Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hastaların Hekim Algısı ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi)

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 3, 1050 - 1059, 26.09.2023
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1348956

Öz

Günümüzde sağlık hizmetleri daha önceden var olmayan ve tanımlanamayan salgın hastalıkların da ortaya çıkışıyla birlikte çok önemli bir boyut kazanmıştır. Sağlık hizmeti hekimler ve yardımcı sağlık personeli eliyle sunulan, teknik ve teorik olarak özel uzmanlık gerektiren bir süreçtir. Dolayısıyla hizmeti alanların doğruluğunu tıbbi olarak sorgulayamadığı, ancak hizmet aldığı hekimi, kurumu ve kuruma ait tüm çalışanları, süreçleri algısal olarak değerlendirebildiği bir süreçtir. Bu çalışma; Ankara ili Çankaya ilçesi sınırlarında yaşayan ve son bir yıl içerisinde özel, kamu ve üniversite hastanelerinden sağlık hizmeti talebinde bulunan hastaların hekim algısının hastane tercihleri üzerinde nasıl bir etkiye sahip olduğunu araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda son bir yıl içerisinde sağlık hizmeti talebinde bulunan toplam 755 kişi üzerinde, Haziran- Temmuz 2019 tarihinde anket uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre hastaların hekimlere duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilmesi bir başka deyişle hekimle kolay iletişim kurabilmesi; hekim algısını kuvvetlendirmektedir. Bir diğer açıdan güven boyutuna bakıldığında hastaların güler yüzlü hekimlere daha fazla güvendiği, günümüzün teknoloji çağı olması nedeniyle hastaların tercih ettikleri hekim ve hastaneler için internetteki olumlu yorumları referans aldıkları görülmektedir. Bu noktada hekim ve hastanelerin internet mecrasındaki çalışmalarını ihmal etmemeleri gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Akyürek, A. ve Orhaner, E. (2017). “Özel Hastanelere Talebi Etkileyen Faktörler”. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(4), 237-248.
  • 2. Çağlayan, S, Korkmaz, M. ve Öktem, G. (2014). “Sanatta Görsel Algının Literatür Açısından Değerlendirilmesi”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 160-173.
  • 3. Doering, N. and Maarse, H. (2014). “The Use of Publicly Available Quality İnformation When Choosing a Hospital or Health-Care Provider: The Role of The GP.” Ankara: John Wiley & Sons Ltd Health Expectations, 2174-2182.
  • 4. Gökkaya, D. ve Erdem, R. (2017). “Sağlık Hizmetleri Kullanımına Etki Eden Faktörlerin Hastalık Şiddeti Algısıyla Değerlendirilmesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(26), 149-184.
  • 5. Gürler, G, Delilbaşı, Ç. and Kaçar, İ. (2018). “Patients’ perceptions and preferences of oral and maxillofacial surgeons in a university dental hospital”. European Oral Research, 52(3), 137-42.
  • 6. İnternet: Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5cbdc1161fb644.87029931, Son Erişim Tarihi: 07.06.2020.
  • 7. Karakoç, F. Y. ve Dönmez, L. (2014). “Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler”. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49.
  • 8. Özdamar, K. (2017). “Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi”. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • 9. Pai Y.P. ve Chary S.T (2013). “Dimensions of hospital service quality: a critical review perspective of patients from global studies”, Abstract International Journal of Health Care Quality Assurance, 26(4), 308-340.
  • 10. Smith, H., Currie, C., Chaiwuttisak, P. and Kyprianou, A. (2018). “Patient choice modelling: how do patients choose their Hospitals?”, Health Care Management Science, 21(2), 259-268.
  • 11. Uyanık, Y. ve Yüksel, A. (2018). “Türkiye’de Sağlık Harcamalarının Ekonomik Büyümeye Etkisi: Bir Meta Sentez Çalışması”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (12), 42-51.
  • 12. Uzuntarla, Y. ve Uzuntarla, F. (2019). “Ambalaj atığı toplayan kişilerin sağlık algılarının incelenmesi”. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, 2(2), 69-75.
  • 13. Wilkie, W. L. (1994). Consumer Behavior, (1. Baskı), New York, USA: John Wiley and Sons Publishing.
  • 14. Yaşlıoğlu, M. M. (2017). “Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, özel sayı, 74-85.
  • 15. Yüksel, A. ve Uyanık, Y. (2021). “Engelli Çocuk Sahibi Kadınların Yaşadıkları Güçlüklerin İncelenmesi”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23 (3), 805-830.
  • 16. Zwijnenberg, N. C, Damman, O. C, Spreeuwenberg, P, Hendriks, M. and Rademakers, J. J. (2011). “Different patient subgroup, different ranking? Which quality indicators do patients find important when choosing a hospital for hip-or knee arthroplasty?”. BMC Health Services Research, 11(1), 278- 299.

The Perception of Patients and The Effect of The Perception n Hospital Preference (Ankara Province Çankaya District)

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 3, 1050 - 1059, 26.09.2023
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1348956

Öz

Today, health services have gained a very important dimension with the emergence of epidemic diseases that did not exist before and could not be identified. Health service is a process that is provided by physicians and auxiliary health personnel and requires special expertise in technical and theoretical terms. Therefore, it is a process where service users cannot medically question the accuracy, but the physician, institution and all employees belonging to the institution can evaluate the processes perceptually. In this process, physicians are the most prominent. This work; It was carried out in order to investigate the effect of physician perception of patients living within the borders of Çankaya district of Ankara province and requesting health services from Private, Public and University hospitals in the last one year. In this context, a survey was conducted on a total of 755 people who requested health services in the last year, in June-July 2019. According to the results of our research patients' ability to express their feelings and thoughts to physicians easily, in other words, to communicate easily with the physician; It strengthens the perception of the physician. When we look at the dimension of trust from another point of view, it is seen that patients rely more on friendly physicians, and because of today's technology age, patients take positive comments on the internet for the physicians and hospitals they prefer. At this point, it is thought that physicians and hospitals should not neglect their work on the internet.

Kaynakça

  • 1. Akyürek, A. ve Orhaner, E. (2017). “Özel Hastanelere Talebi Etkileyen Faktörler”. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(4), 237-248.
  • 2. Çağlayan, S, Korkmaz, M. ve Öktem, G. (2014). “Sanatta Görsel Algının Literatür Açısından Değerlendirilmesi”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 160-173.
  • 3. Doering, N. and Maarse, H. (2014). “The Use of Publicly Available Quality İnformation When Choosing a Hospital or Health-Care Provider: The Role of The GP.” Ankara: John Wiley & Sons Ltd Health Expectations, 2174-2182.
  • 4. Gökkaya, D. ve Erdem, R. (2017). “Sağlık Hizmetleri Kullanımına Etki Eden Faktörlerin Hastalık Şiddeti Algısıyla Değerlendirilmesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(26), 149-184.
  • 5. Gürler, G, Delilbaşı, Ç. and Kaçar, İ. (2018). “Patients’ perceptions and preferences of oral and maxillofacial surgeons in a university dental hospital”. European Oral Research, 52(3), 137-42.
  • 6. İnternet: Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5cbdc1161fb644.87029931, Son Erişim Tarihi: 07.06.2020.
  • 7. Karakoç, F. Y. ve Dönmez, L. (2014). “Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler”. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49.
  • 8. Özdamar, K. (2017). “Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi”. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • 9. Pai Y.P. ve Chary S.T (2013). “Dimensions of hospital service quality: a critical review perspective of patients from global studies”, Abstract International Journal of Health Care Quality Assurance, 26(4), 308-340.
  • 10. Smith, H., Currie, C., Chaiwuttisak, P. and Kyprianou, A. (2018). “Patient choice modelling: how do patients choose their Hospitals?”, Health Care Management Science, 21(2), 259-268.
  • 11. Uyanık, Y. ve Yüksel, A. (2018). “Türkiye’de Sağlık Harcamalarının Ekonomik Büyümeye Etkisi: Bir Meta Sentez Çalışması”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (12), 42-51.
  • 12. Uzuntarla, Y. ve Uzuntarla, F. (2019). “Ambalaj atığı toplayan kişilerin sağlık algılarının incelenmesi”. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, 2(2), 69-75.
  • 13. Wilkie, W. L. (1994). Consumer Behavior, (1. Baskı), New York, USA: John Wiley and Sons Publishing.
  • 14. Yaşlıoğlu, M. M. (2017). “Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, özel sayı, 74-85.
  • 15. Yüksel, A. ve Uyanık, Y. (2021). “Engelli Çocuk Sahibi Kadınların Yaşadıkları Güçlüklerin İncelenmesi”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23 (3), 805-830.
  • 16. Zwijnenberg, N. C, Damman, O. C, Spreeuwenberg, P, Hendriks, M. and Rademakers, J. J. (2011). “Different patient subgroup, different ranking? Which quality indicators do patients find important when choosing a hospital for hip-or knee arthroplasty?”. BMC Health Services Research, 11(1), 278- 299.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin Yılık 0000-0002-4210-3898

Zekai Öztürk 0000-0003-2569-7249

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılık, P., & Öztürk, Z. (2023). Hastaların Hekim Algısı ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1050-1059. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1348956
AMA Yılık P, Öztürk Z. Hastaların Hekim Algısı ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi). Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Eylül 2023;12(3):1050-1059. doi:10.37989/gumussagbil.1348956
Chicago Yılık, Pelin, ve Zekai Öztürk. “Hastaların Hekim Algısı Ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi)”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12, sy. 3 (Eylül 2023): 1050-59. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1348956.
EndNote Yılık P, Öztürk Z (01 Eylül 2023) Hastaların Hekim Algısı ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12 3 1050–1059.
IEEE P. Yılık ve Z. Öztürk, “Hastaların Hekim Algısı ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi)”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 3, ss. 1050–1059, 2023, doi: 10.37989/gumussagbil.1348956.
ISNAD Yılık, Pelin - Öztürk, Zekai. “Hastaların Hekim Algısı Ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi)”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12/3 (Eylül 2023), 1050-1059. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1348956.
JAMA Yılık P, Öztürk Z. Hastaların Hekim Algısı ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi). Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;12:1050–1059.
MLA Yılık, Pelin ve Zekai Öztürk. “Hastaların Hekim Algısı Ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi)”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 3, 2023, ss. 1050-9, doi:10.37989/gumussagbil.1348956.
Vancouver Yılık P, Öztürk Z. Hastaların Hekim Algısı ve Algının Hastane Tercihine Etkisi (Ankara İli Çankaya İlçesi). Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;12(3):1050-9.