This study, which aims to examine the attitudes of teacher candidates towards intelligence games in terms of sports and different variables, was carried out with the general screening model. The research group consists of a total of 619 students, 377 women and 242 men, who continue their education with online learning methods in the 2022-2023 academic year. Developed by the researcher as data collection tools along with the "Personal Information Form", the "Attitude Scale Towards Intelligence Games" developed by Kurupınar and Aydoğan was used. Data were analyzed with SPSS 26.0 Windows package program. Depending on the number of categories of the independent variable, Independent Sample t-Test was used in double groups, and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and LSD test, one of the Posthoc tests, were used in multiple groups. The results were interpreted according to the .05 significance level. In the research, university students' attitudes towards mind games; It was determined that their gender, the departments they studied, their sports activities and the type of sports they did were affected. As a result, it was determined that there is a factor affecting the attitude towards sports intelligence games.
Öğretmen adaylarının spor ve farklı değişkenler açısından zekâ oyunlarına karşı tutumlarının incelenmesi amaçlanan bu çalışma genel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu 2022-2023 öğretim yılında öğrenimini çevrimiçi öğrenme yöntemleriyle sürdüren olarak devam eden 377 kadın, 242 erkek olmak üzere toplam 619 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile birlikte Kurupınar ve Aydoğan (2020) tarafından geliştirilen “Zekâ Oyunlarına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 26.0 Windows paket programı ile analiz edildi. Bağımsız değişkenin kategori sayısına bağlı olarak ikili gruplarda Bağımsız Örneklem t-Testi, çoklu gruplarda ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile Posthoc testlerinden LSD testi kullanıldı. Sonuçlar 0.05 anlamlılık düzeyine göre yorumlandı. Araştırmada üniversite öğrencilerinin zekâ oyunlarına yönelik tutum durumlarını; cinsiyetlerinin, yaşlarının, aile gelir düzeylerinin, öğrenim gördükleri bölümlerinin, spor yapma durumlarının ve yapmış oldukları spor türünün etkilediği tespit edildi. Sonuç olarak spor zekâ oyunlarına yönelik tutum durumuna etken bir değişken olduğu tespit edildi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 4 |