Bu
çalışmada sağlık yönetimi literatüründe ihbar etme konusu üzerinde yapılmış
çalışmaların içerik analiziyle incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 5 Nisan
2018 tarihine kadar yayınlanmış 7’si ulusal ve 20’si uluslararası çalışma
tespit edilmiş ve değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmalardan 23’ünün makale,
2’sinin yüksek lisans tezi ve 2’sinin rapor olduğu belirlenmiş olup en çok
kullanılan araştırma yönteminin anket olduğu saptanmıştır. Değerlendirmeye
alınan 27 çalışmadan 18’inin örneklem grubunu sadece hemşirelerin oluşturduğu
tespit edilmiştir. İhbar etme ve etmeme nedenlerinin sorulduğu çalışmalarda en
çok verilen cevapların sırasıyla, hastaya zarar verilmesi ve misilleme korkusu
olduğu belirlenmiştir. İhbar sonucunda gerçekleşen olumlu sonuçlara
bakıldığında; ihbar edicinin kurum için örnek bir davranış sergilediği ve
hastanın koruma altına alındığı, olumsuz sonuçlara bakıldığında; ihbar edicinin
dışlandığı ve ihbara herhangi bir şeyin yapılmadığı tespit edilmiştir. Yapılacak
çalışmalarda örneklem grubu olarak sağlık yöneticilerinin ve hekimlerin
seçilmesi yönetimdeki sorunların tespitini, tıbbi hatalardan kaynaklı
ihbarların çözüme kavuşturulmasını, konuya farklı bakış açıları getirilmesini
ve objektif olunmasını sağlayacaktır. Son olarak, farklı kavramlarla ihbar etme
kavramını ilişkilendiren araştırmalar yürütülmesi önerilebilir.
This
study is aimed to examine the studies on the subject of whistleblowing in the
literature of healthcare management by content analysis. For this purpose, 7 of
the national and 20 international studies have been determined and evaluated
until 5 April 2018. The study was determined that 23 of the articles, 2 master
thesis and 2 were reported, and the most commonly used research method was a
survey. It was determined that only 18 nurses formed the sample group of 18 out
of the 27 studies. The most answered responses to the reasons for reporting and
failure were determined to be the fear of harming the patient and retaliation.
Given the positive results of the notice; informer exhibits exemplary behavior
for the institution and the patient is protected, the negative consequences are
given; It was determined that the tip was excluded and that nothing was done to
the notification. The selection of health care managements and physicians as a
sample group in the studies to be done will ensure that problems in management
are solved, that the notices stemming from medical malpractices are solved, and
that the issue has different perspectives and that it is objective. Finally, it
is advisable to conduct research that relates to whistleblowing the concept
with different concepts.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |