Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 11 - 21, 30.06.2017

Öz

Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin sağlık algılarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmanın evrenini bir sağlık yüksekokulunun Hemşirelik bölümünde okuyan 477 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş,  Aralık 2014 tarihlerinde okula devam eden ve çalışmaya katılmayı gönüllü kabul eden 269 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri, Sosyodemografik veri formu ve ‘Sağlık Algısı’ ölçeği ile toplanmıştır. 

Araştırmaya katılan öğrencilerin %74,3’ü kız, %84’ü 18-21 yaş gurubunda, %36,8’i ikinci sınıfta okumaktadır. Öğrencilerin %68,4’ü daha önce hiç hastaneye yatmadığını, %91,4’ü kronik bir hastalığının bulunmadığını, %68’i ailelerinde kronik bir hastalığın bulunmadığını belirtmiştir. Öğrencilerin SAÖ’den aldıkları puan ortalaması 42,34±6,33; kontrol merkezi alt boyutu puan ortalaması 16,14±3,45; öz farkındalık alt boyutu puan ortalaması7,53±1,86; kesinlik alt boyutu puan ortalaması 12,07±3,13 ve sağlığın önemi alt boyutu puan ortalaması 6,58±1,64 olarak saptanmıştır.  

Araştırma sonucunda öğrencilerin sağlık algılarının orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenciler en yüksek puan ortalamasını kontrol merkezi alt boyutundan, en düşük puan ortalamasını sağlığın önemi alt boyutundan almıştır.  Bu sonuçlar doğrultusunda; öğrencilerin kendi sağlıkları ile ilgili kontrol mekanizması oluşturabilmeleri için desteklenmesi, sağlıklarının önemine ve sürdürülebilmesine ilişkin daha detaylı bilgilendirilmesi önerilmiştir.


Kaynakça

  • Bayat, M. (2012). Sağlık ve Hastalık: Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • WHO definition of Health. http://www.who.int/about/definition/en/print.html, 2016.
  • Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. (2007). “Development of a scale to measure adults’ perceptions of health: priliminary findings”. Journal of Community Psychology, 35(5): 557-61.
  • Önal AE, Erbil S, Gürtekin B, Ayvaz Ö, Özel S, Cevizci S, Güngör G. (2009). İki ilköğretim okulunda öğrencilerin kendi sağlıklarını algılama düzeyi ve bildikleri sağlık sorunları”. Nobel Medicus, 5(2): 24-48.
  • Klein Velderman M, Crone MR, Wiefferink CH, Reijneveld SA. (2010). “Identification and management of psychosocial problems among toddlers by preventive child health care professionals”. European Journal of Public Health, 20(3): 332-8.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. (2012). “Sağlık algısı ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği”. Turkiye Klinikleri, 32(1): 47-53.
  • Açıkgöz S, Uzun Ş, Arslan F. (2013). “Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi”. Gülhane Tıp Dergisi, 55: 181-187.
  • Alpar SE, Senturan L, Karabacak U, Sabuncu N. (2008). “Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish university nursing students from beginning to end of nurse training”. Nurse Education Practice, 8(6): 382-388.
  • Zaybak A, Fadıloğlu Ç. (2004). Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20(1): 77-95.
  • Medin J, Alexandersson K. (2000). The concept of health and health promotion – a literature review. Lund: Studentlitteratur. Sweden.
  • Aristizabal Castano I, San Martin Rodriguez L. (1998). ealth habits of health professionals Revista Brasileira de Enfermagem, 21(237): 15-18.
  • Skar L, Söderberg S. (2016). Swedish nursing students’ perception of health: A phenomenoographic study. Health Education Journal, 75(4): 385–395.
  • Fawcett, J, DeSanto-Madeya, S. (2013).Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. Philadelphia: PA: F. A. Davis Company.
  • Eriksson K. (2007). “Becoming through suffering – The path to health and holiness”. International Journal for Human Caring,11(2): 3–16.
  • Staib S, Fusner S, Consolo K. (2006). How healthy are your nursing students?. Teaching and Learning in Nursing, 1 (2): 55–60.
  • Clement, M, Jankowski LW, Bouchard L, Perreault M, Lepage Y. (2002). “Health behaviors of nursing students: a longitudinal study”. Journal of Nursing Education, 6(41), 257–265.
  • Clemmens D, Engler A, Chin P. (2004). “Learning and living health: college students’ experiences with an introductory health course”. Journal of Nursing Education,7 (43): 313–318.
  • Riordan JM, Washburn J. (1997). “Comparison of baccalaurate student lifestyle health behaviors entering and completing the nursing program”. Journal of Nursing Educatio, 36 (6): 262–265.
  • Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. (2005). “Health promotion behaviour of students at the Nursing College”. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2): 26–34.
  • Nordenfelt L. (2007). “The concept of health and illness revisited”. Medicine, Health Care and Philosophy, 10(1): 5–10.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. (2007). “Meslek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi”. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 14(2): 101-109.
  • Hsiao YC, Chen MY, Gau YM, Hung LL, Chang SH, Tsai HM. (2005). “Short-term effects of a health promotion course for Taiwanese nursing students”. Public Health Nursing, 22 (1): 74–81.
  • Eser S, İkinci S, Ocaktan ME, Çalışkan D, Piyal B, Akdur R. Eczacılık Fakültesi Öğrencilerinde Sağlık Algısının Değerlendirilmesi. 15.Ulusal Halk Sağlığı Kongresi/HASUDER; 2-6 Ekim 2012, Bursa. 2012.
  • Özyazıcıoğlu N, Özyazıcıoğlu N, Kılıç M, Erdem N, Yavuz C, Afacan S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2: 277-332.
  • Ortabağ T, Özdemir S, Bakır B, Tosun N. (2011). Health promotion and risk behaviors among adolescents in Turkey. Journal of School Nursing, 27(4): 304-315.
  • Can G, Özdilli K, Erol O, et al. (2008). “Comparison of thehealth-promoting lifestyles of nursing and nonnursing students in Istanbul, Turkey”. Nursing and Health Sciences, 10(4): 273-280.
  • Marmot MG. (2005). “Social determinants of health inequalities”. Lancet, 365: 1099-1104.
  • Goodman E, Huang B, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. (2007). “Perceived socioeconomic status: a new type of identity that influences adolescents' self-rated health”. Journal of Adolescent Health, 41:479-487.
  • Goodman E, McEwen BS, Dolan LM, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. (2005). “Social disadvantage and adolescent stress”. Journal of Adolescent Health, 37: 484-492.
  • Koivusilta LK, Rimpela AH, Kautiainen SM. (2006). “Health inequality in adolescence. Does stratification occur by familial social background, family affluence or personal social position?” BMC Public Health, 6: 110.
  • Richter M, Moor I, van Lenthe F. (2012). “Explaining socioeconomic differences in adolescent self-rated health: the contribution of material, psychosocial and behavioural factors. Journal of Epidemiologic Community Health”, 66: 691-697.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 11 - 21, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Bayat, M. (2012). Sağlık ve Hastalık: Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • WHO definition of Health. http://www.who.int/about/definition/en/print.html, 2016.
  • Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. (2007). “Development of a scale to measure adults’ perceptions of health: priliminary findings”. Journal of Community Psychology, 35(5): 557-61.
  • Önal AE, Erbil S, Gürtekin B, Ayvaz Ö, Özel S, Cevizci S, Güngör G. (2009). İki ilköğretim okulunda öğrencilerin kendi sağlıklarını algılama düzeyi ve bildikleri sağlık sorunları”. Nobel Medicus, 5(2): 24-48.
  • Klein Velderman M, Crone MR, Wiefferink CH, Reijneveld SA. (2010). “Identification and management of psychosocial problems among toddlers by preventive child health care professionals”. European Journal of Public Health, 20(3): 332-8.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. (2012). “Sağlık algısı ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği”. Turkiye Klinikleri, 32(1): 47-53.
  • Açıkgöz S, Uzun Ş, Arslan F. (2013). “Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi”. Gülhane Tıp Dergisi, 55: 181-187.
  • Alpar SE, Senturan L, Karabacak U, Sabuncu N. (2008). “Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish university nursing students from beginning to end of nurse training”. Nurse Education Practice, 8(6): 382-388.
  • Zaybak A, Fadıloğlu Ç. (2004). Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20(1): 77-95.
  • Medin J, Alexandersson K. (2000). The concept of health and health promotion – a literature review. Lund: Studentlitteratur. Sweden.
  • Aristizabal Castano I, San Martin Rodriguez L. (1998). ealth habits of health professionals Revista Brasileira de Enfermagem, 21(237): 15-18.
  • Skar L, Söderberg S. (2016). Swedish nursing students’ perception of health: A phenomenoographic study. Health Education Journal, 75(4): 385–395.
  • Fawcett, J, DeSanto-Madeya, S. (2013).Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. Philadelphia: PA: F. A. Davis Company.
  • Eriksson K. (2007). “Becoming through suffering – The path to health and holiness”. International Journal for Human Caring,11(2): 3–16.
  • Staib S, Fusner S, Consolo K. (2006). How healthy are your nursing students?. Teaching and Learning in Nursing, 1 (2): 55–60.
  • Clement, M, Jankowski LW, Bouchard L, Perreault M, Lepage Y. (2002). “Health behaviors of nursing students: a longitudinal study”. Journal of Nursing Education, 6(41), 257–265.
  • Clemmens D, Engler A, Chin P. (2004). “Learning and living health: college students’ experiences with an introductory health course”. Journal of Nursing Education,7 (43): 313–318.
  • Riordan JM, Washburn J. (1997). “Comparison of baccalaurate student lifestyle health behaviors entering and completing the nursing program”. Journal of Nursing Educatio, 36 (6): 262–265.
  • Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. (2005). “Health promotion behaviour of students at the Nursing College”. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2): 26–34.
  • Nordenfelt L. (2007). “The concept of health and illness revisited”. Medicine, Health Care and Philosophy, 10(1): 5–10.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. (2007). “Meslek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi”. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 14(2): 101-109.
  • Hsiao YC, Chen MY, Gau YM, Hung LL, Chang SH, Tsai HM. (2005). “Short-term effects of a health promotion course for Taiwanese nursing students”. Public Health Nursing, 22 (1): 74–81.
  • Eser S, İkinci S, Ocaktan ME, Çalışkan D, Piyal B, Akdur R. Eczacılık Fakültesi Öğrencilerinde Sağlık Algısının Değerlendirilmesi. 15.Ulusal Halk Sağlığı Kongresi/HASUDER; 2-6 Ekim 2012, Bursa. 2012.
  • Özyazıcıoğlu N, Özyazıcıoğlu N, Kılıç M, Erdem N, Yavuz C, Afacan S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2: 277-332.
  • Ortabağ T, Özdemir S, Bakır B, Tosun N. (2011). Health promotion and risk behaviors among adolescents in Turkey. Journal of School Nursing, 27(4): 304-315.
  • Can G, Özdilli K, Erol O, et al. (2008). “Comparison of thehealth-promoting lifestyles of nursing and nonnursing students in Istanbul, Turkey”. Nursing and Health Sciences, 10(4): 273-280.
  • Marmot MG. (2005). “Social determinants of health inequalities”. Lancet, 365: 1099-1104.
  • Goodman E, Huang B, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. (2007). “Perceived socioeconomic status: a new type of identity that influences adolescents' self-rated health”. Journal of Adolescent Health, 41:479-487.
  • Goodman E, McEwen BS, Dolan LM, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. (2005). “Social disadvantage and adolescent stress”. Journal of Adolescent Health, 37: 484-492.
  • Koivusilta LK, Rimpela AH, Kautiainen SM. (2006). “Health inequality in adolescence. Does stratification occur by familial social background, family affluence or personal social position?” BMC Public Health, 6: 110.
  • Richter M, Moor I, van Lenthe F. (2012). “Explaining socioeconomic differences in adolescent self-rated health: the contribution of material, psychosocial and behavioural factors. Journal of Epidemiologic Community Health”, 66: 691-697.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seval Ağaçdiken Alkan

Afitap Özdelikara Bu kişi benim

Nuran Mumcu Boğa Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ağaçdiken Alkan, S., Özdelikara, A., & Mumcu Boğa, N. (2017). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 11-21.
AMA Ağaçdiken Alkan S, Özdelikara A, Mumcu Boğa N. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Haziran 2017;6(2):11-21.
Chicago Ağaçdiken Alkan, Seval, Afitap Özdelikara, ve Nuran Mumcu Boğa. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 2 (Haziran 2017): 11-21.
EndNote Ağaçdiken Alkan S, Özdelikara A, Mumcu Boğa N (01 Haziran 2017) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 2 11–21.
IEEE S. Ağaçdiken Alkan, A. Özdelikara, ve N. Mumcu Boğa, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 2, ss. 11–21, 2017.
ISNAD Ağaçdiken Alkan, Seval vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/2 (Haziran 2017), 11-21.
JAMA Ağaçdiken Alkan S, Özdelikara A, Mumcu Boğa N. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:11–21.
MLA Ağaçdiken Alkan, Seval vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 2, 2017, ss. 11-21.
Vancouver Ağaçdiken Alkan S, Özdelikara A, Mumcu Boğa N. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(2):11-2.