Time, throughout human history, has emerged as an existential issue deeply influencing thought with its transience and mystery. Addressed in numerous domains ranging from philosophy and mythology to Eastern and Western intellectual traditions and Islamic mysticism, time is particularly explored in various dimensions in literature. One of the prominent poets of Divan literature, Taşlıclı Yahya, approaches the concept of time with a mystical depth and artistic finesse. In his Divan, he explores the concept of time in depth, pointing out its earthly limitations on the one hand, and symbolising the human connection to the divine reality beyond these limitations on the other. In Yahyâ's couplets, many themes such as the transience of time, the difficulties encountered by human beings, the sublimity of love and its mystical meanings come to life through symbols such as eternity, time, mortality, moment, breath, ancient. Yahyâ deals with the themes of the maturing human being in time, testing him with contradictions and leading him to the truth in his own unique style. In the poet's world, time is integrated with seasonal cycles such as spring and fading season in the spiritual journey of man; spring is treated as a reminder of renewal and awakening and fading season as a reminder of transience and purification from worldly ornaments. While the poet reflects the weight and painful accumulations of yesterday in the spirit of today, he portrays the 'now' with the emptiness and disappointment created by being away from love. Tomorrow, on the other hand, symbolises hope, union and devotion. In this context, time appears in Yahyâ's divan as cosmic cycles, the continuity of divine love and a power of reflection for human beings. In this study, based on Taşlıcalı Yahyâ's divan, the poet's interpretations and approaches to time are analysed and the poet's perception of time through couplets is examined. From the result of this analysis, it is seen that in Taşlıcalı Yahyâ's divan, time is not used as a narrative tool, but as a profound metaphor reflecting man's spiritual awakening and his search for truth. This article aims to shed light on Taşlıcalı Yahyâ's mystical and aesthetic world by analysing the concept of time in his poems.
Zaman, insanlık tarihi boyunca düşünceyi derinden etkileyen, geçiciliği ve bilinmezliğiyle varoluşsal bir mesele olarak karşımıza çıkar. Felsefeden mitolojiye, doğu ve batı düşünce sistemlerinden İslam tasavvufuna kadar pek çok alanda ele alınan zaman, özellikle edebiyatta farklı yönleriyle işlenmiştir. Divan edebiyatının önemli şairlerinden Taşlıcalı Yahyâ da zaman mefhumunu tasavvufi bir derinlikle ve sanatsal bir incelikle ele alır. Divanında zaman kavramını derinlemesine ele alarak bir yandan dünyevi sınırları işaret ederken, öte yandan bu sınırların ötesinde insanın ilahi gerçekliğe olan bağını simgeler. Yahyâ’nın beyitlerinde zamanın geçiciliği, insanın karşılaştığı güçlükler, aşkın yüceliği ve mistik anlamları gibi birçok tema; ezel, vakit, fenâ, ân, nefes, kadim gibi simgeler aracılığıyla hayat bulur. Yahyâ, zamanın insanı olgunlaştırdığı, çelişkilerle sınadığı ve hakikate yönelttiği temalarını, kendine has üslubuyla işler. Şairin dünyasında zaman, insanın ruhsal yolculuğunda bahar ve hazan gibi mevsim döngüleriyle bütünleşir; bahar yenilenme ve uyanış, hazan ise geçicilik ve dünyevi süslerden arınmanın bir hatırlatıcısı olarak işlenir. Şair, dünün ağırlığını ve acı birikimlerini bugünün ruhuna yansıtırken; "şimdi"yi, sevgiden uzak kalmışlığın yarattığı boşluk ve hayal kırıklığıyla resmeder. Yarın ise onun için umut, vuslat ve adanmışlığın simgesidir. Bu bağlamda Yahyâ’nın divanında zaman, kozmik döngüler, ilahi aşkın sürekliliği ve insana yönelik bir yansıtma gücü olarak karşımıza çıkar. Bu çalışmada, Taşlıcalı Yahyâ divanından hareketle, şairin zaman üzerine getirdiği yorum ve yaklaşımlar incelenmiş; beyitler üzerinden şairin zaman algısı irdelenmiştir. Bu irdeleme sonucunda Taşlıcalı Yahyâ’nın divanında, zaman bir anlatı aracı değil, insanın ruhsal uyanışını ve hakikat arayışını yansıtan derin bir metafor olarak kullandığı görülmüştür. Bu makale, şairin şiirlerindeki zaman mefhumunu ele alarak, Taşlıcalı Yahyâ’nın tasavvufi ve estetik dünyasına ışık tutmayı amaçlamaktadır.
Klasik Türk Edebiyatı Mitoloji Taşlıcalı Yahyâ Zaman Zaman felsefesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Sahası Klasik Türk Edebiyatı |
Bölüm | Türk Dili ve Edebiyatı |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |