Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turist Rehberlerinin ve Rehber Adaylarının Yabancı Dil Sınavı Başarıları Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2023, , 192 - 203, 21.03.2023
https://doi.org/10.32572/guntad.1188869

Öz

Turist rehberliği, bir ülkeye veya destinasyona gelen yerli ve yabancı turistlere turun başından sonuna kadar eşlik edip her konuda onlara yardımcı olan özel bir meslek dalıdır. Bu açıdan bakıldığında turist rehberliği mesleğinde yabancı dil bilmek, mesleğin en önemli yapıtaşıdır. Ülkemizde ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen turist rehberliği eğitimine dair günümüze kadar çeşitli araştırmalar yapılmış olsa da adayların yabancı dil sınavlarındaki başarı oranları üzerine bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı, turist rehberlerinin ve rehber adaylarının girdikleri yabancı dil sınavlarındaki başarı oranlarını incelemektir. Çalışmanın verileri, Turist Rehberleri Birliği (TUREB) tarafından 2014-2022 yılları arasında gerçekleştirilen Yabancı Dil Seviye Tespit Sınavı ile Yabancı Dil Ekletme Sınavına ilişkin istatistiklerden oluşmaktadır. Veriler, doküman analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Veriler analizi neticesinde, 2014-2022 yılları arasında 33 farklı yabancı dilden sınav yapıldığı ve bu sınavlardaki genel başarı oranının oldukça düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuca istinaden çeşitli çıkarımlarda ve uygulamaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Teşekkür

Verileri paylaştıklarından dolayı Turist Rehberleri Birliğine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ahipaşaoğlu, H. S. (2001). Turizmde rehberlik. Detay Yayıncılık.
  • Ahipaşaoğlu, H. S. (2006). Turizmde rehberlik. (2.Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Akdu, U., Karakaş, D., Çelik, E., Zurnacı, J., & Tabu, Ö. (2018). Turizm rehberliğinde alan uzmanlığı önerisi: sağlık turizmi rehberliği. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 1(2), 124-138.
  • Aksu, M., & Bucak, T. (2012). Mesleki turizm eğitimi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 7-18.
  • Aktaş, A. C., & Köroğlu, Ö. (2022). Turist rehberliği. İçinde; A. Türker ve K. Ç. Karaca (Editörler) Turizmde kariyer alternatifleri (ss. 340-362). Detay Yayıncılık.
  • Carmody, J. (2013). Intensive tour guide training in regional australia: an analysis of the savannah guides organisation and professional development schools. Journal of Sustainable Tourism, 21(5), 679-694.
  • Chilembwe, J. M., & Mweiwa, V. (2014). Tour guides: are they tourism promoters and developers? case study of Malawi. International Journal of Research in Business Management, 2(9), 29-46.
  • Çimrin, H. (1995). Turizm ve turist rehberliğinin abc'si. Akdeniz Kitabevi. Çolakoğlu, O. E., Efendi, E., & Epik, F. (2014). Tur yönetimi ve turist rehberliği. (3. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Değirmencioğlu, A. Ö. (2001). Türkiye’de turizm rehberliği eğitimi üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 189-196.
  • Duman, G., & Mil, Z. (2008). Akademik görüş: turist rehberliği ve eğitimi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(4). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/117553
  • Eker, N., & Zengin, B. (2016). Turizm rehberliği eğitimi müfredatlarının uygulama yeterliliğinin profesyonel turist rehberleri bakış açısıyla irdelenmesi. TURAR Turizm ve Araştırma Dergisi, 5(2), 4-19.
  • El-Sharkawy, O. K. (2007). Knowledge and skills for tourist guides: evidence from Egypt. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 2(2), 77-94.
  • Gorenak, M., & Gorenak, I. (2012). Challenges in educatıon of tour guides and tour managers. University of Maribor Faculty of Logistics, 45, 287-296.
  • Gülmez, N., & Demirkollu, C. (2013). Bir istihbarat savaşı: Çiçero olayı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 414-430.
  • Hacıoğlu, N., Kaşlı, M., Şahin, S., & Tetik, N. (2008). Türkiye’de turizm eğitimi. Detay Yayıncılık.
  • Hoepfl, M. C. (1997). Choosing qualitative research: a primer for technology education researchers. Journal of Technology Education, 9(1), 47-63.
  • İstanbul Turist Rehberleri Odası. (2022). Rehberliğin tarihçesi. https://iro.org.tr/tr/53-page-rehberligin-tarihcesi.aspx adresinden 07.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi. (2022). Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği bölümü.https://dep.manas.edu.kg/department/Travel%20Management%20and%20Tourism%20Guidance/course/courses adresinden 07.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Kuşluvan, S., & Çeşmeci, N. (2002). Türkiye’de turist rehberliği eğitiminin sorunları ve yeniden yapılandırılması. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Konferansı, ss. 235-242.
  • Lovrentjev, S. (2015). Education of tourist guides: case of Croatia. Procedia Economics and Finance, 23, 555-562.
  • Rabotic, B. (2010). Professional tourist guiding: the importance of interpretation for tourist experiences. 20th Biennial International Congress: New Trends in Tourism and Hotel Management, Opatija (Hırvatistan).
  • Tanrısever, C., Bektaş, İ., & Koç, D. E. (2019). Dünyada turist rehberliği eğitimi. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 2(1), 44-56.
  • Travel Industry Council of Hong Kong. (2022). Pre-service tourist guide training course. https://www.tichk.org/en/courses/preservice- tourist- guide adresinden 07.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Travers, M. (2001). Qualitative research through case studies. SAGE Publications.
  • Ulusoy Yıldırım, H., & Avcıkurt, C. (2019). Turist rehberi olmak. Özlem Köroğlu ve Özlem Güzel (Ed.), içinde Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği (s. 75-111). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Wach, E., & Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Paper in Brief, 13, 1-11.
  • WTFGA. (2022). What is a tourist guide? https://wftga.org/about-us/what-is-a- tourist guide adresinden 01.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yenipınar, U., & Kardaş, K. (2019). Turizm rehberliği bölümleri müfredat geliştirme önerisi. Journal of Travel and Tourism Research, 14, 1-26.
  • Yenipınar, U., & Zorkirişçi, A. (2013). Türkiye ve Avrupa birliği ülkelerinde turist rehberliği eğitimi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 111-136.

An Evaluation on Foreign Language Exam Success of Tourist Guides and Guide Candidates

Yıl 2023, , 192 - 203, 21.03.2023
https://doi.org/10.32572/guntad.1188869

Öz

Tourist guidance is a special profession that accompanies local and foreign tourists coming to a country or destination from the beginning to the end of the tour and helps them in every way. From this point of view, knowing a foreign language in the tourist guiding profession is the most important building block of the profession. Although there have been various studies on tourist guidance education given at associate, undergraduate and graduate levels in our country, no study has been found on the success rates of candidates in foreign language exams. The aim of this study is to examine the success rates of tourist guides and guide candidates in foreign language exams. The data of the study consists of statistics on Foreign Language Placement Exam and Foreign Language Addition Exam held by the Union of Turkish Tourist Guides Chambers between 2014-2022. The data is analyzed by document analysis technique. As a result of the data analysis, it is concluded that there were exams in 33 different foreign languages between 2014-2022 and the overall success rate in these exams is quite low. Based on this result, various inferences and suggestions for practice are made.

Kaynakça

  • Ahipaşaoğlu, H. S. (2001). Turizmde rehberlik. Detay Yayıncılık.
  • Ahipaşaoğlu, H. S. (2006). Turizmde rehberlik. (2.Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Akdu, U., Karakaş, D., Çelik, E., Zurnacı, J., & Tabu, Ö. (2018). Turizm rehberliğinde alan uzmanlığı önerisi: sağlık turizmi rehberliği. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 1(2), 124-138.
  • Aksu, M., & Bucak, T. (2012). Mesleki turizm eğitimi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 7-18.
  • Aktaş, A. C., & Köroğlu, Ö. (2022). Turist rehberliği. İçinde; A. Türker ve K. Ç. Karaca (Editörler) Turizmde kariyer alternatifleri (ss. 340-362). Detay Yayıncılık.
  • Carmody, J. (2013). Intensive tour guide training in regional australia: an analysis of the savannah guides organisation and professional development schools. Journal of Sustainable Tourism, 21(5), 679-694.
  • Chilembwe, J. M., & Mweiwa, V. (2014). Tour guides: are they tourism promoters and developers? case study of Malawi. International Journal of Research in Business Management, 2(9), 29-46.
  • Çimrin, H. (1995). Turizm ve turist rehberliğinin abc'si. Akdeniz Kitabevi. Çolakoğlu, O. E., Efendi, E., & Epik, F. (2014). Tur yönetimi ve turist rehberliği. (3. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Değirmencioğlu, A. Ö. (2001). Türkiye’de turizm rehberliği eğitimi üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 189-196.
  • Duman, G., & Mil, Z. (2008). Akademik görüş: turist rehberliği ve eğitimi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(4). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/117553
  • Eker, N., & Zengin, B. (2016). Turizm rehberliği eğitimi müfredatlarının uygulama yeterliliğinin profesyonel turist rehberleri bakış açısıyla irdelenmesi. TURAR Turizm ve Araştırma Dergisi, 5(2), 4-19.
  • El-Sharkawy, O. K. (2007). Knowledge and skills for tourist guides: evidence from Egypt. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 2(2), 77-94.
  • Gorenak, M., & Gorenak, I. (2012). Challenges in educatıon of tour guides and tour managers. University of Maribor Faculty of Logistics, 45, 287-296.
  • Gülmez, N., & Demirkollu, C. (2013). Bir istihbarat savaşı: Çiçero olayı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 414-430.
  • Hacıoğlu, N., Kaşlı, M., Şahin, S., & Tetik, N. (2008). Türkiye’de turizm eğitimi. Detay Yayıncılık.
  • Hoepfl, M. C. (1997). Choosing qualitative research: a primer for technology education researchers. Journal of Technology Education, 9(1), 47-63.
  • İstanbul Turist Rehberleri Odası. (2022). Rehberliğin tarihçesi. https://iro.org.tr/tr/53-page-rehberligin-tarihcesi.aspx adresinden 07.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi. (2022). Seyahat işletmeciliği ve turizm rehberliği bölümü.https://dep.manas.edu.kg/department/Travel%20Management%20and%20Tourism%20Guidance/course/courses adresinden 07.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Kuşluvan, S., & Çeşmeci, N. (2002). Türkiye’de turist rehberliği eğitiminin sorunları ve yeniden yapılandırılması. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Konferansı, ss. 235-242.
  • Lovrentjev, S. (2015). Education of tourist guides: case of Croatia. Procedia Economics and Finance, 23, 555-562.
  • Rabotic, B. (2010). Professional tourist guiding: the importance of interpretation for tourist experiences. 20th Biennial International Congress: New Trends in Tourism and Hotel Management, Opatija (Hırvatistan).
  • Tanrısever, C., Bektaş, İ., & Koç, D. E. (2019). Dünyada turist rehberliği eğitimi. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 2(1), 44-56.
  • Travel Industry Council of Hong Kong. (2022). Pre-service tourist guide training course. https://www.tichk.org/en/courses/preservice- tourist- guide adresinden 07.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Travers, M. (2001). Qualitative research through case studies. SAGE Publications.
  • Ulusoy Yıldırım, H., & Avcıkurt, C. (2019). Turist rehberi olmak. Özlem Köroğlu ve Özlem Güzel (Ed.), içinde Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği (s. 75-111). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Wach, E., & Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Paper in Brief, 13, 1-11.
  • WTFGA. (2022). What is a tourist guide? https://wftga.org/about-us/what-is-a- tourist guide adresinden 01.10.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yenipınar, U., & Kardaş, K. (2019). Turizm rehberliği bölümleri müfredat geliştirme önerisi. Journal of Travel and Tourism Research, 14, 1-26.
  • Yenipınar, U., & Zorkirişçi, A. (2013). Türkiye ve Avrupa birliği ülkelerinde turist rehberliği eğitimi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 111-136.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Akgül 0000-0002-5229-2557

Abidin Can Aktaş 0000-0002-6176-3728

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2023
Kabul Tarihi 17 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Akgül, O., & Aktaş, A. C. (2023). Turist Rehberlerinin ve Rehber Adaylarının Yabancı Dil Sınavı Başarıları Üzerine Bir Değerlendirme. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 192-203. https://doi.org/10.32572/guntad.1188869

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.