Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 112 - 124, 30.06.2020
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.700929

Öz

Küresel iklim değişikliğinin afet olarak önemi ve
günümüzdeki en önemli çevre sorunlarından biri olması, bizi küresel iklim
değişikliğiyle ilgili bilime katkı sağlayacak bir çalışma yapmaya yöneltmiştir.
Araştırma kapsamında öncelikle afetlere, ardından küresel iklim değişikliğiyle
ilgili genel bir literatür araştırmasına yer verilmiştir. Araştırma kapsamında
ilkokul öğretmenlerinin iklim değişikliği farkındalığını ölçmek için, inanç,
tutum, davranış ve bilgi alt boyutlarından oluşan bir farkındalık ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Gümüşhane ilinde görev yapan toplamda 300 ilkokul
öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinin sonunda 214 ilkokul
öğretmenine ulaşılmıştır. Çalışmanın verileri Amos 23 ve SPSS 21 paket
programlarında analiz edilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar Gümüşhane ilinde görev
yapan ilkokul öğretmenlerinin iklim değişikliği farkındalıklarının yüksek
olduğunu göstermektedir. Bu durum araştırmanın amaçlarından olan iklim
değişikliği farkındalığı yüksek bireyler yetişmesi açısından önem arz
etmektedir. Son olarak tartışma, öneri ve sonuç başlıklarıyla genel bir
değerlendirme yapılmıştır ve küresel iklim değişiklinin önemine dikkat
çekilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Kadıoğlu M. (2012). Türkiye’de İklim Değişikliği Risk Yönetimi, Birinci Baskı, Türkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını, Ankara. 2. Capra F. (1989). Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası, Çev: Mustafa Armağan, Birinci Baskı, İnsan Yayınları, İstanbul 3. Intergovernmental Panel On Climate Change. (2001b). “TAR ClimateCChangeC2001:CSynthesisCReport”, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/05/SYR_TAR_full_report.pdf, Erişim Tarihi: 20.12.2018. 4. European Enviroment Agency.Chttps://www.eea.europa.eu/tr/isaretler/isaretler-2015/makaleler/iklim-degisikliginin-etkilerini-azaltmak, Erişim Tarihi: 20.02.2019 5. Kaya Y. (2018), “İklim Değişikliğine Karşı Kentsel Kırılganlık: İstanbul İçin Bir Değerlendirme”, International Journal of Social Inquiry, 11(2), 219-257. 6. Avrupa Komisyonu. (2010). “AB Öncülüğünde İklim Değişikliği ile Mücadele’’, https://www.avrupa.info.tr/fileadmin/Content/publications/tr/AB_cevre_kitap.pdf, Erişim Tarihi: 20.03.2019. 7. Gıddens A. (2013). İklim Değişikliği Siyaseti, Çev: Erhan Baltacı, Birinci Baskı, Phoenıx Yayınevi, Ankara. 8. Coertjens L., Boeve-de pauw J., De Mayaer S. and Van petegem P. (2010). “Do Schools Make A Dıfference In Theır Students’ Envıronmental Attıtudes And Awareness? Evıdence From Pısa 2006”. International Journal of Science and Mathematics Education, 8(3), 497-522. 9. Hiğde E. (2014). ’Fen Bilimler Öğretmen Adaylarının Çevre Dostu Davranışlarının Belirlenmesi: İklim Değişikliği Örneği, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 10. Seçer İ. (2015). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi, İkinci Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara. 11. Hu L. and Bentler P. M. (1999). “Cutoff Criteria for Fit İndexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives.” Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. 12. Klıne R. B. (2005). Principle and Practice of Structural Equation Modelling. Second Edition, New York: The Guilford Press, New York. 13. Plichta S.B. and Kelvin E. (2013). Munro’s Statistical Methods for Health Care Research, Wolters Kluwer Health/Lippincott, Williams and Wilkins. 14. Shevlin M. and Miles J. N.V. (1998). “Effects of Sample Size, Model Specification and Factor Loadings on The GFI in Confirmatory Factor Analysis.”, Personality and Individual Differences, 25(1), 85-90. 15. Schermelleh-engel K., Moosbrugger H. and Müller H. (2003). “Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness of fit Measures.”, Methods of Psychological Research online, 8(2), 23-74. 16. Çapık C. (2014). “Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı.”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), Sayfa: 196-205. 17. Schreiber J. B., Nora A., Stage F. K. ,Barlow E. A. And King J. (2006). ”Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review.”, The Journal of educational research, 99(6), 323-338. 18. Kılıç A. F. ve Koyuncu İ. (2017). “Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Yapı Geçerliği Açısından İncelenmesi.” Pegem Atıf İndeksi, 415-438. 19. Eagles P. F. J. and Demare R. (1999). “Factors Influencing Chldren’s Environmental Attitudes”, The Journal of Environmental Education, 30(4), 33-37. 20. Uzun N. ve Sağlam N. (2007). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bilgi Ve Tutumlarına “Çevre Ve İnsan” Dersi İle Gönüllü Çevre Kuruluşlarının Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 210-218. 21. Oluk, E. A., & Oluk, S. (2007). ‘’Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Sera Etkisi, Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algılarının Analizi’’ Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (22). 22. Gürbüz H. ve Çakmak M.(2012). “Biyoloji Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 162-173.

The Investigation of Global Climate Change as a Disaster and the Global Climate Change Awareness of Primary School Teachers: Sample of Gümüşhane Province

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 112 - 124, 30.06.2020
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.700929

Öz

The importance of global climate change as
a disaster and being one of the most important environmental problems today has
led us to make a study that will contribute to science related to global
climate change. Within the scope of the research, firstly disasters and then a
general literature research about global climate change are included.
Within the
scope of the research, an awareness scale consisting of belief, attitude,
behavior and knowledge sub-dimensions was used to measure the awareness of
primary school teachers on climate change. The universe of the research
consists of 300 primary school teachers working in Gümüşhane province.
At the end
of the data collection process, 214 primary school teachers were reached.
The data of
the study were analyzed in Amos 23 and SPSS 21 package programs.
The
resulting results show that primary school teachers working in Gümüşhane
province have high awareness of climate change.
This situation is important for
raising individuals with high climate change awareness, which is one of the
aims of the research.
Finally, a general evaluation has been
made with the topics of discussion, suggestions and conclusions and attention
has been drawn to the importance of global climate change.

Kaynakça

  • 1. Kadıoğlu M. (2012). Türkiye’de İklim Değişikliği Risk Yönetimi, Birinci Baskı, Türkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını, Ankara. 2. Capra F. (1989). Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası, Çev: Mustafa Armağan, Birinci Baskı, İnsan Yayınları, İstanbul 3. Intergovernmental Panel On Climate Change. (2001b). “TAR ClimateCChangeC2001:CSynthesisCReport”, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/05/SYR_TAR_full_report.pdf, Erişim Tarihi: 20.12.2018. 4. European Enviroment Agency.Chttps://www.eea.europa.eu/tr/isaretler/isaretler-2015/makaleler/iklim-degisikliginin-etkilerini-azaltmak, Erişim Tarihi: 20.02.2019 5. Kaya Y. (2018), “İklim Değişikliğine Karşı Kentsel Kırılganlık: İstanbul İçin Bir Değerlendirme”, International Journal of Social Inquiry, 11(2), 219-257. 6. Avrupa Komisyonu. (2010). “AB Öncülüğünde İklim Değişikliği ile Mücadele’’, https://www.avrupa.info.tr/fileadmin/Content/publications/tr/AB_cevre_kitap.pdf, Erişim Tarihi: 20.03.2019. 7. Gıddens A. (2013). İklim Değişikliği Siyaseti, Çev: Erhan Baltacı, Birinci Baskı, Phoenıx Yayınevi, Ankara. 8. Coertjens L., Boeve-de pauw J., De Mayaer S. and Van petegem P. (2010). “Do Schools Make A Dıfference In Theır Students’ Envıronmental Attıtudes And Awareness? Evıdence From Pısa 2006”. International Journal of Science and Mathematics Education, 8(3), 497-522. 9. Hiğde E. (2014). ’Fen Bilimler Öğretmen Adaylarının Çevre Dostu Davranışlarının Belirlenmesi: İklim Değişikliği Örneği, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 10. Seçer İ. (2015). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi, İkinci Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara. 11. Hu L. and Bentler P. M. (1999). “Cutoff Criteria for Fit İndexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives.” Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. 12. Klıne R. B. (2005). Principle and Practice of Structural Equation Modelling. Second Edition, New York: The Guilford Press, New York. 13. Plichta S.B. and Kelvin E. (2013). Munro’s Statistical Methods for Health Care Research, Wolters Kluwer Health/Lippincott, Williams and Wilkins. 14. Shevlin M. and Miles J. N.V. (1998). “Effects of Sample Size, Model Specification and Factor Loadings on The GFI in Confirmatory Factor Analysis.”, Personality and Individual Differences, 25(1), 85-90. 15. Schermelleh-engel K., Moosbrugger H. and Müller H. (2003). “Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness of fit Measures.”, Methods of Psychological Research online, 8(2), 23-74. 16. Çapık C. (2014). “Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı.”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), Sayfa: 196-205. 17. Schreiber J. B., Nora A., Stage F. K. ,Barlow E. A. And King J. (2006). ”Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review.”, The Journal of educational research, 99(6), 323-338. 18. Kılıç A. F. ve Koyuncu İ. (2017). “Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Yapı Geçerliği Açısından İncelenmesi.” Pegem Atıf İndeksi, 415-438. 19. Eagles P. F. J. and Demare R. (1999). “Factors Influencing Chldren’s Environmental Attitudes”, The Journal of Environmental Education, 30(4), 33-37. 20. Uzun N. ve Sağlam N. (2007). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bilgi Ve Tutumlarına “Çevre Ve İnsan” Dersi İle Gönüllü Çevre Kuruluşlarının Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 210-218. 21. Oluk, E. A., & Oluk, S. (2007). ‘’Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Sera Etkisi, Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algılarının Analizi’’ Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (22). 22. Gürbüz H. ve Çakmak M.(2012). “Biyoloji Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 162-173.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Meryem Akbulut 0000-0002-1299-7421

Afşin Ahmet Kaya 0000-0003-2082-6478

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akbulut, M., & Kaya, A. A. (2020). Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 112-124. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.700929
AMA Akbulut M, Kaya AA. Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Haziran 2020;9(2):112-124. doi:10.37989/gumussagbil.700929
Chicago Akbulut, Meryem, ve Afşin Ahmet Kaya. “Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği Ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, sy. 2 (Haziran 2020): 112-24. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.700929.
EndNote Akbulut M, Kaya AA (01 Haziran 2020) Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9 2 112–124.
IEEE M. Akbulut ve A. A. Kaya, “Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 2, ss. 112–124, 2020, doi: 10.37989/gumussagbil.700929.
ISNAD Akbulut, Meryem - Kaya, Afşin Ahmet. “Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği Ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/2 (Haziran 2020), 112-124. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.700929.
JAMA Akbulut M, Kaya AA. Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9:112–124.
MLA Akbulut, Meryem ve Afşin Ahmet Kaya. “Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği Ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 2, 2020, ss. 112-24, doi:10.37989/gumussagbil.700929.
Vancouver Akbulut M, Kaya AA. Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(2):112-24.

Cited By