One important parameter for institution of higher education quality is the evaluation of student satisfaction. This study was carried out to determine the level of satisfaction and influencing factors satisfaction of nursing students in Antalya School of Health and is descriptive and prospective in nature. The study was conducted with 262 students. The data were collected by sociodemographics form, and Student Satisfaction Scale- Shotrt Form. The mean age of the students is 21.11 ± 1.80. 36.6 % of the students are male, and 61.5 % has chosen department of nursing willingly. It was found that 30.5 %, 62.2 % and 62.6 % of students did not participate social activites and scientific activities, and clubs of student (respectively). The total mean score of student was 160.71 ± 37.39. It was found that the most satisfaction areas were quality of education and teaching and instructors. It was found that freshmen student satisfaction score was higher than the other classes. The level of students satisfaction was determined to be the factors like student's age, class, feelings about department of nursing, participation of social and scientific activities, and clubs of student. All higher education institutions conducting quality management should do improvement according to student satisfaction conditions. The satisfaction level of students must be measured regularly every year, and improvement areas must be determined.
Yükseköğretim kurumlarında kalite geliştirme çalışmalarının en önemli göstergelerinden biri, eğitim hizmetinden yararlanan öğrencilerin memnuniyetinin değerlendirilmesidir. Bu çalışma, Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarını etkileyen faktörleri incelemek amacıyla ileriye dönük araştırmanın birinci basamak verilerine temellenmektedir. Çalışma 262 öğrenci ile yapılmıştır.Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Öğrenci Memnuniyet Ölçeği – Kısa Formu ile toplanmıştır. Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin yaş ortalamaları 21.11 ± 1.80 yıl olup, % 36.6'sının erkek olduğu, % 61.5'inin hemşirelik bölümünü isteyerek seçtiği, % 30.5'inin sosyal etkinliklere, % 62.2'sinin bilimsel etkinliklere ve % 62.6'sının ise öğrenci kulüplerine hiç katılmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin "Öğrenci Memnuniyet Ölçeği Kısa Form”undan aldıkları toplam puan ortalaması 160.71 ± 37.39'dur. Öğrencilerin en memnun olduğu alanlar; eğitim öğretimin niteliği ve öğretim elemanlarıdır. Birinci sınıf öğrencilerinin memnuniyetinin diğer sınıflara göre yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin memnuniyetini; öğrencinin yaşı, sınıfı, bölüme ilişkin duyguları, sosyal-bilimsel etkinliklere ve öğrenci kulüplerine katılım durumunun etkilediği belirlenmiştir. Tüm eğitim kurumlarında öğrencilerin memnuniyet durumları göz önüne alınarak iyileştirmeler yapılmalı, öğrencilerin memnuniyet düzeyleri her yıl düzenli olarak ölçülmeli ve hangi alanlarda iyileştirme yapılması gerektiği saptanmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1 |