted Students”, “Counseling Needs of Gifted Students”, “Practices on Counseling Needs of Gifted Students”, “The extent of School/SAC Counseling and Guidance Program to Meet the Needs of Gifted Students”, “Activities and Roles that Counselors Find Successful or Unsuccessful/Useless from the Methods They Use for Gifted Students”, “Opinions on the Training and Preparation of Counselors Working with Gifted Students”, “The State of Gifted Program and Practices in the School to Address the Educational and Career Development of Gifted Students”, “Opinions of the School Counselor on the Most Important Issues/Issues Concerning the Education of Gifted Students in the Region”, “Suggestions for Developing a Specific Guidance Program for Gifted Students”.
Bu çalışmada üstün yetenekli öğrencilerin eğitim gördükleri okul ve Bilim Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) görev yapmakta olan rehber öğretmenlerin, üstün yetenekli öğrencilere dönük psikolojik danışma ve Rehberlik (PDR) hizmetleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Durum çalışması olarak tasarlanan bu araştırmada, yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde, amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Buna göre araştırma grubunda farklı kurum türlerinde çalışan 8 rehber öğretmen (K=6, E=2) yer almaktadır. Mülakatlarla elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu süreçte veriler, araştırma sorularının ortaya koyduğu temalara göre düzenlenmiştir. Araştırma soruları çerçevesinde görüşmelerden elde edilen veriler tanımlanmış ve gerekli yerlerde doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan temalardan bazıları; “Rehber Öğretmenlerin Üstün Yeteneklilerle ilgili Eğitim Geçmişleri”, “Üstün Yetenekli Öğrencilerin PDR İhtiyaçları”, “Üstün Yetenekli Öğrencilerin PDR İhtiyaçlarına Dönük Yapılan Çalışmalar”, “Okul/ BİLSEM Rehberlik Programının Üstün Yetenekli Öğrencilerin İhtiyaçlarını Karşılama Durumu”, “Rehber Öğretmenlerin Üstün Yetenekliler için Kullandıkları Yöntemlerden Başarılı veya Başarısız/ Kullanışsız Buldukları Aktivite ve Roller”, “Üstün Yeteneklilerle Çalışan Rehber Öğretmenlerin Eğitimlerine ve Hazırlıklarına İlişkin Görüşler”, “Üstün Yetenekliler Programının ve Okuldaki Uygulamaların Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitim ve Kariyer Olanaklarına Özel Olarak Hitap Etme Durumu”, “Bölgedeki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimiyle ilgili En Önemli Konu/ Sorunlara İlişkin Rehber Öğretmenlerin Görüşleri”, ve “Üstün Yetenekli Öğrencilere Özgü Bir Rehberlik Programının Geliştirilmesine Dönük Öneriler” başlıkları altında toplanmış ve sonuçlar tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2020 |
Submission Date | February 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |
e-ISSN: 2148-5232