This study was made as a descriptive and semi-experimental study to determine the effect of “health and life” class on the healthy life behaviors of the university students who take this class in a semi private university. The sample of the study was formed by 256 students who took “health and life” class as an elective course in the spring semester during the 2011-2012 educational year. Due to some students not wanting to participate in the study, 159 students (%62.1) were included in the sample.
Data were collected between March-May 2012 with the demographic survey and “Healthy Life Style Behaviors Scale”. In the evaluation of the data, numerical-percentile calculations, t-test, one-way variance analysis, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney-U tests were used.
%59.1 of the students were in the 18-20 age group, %54.1 of them were male, %57.9 of them were doing sports and %39 of them were smokers. %18.9 of the students had one obese individual in their families, %5 of them had a metabolic disease and %58.5 of them were determined to have never taken a health class. While the mean score of the students from the health life style behaviors scale was 130.432+-17.19 before the “health and life” class, this score rose up to 137.96+-19.36 after they have taken the class. There is a statistically significant difference between the mean scores of the students before and after the class (p<0.01). “Health and life” class was determined to have a positive effect on the healthy life behaviors of the students. A statistically significant difference was also found between the mean scores and the sports status of the students and this positive effect was also seen there as well (p<0.05).
Bu çalışma, bir vakıf üniversitesinde seçmeli olarak verilmekte olan “Sağlık ve Yaşam” dersini alan öğrencilerin ders öncesi ve sonrasında sağlıklı yaşam davranışı biçimlerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve yarı deneysel olarak yapılmıştır. Çalışmanın evrenini, 2011-2012 eğitim öğretim yılı bahar döneminde seçmeli olarak verilen “Sağlık ve Yaşam “dersini alan 256 öğrenci oluşturmuştur. Evren üzerinde çalışılmış ancak bazı öğrencilerin son test uygulamasına katılmaması ve çalışmaya katılmak istemeyenler nedeniyle 159 öğrenci (%62.1) örnekleme dâhil edilmiştir.
Veriler Mart-Mayıs 2012 tarihleri arasında demografik soru formu ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirmesinde, sayı-yüzdelik hesaplamaları, t- testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal-Wallis ve Mann-Whıtney-U testleri kullanılmıştır.
Öğrencilerin, %59.1'i 18-20 yaş grubunda, %54.1'i erkek, %57.9'u spor yapmakta ve %39'u sigara içmektedir. Öğrencilerin %18.9'unun ailesinde obez birey olduğu, %5'inin metabolik bir hastalığı olduğu ve %58.5'inin daha önce sağlıkla ilgili bir ders almadığı saptanmıştır. Öğrencilerin, “Sağlık ve Yaşam” dersi öncesinde sağlıklı yaşam biçimi davranışı ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 130.43±17.19 iken; ders sonrasında puan ortalaması 137.96±19.36 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin sağlık ve yaşam dersi öncesi ve sonrası bilgi düzeyi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık vardır (p<0.01). “Sağlık ve Yaşam” dersinin öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışı uygulamalarını olumlu yönde desteklediği saptanmıştır. Öğrencilerin spor yapma durumları ile ders öncesi ve sonrası sağlıklı yaşam davranış biçimi davranışları puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuş spor yapanların ders öncesi ve sonrasında sağlıklı yaşam biçimi davranış puanları artmıştır (p<0.05).
Sağlık Ve Yaşam Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Üniversite Öğrencisi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1 |