In this study, it was aimed to examine the effects of the training given before the application on pain and physiological parameters in children aged 7-12 years who underwent IV catheterization. The population of this experimental study consisted of pediatric patients aged 7-12 who were hospitalized in the pediatric service of a training and research hospital between April and June 2016. In the study, data were collected with the “Child Introduction Form”, “Wong Baker Faces Pain Rating Scale” and "Children's Pre-Post-Physiological Parameters Monitoring Form". Independent-samples t-test, Paired sample t-test, Wilcoxon signed rank test, Mann Whitney U test, ANOVA, Kruskal-Wallis Test and Chi-square test were used to evaluate the data. When the pain scores of the children in the study and control groups were compared based on the Wong Baker Faces Pain Rating Scale, the mean pain score of the children in the control group was higher than the children in the study group, and the difference was significant (p<0.01). The mean pain score of the children aged 7-9 was higher than the children aged 10-12, and the difference was significant (p<0.05). It was observed that there was a decrease in oxygen saturation, one of the physiological parameters, after the procedure in the children in both groups, and this difference was significant in the control group. The data obtained from the study suggests that the educational nursing approach given to children about the intervention of IV catheterization has a positive effect on children's pain and oxygen saturation.
Bu çalışma ile IV kateter uygulanan 7-12 yaş grubu çocuk hastalarda uygulama öncesi verilen eğitimin, onların ağrı ve fizyolojik parametreler üzerindeki etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, deney-kontrol çalışması olarak planlanmıştır. Araştırmanın evrenini çalışmanın yapılacağı Nisan-Haziran 2016 tarihleri arasında Eğitim ve Araştırma Hastanesinde çocuk servisine yatan 7-12 yaş grubundaki çocuk hastalar oluşturmuştur. Araştırmada veriler, “Çocuğu Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Wong Baker Yüz Ağrı Skalası” ve “Çocukların İşlem Öncesi-Sonrası Fizyolojik Parametreleri İzlem Formu” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Independent-samples t-test, Paired sample t-test, Wilcoxon signed rank test, Mann Whitney U test, ANOVA, Kruskal-Wallis testi ve Ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırmada çalışma ve kontrol grubundaki çocukların Wong Baker Yüz Ağrı Skalası’na göre ağrı puanları karşılaştırıldığında; kontrol grubundaki çocukların ağrı puan ortalaması çalışma grubundaki çocuklara göre daha yüksek olup, aralarındaki fark anlamlıdır (p<0,01). 7-9 yaş arası olan çocukların ağrı puan ortalaması 10-12 yaş arası olan çocuklardan daha yüksek olup, aralarındaki fark anlamlıdır (p<0.05). Çalışma ve kontrol grubundaki çocukların fizyolojik parametrelerden oksijen satürasyonunda işlem sonrası azalma olduğu görülmüştür ve bu fark kontrol grubunda anlamlıdır. Hemşire tarafından IV kateter uygulaması ile ilgili çocuklara verilen eğitimin onların ağrısı ve oksijen satürasyonu üzerindeki etkisi olumludur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |