Research Article
BibTex RIS Cite

Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 149 - 155, 31.03.2018

Abstract

Bu çalışma tıp fakültesi ve hemşirelik
öğrencilerinde intihar olasılığı ve problem çözme becerilerinin sosyodemografik
değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.

Çalışma örneklemini 178 tıp fakültesi ve
81 hemşirelik bölümü öğrencisi olmak üzere 259 üniversite öğrencisi
oluşturmuştur. Çalışmada İntihar Olasılığı Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri
kullanılmıştır. Katılımcıların %68,7 si tıp fakültesi öğrencileri, %31,3 lük
kısmını ise hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Öğrencilerin
%2,3’ünün özkıyım girişiminde bulunduğu, %13,1’inin ise özkıyım düşüncesi
olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yaş, cinsiyet ve diğer sosyodemografik
özellikleri ile intihar olasılıkları ve problem çözme davranışları arasında
herhangi bir ilişki tespit edilememiştir. Öğrencilerinin Problem çözme
Envanteri ile İntihar Olasılığı Ölçeği toplam puan ortalamaları arasında
pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur.





Tespit edilen problem çözme becerisi yetersiz ya
da desteklenmeye ihtiyacı olan öğrencilerin aynı zamanda intihar olasılığının
da göz önünde bulundurulması, intihar düşüncesi ya da girişimi açısından
risklerin farkında olunması gerekmektedir.  

References

  • 1. World Health Organization (WHO) 2015 Suicide data. http://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/suicideprevent/en/. 2. TÜİK, 2015. İntihar İstatistikleri. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21516. 3. Erözkan A. Üniversite son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyini yordayan faktörlerin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences 2011; 3:776-805. 4. Kacur M, Atak M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 31(2):2 273-297. 5. Durna Z. (2007) Üniversite öğrenimlerini sürdüren hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ve iç-diş kontrol odağı algısı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 4(2): 30-6 6. Akdemir M, Çetin EŞ, Muhammet Ersoy M, Polat B, Çulhacı E, Ergün AY, Çetin I. (2015). Tıp fakültesi dönem 6 öğrencilerinin kullandıkları stresle başa çıkma yöntemleri ve ilişkili faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası Eylül Sayı 44. 7. Özel Y, Türkleş S, Erdoğan S. (2015). Suicide probability university students suicide probability in university students. Prog Health Sci,5(2). 8. Söğüt Ö, Sayhan MB, Gökdemir MT, Kaya H., Orak M, Üstündağ M.(2011). Türkiye’nin güneydoğusunda, Şanlıurfa ve çevresinde özkıyım girişimlerinin değerlendirilmesi. JAEM 8-13. 9. Ünlü G, Aksoy Z, Ersan EE. (2014). İntihar girişiminde bulunan çocuk ve ergenlerin değerlendirilmesi. Pam Tıp Derg 7(3):176-183. 10. Gürkan B.(2009).Üniversite öğrencilerinde intihar düşünce ve davranışları ile ilişkili faktörler: yaşamı sürdürme nedenleri ve baş etme yolları. Türk Psikoloji Yazıları,12 (24):58-69. 11. Avcı D, Sabancıogulları S, Yılmaz FT. (2016). Investigation of the relationship between suicide probability in inpatients and their psychological symptoms and coping strategies. Neurosciences,21(4). 12. Pereira A, Cardoso F. (2015). Suicidal ıdeation in university students: prevalence and association with school and gender, Paidéia 25(62):299-306. 13. Pompili M, Innamorati M, Lester D, Brunetti S, Tatarelli R, Girardi P. (2007).Gender effects among undergraduates relating to suicide risk, ımpulsivity, aggression and self-effi cacy. Personality and Individual Differences 4(3):2047-2056. 14. Gürkan B, Dirik G. Factors associated with suicidal ideation and behaviors among university students: causes of survival.and ways to cope with. Turk Psychol Articl 2009;12:58-69 15. Ceyhun AG, Ceyhun B. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde intihar olasılığının değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri 6:217-224. 16. Özmen D, Dündar PE, Çetinkaya AÇ, Taşkın O, Özmen E. (2008). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi 9:8-15. 17. Yöndem ZD, Bahtiyar M. (2016). Ergenlerde psikolojik dayanıklılık ve stresle baş etme. International Journal of Social Science ;45:53-62. 18. Kaya A, Bozaslan H, Genç G. (2012). Üniversite öğrencilerinin anne-baba tutumlarının problem çözme becerilerine, sosyal kaygı düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi ;18: 208-225. 19. Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P, Türkleş S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri ve etkileyen faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1(8):905-921. 20. McAuliffe C, Corcoran P, Keeley HS, Perry IJ.(2003). Risk of suicide ıdeation associated with problem-solving ability and attitudes toward suicidal behavior in university students. Crisis 24(4):160–167. 21.Gustavson KA,.Alexopoulos G, Niu G, McCulloch C, Meade T, Areán PA. (2016). Problem-solving therapy reduces suicidal ıdeation ın depressed older adults with executive dysfunction The American Journal of Geriatric Psychiatry 24(1):11-17.
Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 149 - 155, 31.03.2018

Abstract

References

  • 1. World Health Organization (WHO) 2015 Suicide data. http://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/suicideprevent/en/. 2. TÜİK, 2015. İntihar İstatistikleri. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21516. 3. Erözkan A. Üniversite son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyini yordayan faktörlerin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences 2011; 3:776-805. 4. Kacur M, Atak M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 31(2):2 273-297. 5. Durna Z. (2007) Üniversite öğrenimlerini sürdüren hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ve iç-diş kontrol odağı algısı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 4(2): 30-6 6. Akdemir M, Çetin EŞ, Muhammet Ersoy M, Polat B, Çulhacı E, Ergün AY, Çetin I. (2015). Tıp fakültesi dönem 6 öğrencilerinin kullandıkları stresle başa çıkma yöntemleri ve ilişkili faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası Eylül Sayı 44. 7. Özel Y, Türkleş S, Erdoğan S. (2015). Suicide probability university students suicide probability in university students. Prog Health Sci,5(2). 8. Söğüt Ö, Sayhan MB, Gökdemir MT, Kaya H., Orak M, Üstündağ M.(2011). Türkiye’nin güneydoğusunda, Şanlıurfa ve çevresinde özkıyım girişimlerinin değerlendirilmesi. JAEM 8-13. 9. Ünlü G, Aksoy Z, Ersan EE. (2014). İntihar girişiminde bulunan çocuk ve ergenlerin değerlendirilmesi. Pam Tıp Derg 7(3):176-183. 10. Gürkan B.(2009).Üniversite öğrencilerinde intihar düşünce ve davranışları ile ilişkili faktörler: yaşamı sürdürme nedenleri ve baş etme yolları. Türk Psikoloji Yazıları,12 (24):58-69. 11. Avcı D, Sabancıogulları S, Yılmaz FT. (2016). Investigation of the relationship between suicide probability in inpatients and their psychological symptoms and coping strategies. Neurosciences,21(4). 12. Pereira A, Cardoso F. (2015). Suicidal ıdeation in university students: prevalence and association with school and gender, Paidéia 25(62):299-306. 13. Pompili M, Innamorati M, Lester D, Brunetti S, Tatarelli R, Girardi P. (2007).Gender effects among undergraduates relating to suicide risk, ımpulsivity, aggression and self-effi cacy. Personality and Individual Differences 4(3):2047-2056. 14. Gürkan B, Dirik G. Factors associated with suicidal ideation and behaviors among university students: causes of survival.and ways to cope with. Turk Psychol Articl 2009;12:58-69 15. Ceyhun AG, Ceyhun B. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde intihar olasılığının değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri 6:217-224. 16. Özmen D, Dündar PE, Çetinkaya AÇ, Taşkın O, Özmen E. (2008). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi 9:8-15. 17. Yöndem ZD, Bahtiyar M. (2016). Ergenlerde psikolojik dayanıklılık ve stresle baş etme. International Journal of Social Science ;45:53-62. 18. Kaya A, Bozaslan H, Genç G. (2012). Üniversite öğrencilerinin anne-baba tutumlarının problem çözme becerilerine, sosyal kaygı düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi ;18: 208-225. 19. Yıldırım A, Hacıhasanoğlu R, Karakurt P, Türkleş S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri ve etkileyen faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1(8):905-921. 20. McAuliffe C, Corcoran P, Keeley HS, Perry IJ.(2003). Risk of suicide ıdeation associated with problem-solving ability and attitudes toward suicidal behavior in university students. Crisis 24(4):160–167. 21.Gustavson KA,.Alexopoulos G, Niu G, McCulloch C, Meade T, Areán PA. (2016). Problem-solving therapy reduces suicidal ıdeation ın depressed older adults with executive dysfunction The American Journal of Geriatric Psychiatry 24(1):11-17.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Original Article
Authors

Nermin Gürhan

Meltem Meriç

Burhanettin Kaya This is me

Nazan Deniz Turan This is me

Esra Kabataş This is me

Publication Date March 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Gürhan, N., Meriç, M., Kaya, B., Deniz Turan, N., et al. (2018). Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 149-155.
AMA Gürhan N, Meriç M, Kaya B, Deniz Turan N, Kabataş E. Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. March 2018;7(1):149-155.
Chicago Gürhan, Nermin, Meltem Meriç, Burhanettin Kaya, Nazan Deniz Turan, and Esra Kabataş. “Tıp Fakültesi Ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı Ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 1 (March 2018): 149-55.
EndNote Gürhan N, Meriç M, Kaya B, Deniz Turan N, Kabataş E (March 1, 2018) Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7 1 149–155.
IEEE N. Gürhan, M. Meriç, B. Kaya, N. Deniz Turan, and E. Kabataş, “Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 1, pp. 149–155, 2018.
ISNAD Gürhan, Nermin et al. “Tıp Fakültesi Ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı Ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/1 (March 2018), 149-155.
JAMA Gürhan N, Meriç M, Kaya B, Deniz Turan N, Kabataş E. Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7:149–155.
MLA Gürhan, Nermin et al. “Tıp Fakültesi Ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı Ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 149-55.
Vancouver Gürhan N, Meriç M, Kaya B, Deniz Turan N, Kabataş E. Tıp Fakültesi ve Hemşirelik Öğrencilerinin İntihar Olasılığı ve Problem Çözme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(1):149-55.