The aim of this study is to determine the views and experiences of midwifery and nursing students about obstetric violence during the birth process.
This cross-sectional and descriptive study was conducted with 201 midwifery and nursing students studying at a university and taking part in labor between January and May 2023. “Personal Information Form”, “Obstetric Violence Diagnosis Form” and “Witnessing Obstetric Violence Form” developed by the researchers were used to collect data.
The mean age of the participants was 22.14±2.28, and 40.3% were studying in nursing and 59.7% in midwifery. 59.2% of the students took an active role in the birth process. Midwifery students defined the types of violence more than nursing students: "routine enema, perineal shaving and amniotomy", "restriction of the movements/gait of the pregnant", "application of fundal pressure", "prohibition of eating and drinking during the birth process" and "giving baby food without permission". It was determined that midwives mostly witnessed "prohibition of eating and drinking during labor (85%)" and "blaming the pregnant woman in case of insufficient pushing (83.3%)", while the nurses witnessed "frequent vaginal examinations performed by different people (67.9%)" and "prohibition of accompanying persons (66.7%)".
In this study, it was seen that midwifery and nursing students did not have enough awareness of obstetric violence. In midwifery and nursing education, it is thought that giving education to provide respectful care to the mother during the birth process will contribute to the prevention of obstetric violence and the positive birth experience of mothers.
For the study, ethics committee approval from Istanbul Kent University Health Sciences Scientific Research and Publication Ethics Committee (dated 04.01.2023 and numbered 2023-01) and Istanbul Kent University Faculty of Health Sciences Dean's Office (dated 03.01.2023 and E-21837828-044) Institutional permission (numbered -18978) was obtained.
Bu çalışmanın amacı ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin doğum sürecinde obstetrik şiddete ilişkin görüş ve deneyimlerini belirlemektir.
Kesitsel ve tanımlayıcı tipte tasarlanan bu çalışma, Ocak-Mayıs 2023 tarihleri arasında bir üniversitede öğrenim gören ve doğum eyleminde rol alan 201 ebelik ve hemşirelik öğrencisiyle yürütüldü. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, “Obstetrik Şiddeti Tanılama Formu” ve “Obstetrik Şiddete Tanık olma Formu” kullanıldı.
Katılımcıların yaş ortalaması 22.14±2.28 olup %40,3’ü hemşirelik, %59,7’si ebelik bölümünde okumaktaydı. Doğum sürecinde öğrencilerin %59,2’si aktif rol almıştı. Ebelik öğrencileri hemşirelik öğrencilerine göre “rutin lavman, perine tıraşı ve amniyotomi uygulanması”, “gebenin hareketlerinin/yürüyüşünün kısıtlanması”, “fundal basınç uygulanması”, “doğum sürecinde yeme içmenin yasaklanması” ile “izinsiz bebeğe mama verilmesi” şiddet türlerini daha fazla tanımlamaktaydı. Ebelerin en çok “doğum sürecinde yeme içmenin yasaklanmasına (%85)”, “ıkınmanın yetersiz olduğu durumda gebenin suçlanmasına (%83,3)”, hemşirelerin ise “vajinal muayenenin sık sık ve farklı kişiler tarafından yapılmasına (%67,9)”, “doğumda eşlik edecek kişilerin yasaklanmasına (%66,7)” tanık oldukları saptandı.
Bu çalışmada ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin obstetrik şiddete yönelik yeterli bilgi ve farkındalığa sahip olmadığı görülmüştür. Ebelik ve hemşirelik eğitiminde, doğum sürecinde anneye saygılı bakım sunmaya yönelik eğitim verilmesinin obstetrik şiddetin önlenmesine ve annelerin olumlu doğum deneyimi yaşamalarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3 |