Review
BibTex RIS Cite

Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 416 - 426, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.792076

Abstract

Bebeğin aileye katılması, aile üyelerine yeni sorumluluklar yüklemektedir. Özellikle kadın için anne olmak, birçok zorlukları beraberinde getirmektedir. Annelik rolü yeteneğinin kazanılmasında sadece kadının değil, tüm aile bireylerinin üstlerine düşen görevler bulunmaktadır. Sağlıklı bir doğum sürecinin yaşanması ya da sağlıklı bir bebeğin doğumu ile tüm aile bireylerinin hayatı etkilenirken komplikasyonlu gebelikler, engelli çocuğa sahip olma, ilk doğum deneyimi, planlanmamış gebelikler ve adölesan gebelikler gibi özel durumlarda ise gebeliğe hazırlanmak ya da doğan bebeğe adapte olmak daha zor olmaktadır.
Annelik rolü yeteneği ve anne olma kuramında; anneye ve tüm aile bireylerine doğuma hazırlık, eğitim ve danışmanlıkların yapılması gerektiği yer almaktadır. Tüm bu süreçler ile anne adayı, anneliğe hazırlanmaktadır. Kuram, doğum öncesi ve doğum sonrası zamanları kapsadığı için ayrıntılı bir değerlendirme gerektirmektedir. Bu çalışmada planlanmamış gebeliği olan adölesan bir annenin, annelik rolü yeteneği ve anne olma kuramı ile anneliğe adaptasyonu incelenerek; hemşirelere yol göstermesi, mesleğe bilimsel bilimsel katkı sağlaması ve kuramın değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İlk olarak kuramlar ile ilgili bilgi verilmiş, daha sonra vaka örneği sunulmuştur. Sonuç olarak kuramın uzun bir süreyi kapsamasından dolayı zaman yetersizlikleri olabileceği zayıf yönü olarak görülürken tüm aile ile hemşirenin iletişime geçerek uzun bir süre danışmanlık yapması da kuramın güçlü yönü olarak görülmüştür.

References

  • http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TNSA2018_ana_Rapor.pdf. [Erişim tarihi: 20.07.2020].
  • Çınar, N, Alvur, T.M, Menekşe, D, Sevimli Güler, D. (2019). “First Breastfeeding Experience of Adolescent Mothers: A Qualitative Study.” Arc Health Sci Res, 6, 329-341.
  • Malabarey, OT, Balayla, J, Klam, SL, Shrim, A, Abenhaim, HA. (2012). “Pregnancies in Young Adolescent Mothers a Population-Based Study on 37 Million Births.” J Pediatr Adolesc Gynecol. 25, 98-102.
  • Çinar, N, Menekşe D. (2017). “Affects of Adolescent Pregnancy on Health of Baby.” Open J Pediatr Neonatal Care, 2(1), 12-23.
  • https://prabook.com/web/ramona_thieme.mercer/88171. [Erişim tarihi: 10.05.2020].
  • Oçakçı, A. F, Ecevit Alpar, Ş. (2013). Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ramona_T._Mercer. [Erişim tarihi: 8.04.2020].
  • Özkan, H. (2010). Annelik Kimlik Gelişimi Eğitiminin Primiparların Annelik Rolü Kazanımına ve Bebeğim Algısına Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi.
  • Taner, S. (2014). Planlanmamış Gebeliklerin Doğum Sonrası Erken Dönemdeki Annelik Davranışına Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Mercer, R.T. (2004). “Becoming a Mother Versus Maternal Role Attainment.” Journal of Nursing Scholarship, 36 (3), 226–232.
  • https://nursekey.com/mercers-becoming-a-mother-theory-in-nursing-practice/. [Erişim tarihi: 5.3.2020].
  • Copeland, D.B, Harbaugh, B.L. (2004). “Transition of Maternal Competency of Married and Single Mothers in Early Parenthood”. The Journal of Perinatal Education, 13 (4), 3-9.
  • Eslek, D, Yılmaz Irmak, T. (2018). “Ekolojik Sistemler Kuramı Çerçevesinde Göçmen Çocuklar ve Oyunları Üzerine Bir Derleme.” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3), 347-362.
  • Bronfenbrenner, U, Ceci, S.J. (1994). “Nature-Nuture Reconceptualized in Developmental Perspective: A Bioecological Model.” Psychological Review, 101(4), 568-586.
  • Doğan, A. (2010). “Ekoloji̇k Si̇stemler Kurami Çerçevesı̇nde Akran Zorbalığının İncelenmesi̇.” Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 17 (3), 149–162.
  • Bronfenbrenner, Evans. (2000). “Developmental Science in the 21st Century: Emerging Questions, Theoretical Models, Research Designs and Empirical Findings.” Social Development, 9 (1),115–125.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Ekolojik_sistemler_teorisi. [Erişim tarihi: 6.3.2020].
  • Evcili, F, Bekâr, M, Yurtsal, B, Abak G, Tali, B, Temel, S. (2017). “Doğum Sonu Dönemdeki Kadınların Annelik Rolüne Hazıroluşluk Durumlarının ve Özgüvenlerinin Değerlendirilmesi.” STED, 27 (1), 56-61.
  • Boz, İ, Özçetin, E, Teskereci, G. (2018). “İnfertilitede Anne Olma: Kuramsal Bir Analiz.” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 10(4), 506-521.
  • Mercer, R. (1986). First-time motherhood: Experiences from teens to forties. New York: Springer.
  • İrak, E.E. (2017). Travma Yaşamış Annelerin Tutumlarının Çocuklarının Gelişimine Etkisi Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Mercer, R. A (1981). “Theoretical Framework for Studying Factors That İmpact on The Maternal Role.” Nursing Research, 30 (2), 73–77.
  • Mercer, R. (1995). Becoming a Mother: Research on Maternal İdentity From Rubin To The Present. New York: Springer.
  • Beydağ, K.D. (2007). “Doğum Sonu Dönemde Anneliğe Uyum ve Hemşirenin Rolü.” TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (6), 479-484.
  • Mucuk, Ö, Özkan, H. (2018). “Doğum Sonrası Annelerin Doğum Memnuniyeti ve Annelik Rol Kazanımında Ebenin Rolü.” Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi 12, 169-185.
  • Uçar, H. (2014). “Gebelerin Psikososyal Sağlık Durumları ile Annelik Rolü Arasındaki İlişki.” Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi.

Understanding Ramona Thieme Mercer’s Maternal Role Attainment and Becoming a Mother: Unplanned Adolescent Pregnancy Sample

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 416 - 426, 02.01.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.792076

Abstract

Joining a baby into the family puts new responsibilities on the family members. Becoming a mother especially for women brings with it many difficulties. In maternal role attainment not only women but also all family members have their duties. While having a healthy birth process or the birth of a healthy baby is affected by the life of all family members, it is more difficult to prepare for pregnancy or adapt to the born baby in special cases such as complicated pregnancies, having a disabled child, first birth experience, unplanned pregnancies and adolescent pregnancies.
Necessary preparation, education and counseling should be provided to the mother and all family members ın the maternal role attainment and becoming a mother theory. With all these processes, the expectant mother is preparing for motherhood. The theory requires a detailed evaluation as it covers pre-natal and postnatal times. In this study, the motherhood role ability of an adolescent mother with unplanned pregnancy was examined and her adaptation to motherhood with her theory of being a mother; It is aimed to guide nurses, provide scientific scientific contribution to the profession, and evaluate the theory. Firstly, information was given about the theories and then a sample case was presented. Consequently, it was seen as the weakness that time deficiencies might be due to the theory's long-term coverage, while the consultation of the whole family and the nurse for a long time was also seen as the strength of the theory.

References

  • http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TNSA2018_ana_Rapor.pdf. [Erişim tarihi: 20.07.2020].
  • Çınar, N, Alvur, T.M, Menekşe, D, Sevimli Güler, D. (2019). “First Breastfeeding Experience of Adolescent Mothers: A Qualitative Study.” Arc Health Sci Res, 6, 329-341.
  • Malabarey, OT, Balayla, J, Klam, SL, Shrim, A, Abenhaim, HA. (2012). “Pregnancies in Young Adolescent Mothers a Population-Based Study on 37 Million Births.” J Pediatr Adolesc Gynecol. 25, 98-102.
  • Çinar, N, Menekşe D. (2017). “Affects of Adolescent Pregnancy on Health of Baby.” Open J Pediatr Neonatal Care, 2(1), 12-23.
  • https://prabook.com/web/ramona_thieme.mercer/88171. [Erişim tarihi: 10.05.2020].
  • Oçakçı, A. F, Ecevit Alpar, Ş. (2013). Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ramona_T._Mercer. [Erişim tarihi: 8.04.2020].
  • Özkan, H. (2010). Annelik Kimlik Gelişimi Eğitiminin Primiparların Annelik Rolü Kazanımına ve Bebeğim Algısına Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi.
  • Taner, S. (2014). Planlanmamış Gebeliklerin Doğum Sonrası Erken Dönemdeki Annelik Davranışına Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Mercer, R.T. (2004). “Becoming a Mother Versus Maternal Role Attainment.” Journal of Nursing Scholarship, 36 (3), 226–232.
  • https://nursekey.com/mercers-becoming-a-mother-theory-in-nursing-practice/. [Erişim tarihi: 5.3.2020].
  • Copeland, D.B, Harbaugh, B.L. (2004). “Transition of Maternal Competency of Married and Single Mothers in Early Parenthood”. The Journal of Perinatal Education, 13 (4), 3-9.
  • Eslek, D, Yılmaz Irmak, T. (2018). “Ekolojik Sistemler Kuramı Çerçevesinde Göçmen Çocuklar ve Oyunları Üzerine Bir Derleme.” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3), 347-362.
  • Bronfenbrenner, U, Ceci, S.J. (1994). “Nature-Nuture Reconceptualized in Developmental Perspective: A Bioecological Model.” Psychological Review, 101(4), 568-586.
  • Doğan, A. (2010). “Ekoloji̇k Si̇stemler Kurami Çerçevesı̇nde Akran Zorbalığının İncelenmesi̇.” Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 17 (3), 149–162.
  • Bronfenbrenner, Evans. (2000). “Developmental Science in the 21st Century: Emerging Questions, Theoretical Models, Research Designs and Empirical Findings.” Social Development, 9 (1),115–125.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Ekolojik_sistemler_teorisi. [Erişim tarihi: 6.3.2020].
  • Evcili, F, Bekâr, M, Yurtsal, B, Abak G, Tali, B, Temel, S. (2017). “Doğum Sonu Dönemdeki Kadınların Annelik Rolüne Hazıroluşluk Durumlarının ve Özgüvenlerinin Değerlendirilmesi.” STED, 27 (1), 56-61.
  • Boz, İ, Özçetin, E, Teskereci, G. (2018). “İnfertilitede Anne Olma: Kuramsal Bir Analiz.” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 10(4), 506-521.
  • Mercer, R. (1986). First-time motherhood: Experiences from teens to forties. New York: Springer.
  • İrak, E.E. (2017). Travma Yaşamış Annelerin Tutumlarının Çocuklarının Gelişimine Etkisi Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Mercer, R. A (1981). “Theoretical Framework for Studying Factors That İmpact on The Maternal Role.” Nursing Research, 30 (2), 73–77.
  • Mercer, R. (1995). Becoming a Mother: Research on Maternal İdentity From Rubin To The Present. New York: Springer.
  • Beydağ, K.D. (2007). “Doğum Sonu Dönemde Anneliğe Uyum ve Hemşirenin Rolü.” TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (6), 479-484.
  • Mucuk, Ö, Özkan, H. (2018). “Doğum Sonrası Annelerin Doğum Memnuniyeti ve Annelik Rol Kazanımında Ebenin Rolü.” Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi 12, 169-185.
  • Uçar, H. (2014). “Gebelerin Psikososyal Sağlık Durumları ile Annelik Rolü Arasındaki İlişki.” Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Derlemeler
Authors

Bahar Çolak 0000-0002-0850-9114

Birsel Canan Demirbağ 0000-0002-7533-7201

İlknur Kahriman 0000-0002-6968-9446

Publication Date January 2, 2021
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Çolak, B., Demirbağ, B. C., & Kahriman, İ. (2021). Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(4), 416-426. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.792076
AMA Çolak B, Demirbağ BC, Kahriman İ. Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. January 2021;9(4):416-426. doi:10.37989/gumussagbil.792076
Chicago Çolak, Bahar, Birsel Canan Demirbağ, and İlknur Kahriman. “Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği Ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, no. 4 (January 2021): 416-26. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.792076.
EndNote Çolak B, Demirbağ BC, Kahriman İ (January 1, 2021) Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9 4 416–426.
IEEE B. Çolak, B. C. Demirbağ, and İ. Kahriman, “Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 9, no. 4, pp. 416–426, 2021, doi: 10.37989/gumussagbil.792076.
ISNAD Çolak, Bahar et al. “Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği Ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/4 (January 2021), 416-426. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.792076.
JAMA Çolak B, Demirbağ BC, Kahriman İ. Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9:416–426.
MLA Çolak, Bahar et al. “Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği Ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 9, no. 4, 2021, pp. 416-2, doi:10.37989/gumussagbil.792076.
Vancouver Çolak B, Demirbağ BC, Kahriman İ. Ramona Thieme Mercer’ın Annelik Rolü Yeteneği ve Anne Olma Kuramını Anlamak: Planlanmamış Adölesan Gebelik Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;9(4):416-2.