Verbal communication is very important in individual and social sense. Especially when it comes to teachers, its importance increases even more. Teachers are one of the most important elements of education and training. One of the significant features, which teachers, who are one of the most important elements of education and teaching, should have, is verbal communication skills, because the student is influenced more by his or her teacher's actions than by what s/he says is ''to be done''. Therefore, teachers, firstly, should set an example for students with their own power of expression. In this study, it is aimed to evaluate the verbal communication proficiency levels of the students who study in the department of History and who may become a history teacher in the future in terms of the class and gender variables. The sample group of the study consisted of 46 2nd grade students and 40 4th grade students studying at the History Department of the Faculty of Letters of Gümüşhane University. The "Verbal Communication Competencies Observation Form (VCCOF)" developed by Maden (2010) has been used to collect the data of the study. As a result of the research, it can be said that history teacher candidates partially have verbal communication skills. According to this result, although the teacher candidates seem sufficient in verbal communication, they should have a good vocabulary in order to have stronger verbal communication skills. In other words, teacher candidates should also be good readers. In this regard students should be encouraged. Another important result obtained from the research is that the verbal communication skills of the 2nd grade students are lower than the 4th grade students’ skills. It can be said that the fact that the 2nd grade students have not yet participated in practices related to the teaching profession (such as school experience and teaching practice) has been effective in this result.
Sözlü iletişim, bireysel ve toplumsal anlamda oldukça önemlidir. Hele öğretmenler söz konusu olduğunda önemi bir kat daha artar, eğitim ve öğretimin en önemli unsurlarından öğretmenlerin sahip olması gereken önemli özelliklerinden birisi de sözlü iletişim becerileridir. Çünkü öğrenci, öğretmenin “şunların yapılması gerekir.” dediklerinden çok yaptığı davranışlardan etkilenir. Bu nedenle öğretmenlerin her şeyden önce kendi ifade güçleriyle öğrencilere örnek olması gerekir.
Bu çalışmada da Tarih bölümünde okuyan ve ileride Tarih öğretmeni olabilecek öğrencilerin sözlü iletişim yeterlilik düzeylerinin sınıf ve cinsiyet değişkenlerine göre değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu Gümüşhane Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih bölümünde öğrenimlerini sürdüren 46 2. Sınıf öğrencisi ve 40 4. Sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın verilerini toplamak amacıyla Maden’in (2010) geliştirdiği “Sözlü İletişim Yeterlikleri Gözlem Formu (SİYGF)” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda Tarih öğretmeni adaylarının sözlü iletişim becerilerine kısmen sahip oldukları söylenebilir. Bu sonuca göre öğretmen adayları sözlü iletişimde yeterli görünse de sözlü iletişim becerisinin daha güçlü olması için iyi bir sözcük hazinesine sahip olunmalıdır. Yani öğretmen adaylarının aynı zaman da iyi birer okur olması gerekir. Bu konuda öğrenciler mutlaka teşvik edilmelidir.
Araştırmadan elde edilen diğer önemli sonuç ise, 2. Sınıf öğrencilerinin sözlü iletişim becerisinin 4. Sınıf öğrencilerine göre daha düşük seviyede olmasıdır. Bu sonucun çıkmasında 2. Sınıf öğrencilerinin henüz öğretmenlik mesleğine yönelik uygulamalara (okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması gibi.) katılmamış olmalarının etkili olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2021 |
Submission Date | September 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |
e-ISSN: 2148-5232