Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 324 - 332, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.667592

Öz

Hemşirelik öğrencilerinin ekip çalışmasına yönelik tutumları ve profesyonel değerler düzeyleri bakım kalitesini etkileyen önemli bir etmendir. Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin ekip çalışmasına yönelik tutumları, profesyonel değerleri ve etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışmanın evrenini 2018-2019 yıllarında bir üniversitenin hemşirelik bölümüne devam eden öğrenciler oluşturmuştur (N=460). Çalışmanın evrenini araştırmanın yapıldığı dönemde derslere aktif katılan ve araştırmaya katılmayı kabul eden öğrenciler oluşturdu (n=351). Veriler anket formu ve ekip çalışması tutumları ölçeği ve hemşirelikte profesyonel değerler ölçeği ile toplanmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,65±0,47’dır ve %67,3’ü kadınlardan oluşmaktadır. Büyük çoğunluğu (%93,7) hemşirelik bölümünü isteyerek seçmiş ve mesleğini sevmektedir. Ekip çalışması tutumları ölçeği puan ortalaması 109,65±18,53, Profesyonel Değerler Ölçeği puan ortalaması 99,27±20,34’tür. Sınıf seviyelerine göre her iki ölçek puanı da değişmektedir. Hemşirelik mesleğini isteyerek seçen ve mesleği sevdiğini belirten katılımcıların ölçek puanları diğerlerinden anlamlı derecede yüksektir (p<0,05). Ekip çalışmasında hemşirenin önemli işlevinin olduğunu, ekip çalışanları arasında sürekli ve sağlıklı ilişki olması gerektiğini, ekibin bağlı olduğu bir ortak değer sisteminin olması gerektiğini ve sağlık çalışanlarının ekip ve iş birliği becerilerinin geliştirilmesi gerektiğini düşünen katılımcıların ekip çalışması tutumları ölçek puanı diğer katılımcılardan daha yüksektir (p<0,05). Sonuç olarak, hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri orta düzeyde ve ekip çalışmasına yönelik tutumları yüksek seviyede olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • 1. Kossaify, A, Hleihel, W ve Lahoud, J.C. (2017). “Team-Based Efforts to İmprove Quality of Care, the Fundamental Role of Ethics, and the Responsibility of Health Managers: Monitoring and Management Strategies to Enhance Teamwork”. Public Health, 153, 91-98.
  • 2. Begley, C.M. (2009). “Developing Inter-professional learning: Tactics, Teamwork and Talk”. Nurse Educ Today, 29 (3), 276–283.
  • 3. Çelik Durmuş, S.Ç. ve Erdem, Y. (2019). “Bir Kamu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Profesyonellik Tutumları”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12 (2), 126-133.
  • 4. Özdelikara, A, Ağaçdiken Alkan, S ve Mumcu Boğa, N. (2016). “Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinde Profesyonelliğin Belirlenmesi”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2 (2).
  • 5. Ak, B, Cerit, B, Dikmen, Y ve Erol F. (2018). “Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Tutumları ve Etkileyen Faktörler”. STED, 27 (4), 232-242.
  • 6. Önler, E. ve ark. (2014). “Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumları ile Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. IAAOJ, Health Sciences, 2 (2), 19-29.
  • 7. Karabulutlu, E.Y., Gündüz Oruç, F. ve Bahçecioğlu Turan, G. (2019). “Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Sürecinde Yaşadıkları Stresin Profesyonel Benlik Gelişimlerine Etkisi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8 (1), 10-17.
  • 8. Weis, D. ve Schank, M.J. (2009). “Development and Psychometric Evaluation of the Nurses Professional Values Scale-Revised”. J Nurs Meas, 17, 221-31.
  • 9. Geçkil, E., Ege, E., Akin., B. ve Göz, F. (2012). “Turkish Version of the Revised Nursing Professional Values Scale: Validity and Reliability Assessment”. Jpn J Nurs Sci, 9, 195-200.
  • 10. Baker, D.P., Krokos, K.J. ve Amodeo, A.M. (2008). Team STEPPS Teamwork. Attitudes Questionnaire Manual. Rockville, M.D. Agency for Healthcare Research and Quality. http://teamstepps.ahrq.gov/abouttoolsmaterials.htm
  • 11. Yardımcı, F., Başbakkal, Z., Beytut, D., Muslu, G. ve Ersun, A. (2012). “Ekip Çalışması Tutumları Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13,131-137.
  • 12. Çelik, A. ve Karaca, A. (2017). “Hemşirelerde Ekip Çalışması ve Motivasyon Arasındaki İlişkinin ve Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi”. HEAD, 14 (4), 254-263.
  • 13. Çetin Avcı, S., Işık, G., Egelioğlu Cetişli, N., Üşümez, D., Şencandan, B. ve Bektaş, C. (2019). “Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Değerleri ve Kariyer Planları”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6 (2), 256-265.
  • 14. Kavradım, S.T., Akgün, M., Özer, Z. ve Boz, İ. (2019). “Perception of Compassion and Professional Values in Nursing Students: A cross-sectional multivariate analysis from Turkey”. Nurse Education in Practice. 41.
  • 15. Bussard, M.E. ve Lawrence, N. (2019). “Role modeling to teach communication and professionalism in prelicensure nursing students”. Teach Learn Nurs, 14 (3), 219-223.
  • 16. Feller, L.M., Fisher, M., Larson, J. ve Schweinle, W. (2019). “Nursing Students’ Professional Value Development: Can We Do Better?”. Nurs. Educ. Perspect,40 (6), 317-321.
  • 17. Öztürk Donmez, R. ve Ozsoy, S. (2016). “Factors Influencing Development of Professional Values Among Nursing Students”. Pak J Med Sci, 32 (4), 988–993.
  • 18. Poorchangizi, B., Borhani, F., Abbaszadeh, A., Mirzaee, M. ve Farokhzadian, J. (2019). “The Importance of Professional Values from Nursing Students’ Perspective”. BMC Nursing, 18 (1),1-7.
  • 19. Yüksel, A. ve Erzincanlı, S. (2020). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,7 (1), 57-66.
  • 20. Craig, J.M., Nodeland, B., Long, R. ve Spivey, E. (2020) “Student Perceptions of Team-Based Learning in the Criminal Justice Classroom”. J. Crim. Justice Educ, 1-18.
  • 21. Hood, K., Cant, R., Leech, M., Baulch, J. ve Gilbee, A. (2014). “Trying on the Professional Self: Nursing Students’ Perceptions of Learning About Roles, İdentity and Teamwork in an Interprofessional Clinical Placement”. Appl Nurs Res, (2), 109.
  • 22. Simko, L.C., Rhodes, D.C., McGinnis, K.A. ve Fiedor, J. (2017). “Students’ Perspectives on Interprofessional Teamwork Before and After an Interprofessional Pain Education Course”. Am. J. Pharm. Educ., 81 (6), 104.
  • 23. Turkelson, C., Keiser, M., Yorke, A.M. ve Smith, L. (2018). “Piloting a Multifaceted Interprofessional Education Program to Improve Physical Therapy and Nursing Students’ Communication and Teamwork Skills”. J Acute Care Phys Ther, (3), 107.
  • 24. Račić, M. ve ark. (2017). “The Effects of Interprofessional Diabetes Education on the Knowledge of Medical, Dentistry and Nursing Students”. Acta Medica Academica, 46 (2), 145–154.

Nursing Students' Attitudes Towards of Teamwork, Professional Values and Affecting Factors: A Descriptive Study

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 4, 324 - 332, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.667592

Öz

Nursing students' attitudes towards teamwork and levels of professional values of levels are important factors affecting the quality of care. The aim of this study is to determine the attitudes, professionalism values and effective factors of nursing students towards teamwork. The population of the study consisted of students attending nursing department of a university in 2018-2019 (N=460). The study was conducted with students who actively participated in the lessons and agreed to participate in the study (n=351). The data were collected by a questionnaire, teamwork attitudes scale and nurses' professional values scale. The mean age of the participants was 20.65 ± 0.47 and 67.3% were women. The majority (93.7%) of student’s chosed the nursing department willingly and they like their profession. The mean score of the teamwork attitudes scale was 109.65 ± 18.53 and the mean score of Professional Values Scale was 99.27 ± 20.34. Both scale scores varied according to grade levels. The scale scores of the participants who willingly chose the nursing profession and stated that they liked the profession were significantly higher than the others (p <0.05). The teamwork attitudes scale score of the participants who think that the nurse has an important function in the teamwork, there should be a continuous and healthy relationship between the team members, there should be a common value system to which the team is connected, and the teamwork and collaboration skills of the health workers should be higher than the other participants (p<0.05). As a result, the professional values of nursing students are at an intermediate level and their attitude towards teamwork can be said to be at a high level.

Kaynakça

  • 1. Kossaify, A, Hleihel, W ve Lahoud, J.C. (2017). “Team-Based Efforts to İmprove Quality of Care, the Fundamental Role of Ethics, and the Responsibility of Health Managers: Monitoring and Management Strategies to Enhance Teamwork”. Public Health, 153, 91-98.
  • 2. Begley, C.M. (2009). “Developing Inter-professional learning: Tactics, Teamwork and Talk”. Nurse Educ Today, 29 (3), 276–283.
  • 3. Çelik Durmuş, S.Ç. ve Erdem, Y. (2019). “Bir Kamu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Profesyonellik Tutumları”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12 (2), 126-133.
  • 4. Özdelikara, A, Ağaçdiken Alkan, S ve Mumcu Boğa, N. (2016). “Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinde Profesyonelliğin Belirlenmesi”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2 (2).
  • 5. Ak, B, Cerit, B, Dikmen, Y ve Erol F. (2018). “Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Tutumları ve Etkileyen Faktörler”. STED, 27 (4), 232-242.
  • 6. Önler, E. ve ark. (2014). “Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Ekip Çalışması Tutumları ile Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. IAAOJ, Health Sciences, 2 (2), 19-29.
  • 7. Karabulutlu, E.Y., Gündüz Oruç, F. ve Bahçecioğlu Turan, G. (2019). “Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Sürecinde Yaşadıkları Stresin Profesyonel Benlik Gelişimlerine Etkisi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8 (1), 10-17.
  • 8. Weis, D. ve Schank, M.J. (2009). “Development and Psychometric Evaluation of the Nurses Professional Values Scale-Revised”. J Nurs Meas, 17, 221-31.
  • 9. Geçkil, E., Ege, E., Akin., B. ve Göz, F. (2012). “Turkish Version of the Revised Nursing Professional Values Scale: Validity and Reliability Assessment”. Jpn J Nurs Sci, 9, 195-200.
  • 10. Baker, D.P., Krokos, K.J. ve Amodeo, A.M. (2008). Team STEPPS Teamwork. Attitudes Questionnaire Manual. Rockville, M.D. Agency for Healthcare Research and Quality. http://teamstepps.ahrq.gov/abouttoolsmaterials.htm
  • 11. Yardımcı, F., Başbakkal, Z., Beytut, D., Muslu, G. ve Ersun, A. (2012). “Ekip Çalışması Tutumları Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13,131-137.
  • 12. Çelik, A. ve Karaca, A. (2017). “Hemşirelerde Ekip Çalışması ve Motivasyon Arasındaki İlişkinin ve Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi”. HEAD, 14 (4), 254-263.
  • 13. Çetin Avcı, S., Işık, G., Egelioğlu Cetişli, N., Üşümez, D., Şencandan, B. ve Bektaş, C. (2019). “Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Değerleri ve Kariyer Planları”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6 (2), 256-265.
  • 14. Kavradım, S.T., Akgün, M., Özer, Z. ve Boz, İ. (2019). “Perception of Compassion and Professional Values in Nursing Students: A cross-sectional multivariate analysis from Turkey”. Nurse Education in Practice. 41.
  • 15. Bussard, M.E. ve Lawrence, N. (2019). “Role modeling to teach communication and professionalism in prelicensure nursing students”. Teach Learn Nurs, 14 (3), 219-223.
  • 16. Feller, L.M., Fisher, M., Larson, J. ve Schweinle, W. (2019). “Nursing Students’ Professional Value Development: Can We Do Better?”. Nurs. Educ. Perspect,40 (6), 317-321.
  • 17. Öztürk Donmez, R. ve Ozsoy, S. (2016). “Factors Influencing Development of Professional Values Among Nursing Students”. Pak J Med Sci, 32 (4), 988–993.
  • 18. Poorchangizi, B., Borhani, F., Abbaszadeh, A., Mirzaee, M. ve Farokhzadian, J. (2019). “The Importance of Professional Values from Nursing Students’ Perspective”. BMC Nursing, 18 (1),1-7.
  • 19. Yüksel, A. ve Erzincanlı, S. (2020). “Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,7 (1), 57-66.
  • 20. Craig, J.M., Nodeland, B., Long, R. ve Spivey, E. (2020) “Student Perceptions of Team-Based Learning in the Criminal Justice Classroom”. J. Crim. Justice Educ, 1-18.
  • 21. Hood, K., Cant, R., Leech, M., Baulch, J. ve Gilbee, A. (2014). “Trying on the Professional Self: Nursing Students’ Perceptions of Learning About Roles, İdentity and Teamwork in an Interprofessional Clinical Placement”. Appl Nurs Res, (2), 109.
  • 22. Simko, L.C., Rhodes, D.C., McGinnis, K.A. ve Fiedor, J. (2017). “Students’ Perspectives on Interprofessional Teamwork Before and After an Interprofessional Pain Education Course”. Am. J. Pharm. Educ., 81 (6), 104.
  • 23. Turkelson, C., Keiser, M., Yorke, A.M. ve Smith, L. (2018). “Piloting a Multifaceted Interprofessional Education Program to Improve Physical Therapy and Nursing Students’ Communication and Teamwork Skills”. J Acute Care Phys Ther, (3), 107.
  • 24. Račić, M. ve ark. (2017). “The Effects of Interprofessional Diabetes Education on the Knowledge of Medical, Dentistry and Nursing Students”. Acta Medica Academica, 46 (2), 145–154.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Canan Birimoglu Okuyan 0000-0002-7339-6072

Songül Çağlar 0000-0002-5412-0708

Çiğdem Erden 0000-0001-9023-2814

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Birimoglu Okuyan, C., Çağlar, S., & Erden, Ç. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(4), 324-332. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.667592
AMA Birimoglu Okuyan C, Çağlar S, Erden Ç. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Ocak 2021;9(4):324-332. doi:10.37989/gumussagbil.667592
Chicago Birimoglu Okuyan, Canan, Songül Çağlar, ve Çiğdem Erden. “Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri Ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, sy. 4 (Ocak 2021): 324-32. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.667592.
EndNote Birimoglu Okuyan C, Çağlar S, Erden Ç (01 Ocak 2021) Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9 4 324–332.
IEEE C. Birimoglu Okuyan, S. Çağlar, ve Ç. Erden, “Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 4, ss. 324–332, 2021, doi: 10.37989/gumussagbil.667592.
ISNAD Birimoglu Okuyan, Canan vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri Ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/4 (Ocak 2021), 324-332. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.667592.
JAMA Birimoglu Okuyan C, Çağlar S, Erden Ç. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9:324–332.
MLA Birimoglu Okuyan, Canan vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri Ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 4, 2021, ss. 324-32, doi:10.37989/gumussagbil.667592.
Vancouver Birimoglu Okuyan C, Çağlar S, Erden Ç. Hemşirelik Öğrencilerinin Ekip Çalışmasına Yönelik Tutumları, Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler: Tanımlayıcı Bir Çalışma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9(4):324-32.