This research is done to define the level of self-respect and loneliness and the influential factors observed in Kastamonu University senior students of the 2012-2013 academic year. Totally 209 students from Kastamonu University Vocational School of Health, Vocational School of Physical Education and Faculty of Science & Letters who agreed to participate in the research from November, 1st to January, 1st make up the sample for the research. An identifying form prepared by the researchers to get to know the students, also Rosenberg Self-Concern Scale and Ucla Loneliness Scale are applied for the data. Beforehand, written permit of Kastamonu University Rectorate and oral consent of the students have been guaranteed. SPSS for Windows 17.0 programme is used to analyse the data of the research. As a conjecture of the parametric test, normal distribution analysis is applied for the variables of the research. For evaluation of the data, Kolmogorov Smirnov Test and Man Whitney-U Test are used for the normal distribution of the variables and Kruskal Whallis Test is used for the comparison of the groups in terms of parameters in case there are two groups. There is significant correlation between self-respect and the level of loneliness based upon statistics (r=-0.433; p=0,000<0.05).
According to that, the higher the self-respect is, the lower is the level of loneliness. Self-respect has negative influence on the level of loneliness. The students have high level of self-respect and low level of loneliness. Besides, socio-economic status affects the level of loneliness.
Araştırma, 2012-2013 Eğitim-Öğretim döneminde Kastamonu Üniversitesi Son sınıfta Okuyan Öğrencilerin Benlik Saygısı, Yalnızlık Düzeylerini İncelemek ve Etkileyen Faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 1Kasım 2012-1Ocak 2013 tarihleri arasında Kastamonu Üniversitesi; Sağlık Yüksekokulu, Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu, Fen-Edebiyat Fakültesinde okuyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 209 öğrenci oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan öğrencileri tanımlayıcı form, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve UCLA Yalnızlık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma öncesinde kurumlardan Kastamonu Üniversitesi Rektörlüğü aracılığıyla yazılı izin, öğrencilerden ise sözel onamları alınmıştır. Verilerin analizi, SPSS for Windows 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın değişkenleri için parametrik test varsayımlarından normal dağılım analizi uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; değişkenlerin normal dağılımını gösteren Kolmogorov Smirnov testi, Man Whitney-U testi, ikiden fazla grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Kruskal Whallis Testi kullanılmıştır. Benlik Saygısı ile yalnızlık düzeyi arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişki bulunmuştur (r=-0.433; p=0,000
Diğer ID | JA78RF66SH |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2 |