Edebiyatın farklı alanlarında çalışmaları olan Avustralyalı Thomas Keneally, en çok 2. Dünya Savaşı’nın içinde yaşamış gerçek tarihi bir kişiliği, Oscar Schindler’i karakterleştirdiği Schindler’s Ark ile tanınır. Tarihsel bilince derinden kök salan bir anlayışla eserlerinin çoğunda önemli tarihi olaylar, figürler ve temalar öne çıkar. Öykülerinin gerisinde titizlikle araştırılmış tarihsel bağlam, tasvirlerinde ise sunduğu doğruluk ve özgünlük yansır ve tarihsel ayrıntılara olan bağlılığının anlatılarına kattığı derinlik ve zenginlikle okur, kendini o geçmişin içinde, önemli bir tarihsel olayın şahidi olarak bulur. Dinsel öğelerle dikkat çeken Schindler’s Ark da böylesi bir çalışmanın ürünüdür. Roman, insanlık, ahlak ve bireysel seçimlerin gücü hakkında derin etik sorunları gündeme getirir; okuru kendi inançlarıyla yüzleşmeye ve adaletsizlik karşısında hem eylemin hem de eylemsizliğin sonuçlarının neler olabileceğini irdelemeye zorlar; ve Schindler karakteri aracılığıyla kefaret, suçluluk temalarını ve ahlaki açıdan iflas etmiş bir toplumda yön bulmanın karmaşıklıklarını araştırır. Katolik bir geçmişin izinde ahlaksal bir dönüşüm geçiren Schindler’in kendisi küçük bir Tanrıya, kurtarıcı bir peygambere ve fabrikası da Nuh’un gemisine benzetilir. Kitapta sıkça dini kavram ve alıntılar çerçevesinde dinle metinlerarası bir bağlam kurulur. Schindler’s Ark’da göze çarpan dinsel imgeler, hikâyenin duygusal derinliğinin artırmasına, inancın dayanıklılığının vurgulanmasına ve insanlık, merhamet ve iyi ile kötü arasındaki mücadele gibi daha geniş temaların keşfedilmesine ve en karanlık zamanlarda bile teselli, anlam ve umut içinde dini inançların ve ritüellerin gücünün hissedilmesine anlamlı bir kapı aralar.
Bala, H. A. (2019). Schindler’in listesi soykırım öyküsünden sinema-mimarlık arakesitinde Berlin Yahudi Müzesi mekânsal çözümlemeleri. SineFilozofi Dergisi, (Özel Sayı), 53-74. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.51536
De la Vall, E. M. (2009). A noah of our days: Around him mythologies arose. Coolabah, 3, 123-128. https://doi.org/10.1344/co20093123-128
Grosz, E. (2004). The nick of time: Politics, evolution and the untimely. Allen & Unwin.
Hakkıoğlu, M. (2022). Sınırları ve sorunları ile geçmişten günümüze edebiyat ve iktidar ilişkisi. İçinde M.
Hakkıoğlu & M. A. Tüzen (Eds.), Edebiyat ve iktidar dolaylı bir gerçeklik (ss. 93-120). Çizgi Kitabevi.
Harding, B. (2021). Paul Sharrad, Thomas Keneally and the literary machine. Commonwealth Essays and Studies, 43(2), 1-4. https://doi.org/10.4000/ces.7630
Jung, C. G. (1998). Psikoloji ve din (R. Karabey, Çev.). Okyanus Yayıncılık.
Kayıntu, A. (2022). İktidarın edebiyatından edebiyatın iktidarına. İçinde M. Hakkıoğlu & M. A. Tüzen (Eds.), Edebiyat ve iktidar dolaylı bir gerçeklik (ss. 93-120). Çizgi Kitabevi.
Keneally, T. (1994). Schindler’in listesi (M. Harmancı, Çev.). İnkilap Kitabevi.
Köprülü, M. F. (1986). Türk edebiyatı tarihi (4. baskı). Ötüken Neşriyat.
Kur’an-ı kerim meali (C. Koytak & A. Ertürk, Çev.). (1996). İşaret Yayınları.
Molony, J. (2006). Tom, or Mick?. İçinde P. Pierce (Ed.), A Thomas Keneally a celebration (ss. 3-10). Friends of the National Library of Australia.
Morris, W. (Ed.). (1969). The american heritage dictionary. American Heritage Publishing.
O’Hearn, T. (1995). Secular sainthood – Tom Keneally’s Oscar Schindler. In M. Griffith & J. Tulip (Eds.), Religion, literature and the art project: Conference proceedings of the australian international conference (ss. 274-282). Australian Catholic University.
Pierce, P. (2006). Thomas Keneally’s human comedy. In P. Pierce (Ed.), A Thomas Keneally a celebration (ss. 13-20). Friends of the National Library of Australia.
Porge, M. G. (2019). An insight into the inhumanity of humanity with Thomas Keneally. Confluente, (1), 94-103.
Rubenstein, R. L. (1996). The holocaust: Remembering fort he future. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 548, 23-44.
Sharrad, P. (2013). Words, sticks and stones: Keneally, literature and social impact. Australian Literary Studies, 28(4), 90-105. doi: 10.20314/als.b885f23549
Soltekin, F. & Çil, D.A. (2020). Schindler’in listesi ve Schopenhauer’in özgür insanı. SineFilozofi Dergisi, (Özel Sayı), 91-109. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.675485
Tuson, G. (1985). Schindler’s ark: A study in heroism, therapy and change. Journal of Family Therapy, 7, 161-173. https://doi.org/10.1046/j..1985.00674.x
Walton, J. (2015, October 7). Thomas Keneally: I wanted to be recognised by the poms. The Telegraph. Retrieved September 13, 2024, from https://www.telegraph.co.uk/books/authors/thomas-keneally-interview/
Year 2024,
Volume: 12 Issue: 1, 40 - 50, 30.04.2024
Bala, H. A. (2019). Schindler’in listesi soykırım öyküsünden sinema-mimarlık arakesitinde Berlin Yahudi Müzesi mekânsal çözümlemeleri. SineFilozofi Dergisi, (Özel Sayı), 53-74. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.51536
De la Vall, E. M. (2009). A noah of our days: Around him mythologies arose. Coolabah, 3, 123-128. https://doi.org/10.1344/co20093123-128
Grosz, E. (2004). The nick of time: Politics, evolution and the untimely. Allen & Unwin.
Hakkıoğlu, M. (2022). Sınırları ve sorunları ile geçmişten günümüze edebiyat ve iktidar ilişkisi. İçinde M.
Hakkıoğlu & M. A. Tüzen (Eds.), Edebiyat ve iktidar dolaylı bir gerçeklik (ss. 93-120). Çizgi Kitabevi.
Harding, B. (2021). Paul Sharrad, Thomas Keneally and the literary machine. Commonwealth Essays and Studies, 43(2), 1-4. https://doi.org/10.4000/ces.7630
Jung, C. G. (1998). Psikoloji ve din (R. Karabey, Çev.). Okyanus Yayıncılık.
Kayıntu, A. (2022). İktidarın edebiyatından edebiyatın iktidarına. İçinde M. Hakkıoğlu & M. A. Tüzen (Eds.), Edebiyat ve iktidar dolaylı bir gerçeklik (ss. 93-120). Çizgi Kitabevi.
Keneally, T. (1994). Schindler’in listesi (M. Harmancı, Çev.). İnkilap Kitabevi.
Köprülü, M. F. (1986). Türk edebiyatı tarihi (4. baskı). Ötüken Neşriyat.
Kur’an-ı kerim meali (C. Koytak & A. Ertürk, Çev.). (1996). İşaret Yayınları.
Molony, J. (2006). Tom, or Mick?. İçinde P. Pierce (Ed.), A Thomas Keneally a celebration (ss. 3-10). Friends of the National Library of Australia.
Morris, W. (Ed.). (1969). The american heritage dictionary. American Heritage Publishing.
O’Hearn, T. (1995). Secular sainthood – Tom Keneally’s Oscar Schindler. In M. Griffith & J. Tulip (Eds.), Religion, literature and the art project: Conference proceedings of the australian international conference (ss. 274-282). Australian Catholic University.
Pierce, P. (2006). Thomas Keneally’s human comedy. In P. Pierce (Ed.), A Thomas Keneally a celebration (ss. 13-20). Friends of the National Library of Australia.
Porge, M. G. (2019). An insight into the inhumanity of humanity with Thomas Keneally. Confluente, (1), 94-103.
Rubenstein, R. L. (1996). The holocaust: Remembering fort he future. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 548, 23-44.
Sharrad, P. (2013). Words, sticks and stones: Keneally, literature and social impact. Australian Literary Studies, 28(4), 90-105. doi: 10.20314/als.b885f23549
Soltekin, F. & Çil, D.A. (2020). Schindler’in listesi ve Schopenhauer’in özgür insanı. SineFilozofi Dergisi, (Özel Sayı), 91-109. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.675485
Tuson, G. (1985). Schindler’s ark: A study in heroism, therapy and change. Journal of Family Therapy, 7, 161-173. https://doi.org/10.1046/j..1985.00674.x
Walton, J. (2015, October 7). Thomas Keneally: I wanted to be recognised by the poms. The Telegraph. Retrieved September 13, 2024, from https://www.telegraph.co.uk/books/authors/thomas-keneally-interview/
Ören, A. (2024). Thomas Keneally’nin Schindler’s Ark Adlı Eserinde Dinsel Öğeler. Mavi Atlas, 12(1), 40-50. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1387020