Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Using Concept Maps “Pressure Injury” Lecture: Qualitative Research

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 678 - 685, 29.06.2024
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182877

Öz

The aim of this study is to determine the students' opinions about the “Pressure Injuries course” prepared by concept maps.
The study group of research consisted of 25 first year students who attend researcher’s skill laboratory within “Fundamentals Of Nursing” course in 2017-2018 academic year sipring term at an University of Nursing Department, 10 students in conformity with the criterias of research, attand in laboratovary group and approve and adap to investigation constituted the population of the study. The students' views on concept maps are combined according to their semantic similarities and combined under each code by creating the code names that can represent these views. Codes are grouped according to cohesion, and the names of the themes are created.
In the study, students defined concept maps as an understandable, intriguing, catchy and entertaining method. These definitions are categorized according to three areas of the learning process; and the majority of students (n:8) stated that concept maps have positive effects on the learning process.
In conclusion it can be said that the majority of the students see concept maps as an enjoyable method that makes them easy to learn, improve the persistence and support the holistic approach.

Kaynakça

  • 1. Senemoğlu, N. (2018). “Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 2. Collier, A.D. (2018). Characteristics of an effective nursing clinical instructor: the state of the science. J Clin. Nurs, 27(1-2), 363-374.
  • 3. Dönmez, S., ve Weller, B.K. (2019). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 42-48.
  • 4. Kaya, E., Karatana, Ö., ve Öztürk Yıldırım, T. (2023). The relationship between the online learning process, 21st century skills and work readiness in senior nursing students. Nurse Education in Practice, 73, 103801.
  • 5. Novak, J.D. (2011). “A Theory Of Educatıon: Meanıngful Learnıng Underlıes The Constructıve Integratıon Of Thınkıng, Feelıng, And Actıng Leadıng To Empowerment For Commıtment And Responsıbılıty”. Meaningful Learning Review, 1 (2), 1-14.
  • 6. Novak, J.D. (2010). “Learning, Creating, And Using Knowledge: Concept Maps As Facilitative Tools İn Schools And Corporations”. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 6 (3), 21 – 30.
  • 7. Yıldız, R. (2016). Kavram Haritalarının Kullanımının Hemşirelik Öğrencilerinin Basınç. Ülserleri Konusundaki Başarısına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 8. Akbaba, A. ve Özbicakci, S. (2021). “Türkiye’de Hemşirelik Klinik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar: Kapsam Araştırması”. J Educ Res Nurs., 18 (4), 423–430.
  • 9. Yahşi, B. (2022). Duodenal ve jejunoileal atrezili yenidoğanın bakımı: kavram haritası örneği. J Curr Nurs Res, 2(1): 30-37.
  • 10. Pektekin Ç. (2013). “Hemşirelik Felsefesi Kuramlar-Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar”. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
  • 11. Acun, A. ve Ordu, Y. (2023). The effect of self-breast examination training given with concept map on the health beliefs and self-efficiency levels of nursing students. BSJ Health Sci, 6(4): 632-639.
  • 12. Ökten, Ç. ve Güdek Seferoğlu, E. (2022). Hemşirelik eğitiminde kavram haritası kullanımının yaratıcı düşünme eğilimleri ve akademik öz-yeterlik düzeyine etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 31(2): 229-234.
  • 13. Gümüş, M., Binay Yaz, Ş. ve Şenol, S. (2020). Ülseratif Kolitin pediatrik bakımı ve kavram haritası. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3): 318 - 323. 14. Gerez Cantimer, G. ve Şengül, S. (2023). Eğitimde kavram haritalama çalışmaları: son 10 yılda ülkemizdeki kavram haritalama çalışmalarının durumu. Uluslararası Psiko-Sosyal Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5): 171-197.
  • 15. Gomes, M.G. de., Tonn, N., Porto, R.P., Rodrigues, J.C., Pacheco, C.O. and Haas, S.E. . (2020). “Concept Mapping: Student Perceptions Of Using A Teaching Tool İn A Pharmacy Course”. Research, Society and Development, 9 (9). http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7696.
  • 16. Fawaz, M. and Kavuran, E. (2021). “Lebanese Nursing Students’ Perceptions Regarding Use Of Concept Mapping”. Teaching and Learning in Nursing, 16 (1), 48-52.
  • 17. Turan, F.D. (2022). “Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Kavram Haritasına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması”. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 1-12. https://doi.org/10.47479/ihead.951944
  • 18. Dil, S. ve Öz, F. (2014). “Hemşirelik Öğretiminde Bir Strateji: Kavram Haritasının Kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 81–89.
  • 19. Kaddoura, M., VanDyke, O., Cheng, B. and Shea-Foisy, K. (2016). “Impact Of Concept Mapping On The Development Of Clinical Judgment Skills İn Nursing Students”. Teaching and Learning in Nursing, 11, 101–107.
  • 20. Atay, S. ve Karabacak, Ü. (2010). “Kavram Haritası ve Kavram Haritalı Bakım Planı Hazırlanmasına İlişkin Öğrenci Görüşleri”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3, 45-53.
  • 21. Uslu, N., Korkmaz, Z., Başdaş, Ö., Avcı, Ö. ve Bayat, M. (2013). “Klinik Uygulamada Kavram Haritasının Kullanımı: Tip 1 Diabetes Mellitus”. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (1), 99-105.
  • 22. Chan, Z.Y.C. (2017). “A Qualitative Study On Using Concept Maps İn Problem-Based Learning”. Nurse Education in Practice, 24, 70-76. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.04.008
  • 23. Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). “Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri” . Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 24. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 25. Tong, A., Sainsbury, P. and Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item check list for interview sand focus groups. International Journal for Quality in HealthCare, 19(6), 349–357. https://doi.org/10.1093/intqh c/ mzm042.
  • 26. Başkaya, E. ve Demir, S. (2023). The problems and information needs of patients with bipolar disorder during the treatment process: A qualitative study in Turkey. Archives of Psychiatric Nursing, 42, 45-54.

“Basınç Yaralanması” Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 678 - 685, 29.06.2024
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182877

Öz

Araştırma, kavram haritası ile hazırlanan “Basınç Yaralanmaları” konusunda öğrencilerin kavram haritalarına yönelik görüşlerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir Üniversitenin Hemşirelik Bölümü birinci sınıfında öğrenim gören ve “Hemşirelik Esasları” dersi kapsamında araştırmacıların beceri laboratuvar grubunda yer alan 25 öğrenci, örneklemini ise; araştırma kriterlerine uyan, çalışmanın yapılacağı tarihte laboratuvarda hazır bulunan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 10 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin kavram haritalarına yönelik görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış, anlamsal olarak benzerliklerine göre birleştirilmiş ve bu görüşleri temsil edebilecek kod isimleri oluşturularak her bir kod altında birleştirilmiştir. Kodlar anlam bütünlüğüne göre gruplandırılmış ve bu kodları temsil edebilecek, tema isimleri oluşturulmuştur.
Araştırmada öğrenciler kavram haritalarını anlaşılır, derse merak uyandıran, akılda kalıcı ve eğlenceli bir yöntem olarak tanımlamışlardır. Bu tanımlamalar öğrenme sürecinin üç alanına göre kategorize edilmiş; ve öğrencilerin büyük çoğunluğu (n:8) kavram haritalarının öğrenme sürecine olumlu etkileri olduğunu belirtmişlerdir.
Araştırma sonucunda, öğrencilerin çoğunluğunun kavram haritalarını öğrenmeyi kolaylaştıran ve kalıcılık sağlayan, bütüncül yaklaşımı destekleyen eğlenceli bir yöntem olarak gördüğü söylenebilir.

Kaynakça

  • 1. Senemoğlu, N. (2018). “Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 2. Collier, A.D. (2018). Characteristics of an effective nursing clinical instructor: the state of the science. J Clin. Nurs, 27(1-2), 363-374.
  • 3. Dönmez, S., ve Weller, B.K. (2019). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 42-48.
  • 4. Kaya, E., Karatana, Ö., ve Öztürk Yıldırım, T. (2023). The relationship between the online learning process, 21st century skills and work readiness in senior nursing students. Nurse Education in Practice, 73, 103801.
  • 5. Novak, J.D. (2011). “A Theory Of Educatıon: Meanıngful Learnıng Underlıes The Constructıve Integratıon Of Thınkıng, Feelıng, And Actıng Leadıng To Empowerment For Commıtment And Responsıbılıty”. Meaningful Learning Review, 1 (2), 1-14.
  • 6. Novak, J.D. (2010). “Learning, Creating, And Using Knowledge: Concept Maps As Facilitative Tools İn Schools And Corporations”. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 6 (3), 21 – 30.
  • 7. Yıldız, R. (2016). Kavram Haritalarının Kullanımının Hemşirelik Öğrencilerinin Basınç. Ülserleri Konusundaki Başarısına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 8. Akbaba, A. ve Özbicakci, S. (2021). “Türkiye’de Hemşirelik Klinik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar: Kapsam Araştırması”. J Educ Res Nurs., 18 (4), 423–430.
  • 9. Yahşi, B. (2022). Duodenal ve jejunoileal atrezili yenidoğanın bakımı: kavram haritası örneği. J Curr Nurs Res, 2(1): 30-37.
  • 10. Pektekin Ç. (2013). “Hemşirelik Felsefesi Kuramlar-Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar”. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
  • 11. Acun, A. ve Ordu, Y. (2023). The effect of self-breast examination training given with concept map on the health beliefs and self-efficiency levels of nursing students. BSJ Health Sci, 6(4): 632-639.
  • 12. Ökten, Ç. ve Güdek Seferoğlu, E. (2022). Hemşirelik eğitiminde kavram haritası kullanımının yaratıcı düşünme eğilimleri ve akademik öz-yeterlik düzeyine etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 31(2): 229-234.
  • 13. Gümüş, M., Binay Yaz, Ş. ve Şenol, S. (2020). Ülseratif Kolitin pediatrik bakımı ve kavram haritası. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3): 318 - 323. 14. Gerez Cantimer, G. ve Şengül, S. (2023). Eğitimde kavram haritalama çalışmaları: son 10 yılda ülkemizdeki kavram haritalama çalışmalarının durumu. Uluslararası Psiko-Sosyal Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5): 171-197.
  • 15. Gomes, M.G. de., Tonn, N., Porto, R.P., Rodrigues, J.C., Pacheco, C.O. and Haas, S.E. . (2020). “Concept Mapping: Student Perceptions Of Using A Teaching Tool İn A Pharmacy Course”. Research, Society and Development, 9 (9). http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7696.
  • 16. Fawaz, M. and Kavuran, E. (2021). “Lebanese Nursing Students’ Perceptions Regarding Use Of Concept Mapping”. Teaching and Learning in Nursing, 16 (1), 48-52.
  • 17. Turan, F.D. (2022). “Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Kavram Haritasına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması”. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 1-12. https://doi.org/10.47479/ihead.951944
  • 18. Dil, S. ve Öz, F. (2014). “Hemşirelik Öğretiminde Bir Strateji: Kavram Haritasının Kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 81–89.
  • 19. Kaddoura, M., VanDyke, O., Cheng, B. and Shea-Foisy, K. (2016). “Impact Of Concept Mapping On The Development Of Clinical Judgment Skills İn Nursing Students”. Teaching and Learning in Nursing, 11, 101–107.
  • 20. Atay, S. ve Karabacak, Ü. (2010). “Kavram Haritası ve Kavram Haritalı Bakım Planı Hazırlanmasına İlişkin Öğrenci Görüşleri”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3, 45-53.
  • 21. Uslu, N., Korkmaz, Z., Başdaş, Ö., Avcı, Ö. ve Bayat, M. (2013). “Klinik Uygulamada Kavram Haritasının Kullanımı: Tip 1 Diabetes Mellitus”. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (1), 99-105.
  • 22. Chan, Z.Y.C. (2017). “A Qualitative Study On Using Concept Maps İn Problem-Based Learning”. Nurse Education in Practice, 24, 70-76. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.04.008
  • 23. Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). “Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri” . Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 24. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 25. Tong, A., Sainsbury, P. and Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item check list for interview sand focus groups. International Journal for Quality in HealthCare, 19(6), 349–357. https://doi.org/10.1093/intqh c/ mzm042.
  • 26. Başkaya, E. ve Demir, S. (2023). The problems and information needs of patients with bipolar disorder during the treatment process: A qualitative study in Turkey. Archives of Psychiatric Nursing, 42, 45-54.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rumeysa Yıldız 0000-0003-3129-6724

Nigar Ünlüsoy Dinçer 0000-0002-9578-5669

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldız, R., & Ünlüsoy Dinçer, N. (2024). “Basınç Yaralanması” Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(2), 678-685. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182877
AMA Yıldız R, Ünlüsoy Dinçer N. “Basınç Yaralanması” Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Haziran 2024;13(2):678-685. doi:10.37989/gumussagbil.1182877
Chicago Yıldız, Rumeysa, ve Nigar Ünlüsoy Dinçer. “‘Basınç Yaralanması’ Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13, sy. 2 (Haziran 2024): 678-85. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182877.
EndNote Yıldız R, Ünlüsoy Dinçer N (01 Haziran 2024) “Basınç Yaralanması” Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13 2 678–685.
IEEE R. Yıldız ve N. Ünlüsoy Dinçer, “‘Basınç Yaralanması’ Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 2, ss. 678–685, 2024, doi: 10.37989/gumussagbil.1182877.
ISNAD Yıldız, Rumeysa - Ünlüsoy Dinçer, Nigar. “‘Basınç Yaralanması’ Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13/2 (Haziran 2024), 678-685. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182877.
JAMA Yıldız R, Ünlüsoy Dinçer N. “Basınç Yaralanması” Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13:678–685.
MLA Yıldız, Rumeysa ve Nigar Ünlüsoy Dinçer. “‘Basınç Yaralanması’ Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 2, 2024, ss. 678-85, doi:10.37989/gumussagbil.1182877.
Vancouver Yıldız R, Ünlüsoy Dinçer N. “Basınç Yaralanması” Anlatımında Kavram Haritalarının Kullanımı: Nitel Araştırma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13(2):678-85.