Güvenli Turizm Sertifikasyon Programının Faydacı Meşruiyet Kapsamında Değerlendirilmesi
Yıl 2023,
, 486 - 508, 27.09.2023
Eda Avan
,
Ali Avan
,
Ahmet Baytok
Öz
Bu araştırmanın amacı, 30 odanın altında kapasite ile hizmet sunan konaklama işletmelerinin yöneticilerinin işletmeleri için zorunlu olmayan “Güvenli Turizm Sertifikası”nı alma çabalarını faydacı meşruiyet kapsamında değerlendirmektir. Araştırmada veriler, nitel veri toplama tekniklerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Görüşmeler, Şubat-Mart 2022 tarihleri arasında 30 odanın altında kapasite ile hizmet sunan ve Güvenli Turizm Sertifikası’na sahip olan butik ve özel konaklama işletmelerinin yöneticileri ile gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizi için MAXQDA 2020 programı kullanılmış ve verilerin analizi aşamasında tematik analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, katılımcıların büyük çoğunluğunun, sertifikanın ticari beklentilerine hizmet edeceğini ima ettikleri; misafirler kadar çalışanların da güvenliklerini sağlamayı önemsedikleri anlaşılmaktadır.
Kaynakça
- Aiello, F., Bonanno, G., & Foglia, F. (2020). On the choice of accommodation type at the time of Covid-19. Some evidence from the Italian tourism sector. Current Issues in Tourism. 1-5.
- Ashforth, B. E., & Gibbs, B. W. (1990). The double-edge of organizational legitimation. Organization Science, 1(2), 177-194.
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
- Chebli, A., & Said, F. (2020). The impact of Covid-19 on tourist consumption behaviour: A perspective article. Journal of Tourism Management Research, 7(2), 196-207.
- Cinnioğlu, H. (2021). Covid 19 pandemi sürecinde otel yöneticilerinin sergiledikleri liderlik davranışları: İstanbul örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 34-46.
- Coşkun, R., Altunışık, R. & Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Sakarya Yayıncılık.
- Çakar, M. & Danışman, A. (2020). H. C. Sözen & H. N. Basım (Ed), Örgüt kuramları (s. 257- 285) içinde. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Çeti, B., & Ünlüönen, K. (2019). Salgın hastalıklar sebebiyle oluşan krizlerin turizm sektörü üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(2), 109-128.
- Çetinkaya, Ö., Özer, Y., & Kandemir Altunel, G. (2020). Covid-19 sürecinde turistik seyahat risk algısı ve hijyen-güvenlik algısının değerlendirilmesi. Tourism and Recreation, 2(2), 78-83.
- Çoban, E. (2020). Eskişehir'deki otel yöneticilerinin koronavirüs (Covid-19) salgını boyunca uyguladıkları kriz yönetimi stratejilerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-fBGPa1p9okopOQYnaGGxxF3oOWtGz6Dj3WDPD9mmNuc.
- Deephouse, D. L. (1996). Does isomorphism legitimate?. Academy of Management Journal, 39(4), 1024-1039.
- Deloitte (2020). Understanding the sector impact of COVID-19. https://www2.deloitte.com/za/en/pages/public-sector/articles/understanding-the-sector-impact-of-covid-19.html.
- Demir, M., Günaydın, Y., & Şen Demir, Ş. (2020). Koronavirüs (Covid-19) salgınının Türkiye'de turizm üzerindeki öncülleri, etkileri ve sonuçlarının değerlendirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education
Research, 6(1), 80-107.
- Demir, M., Şen Demir, Ş., Doğanay Ergen, F., & Dalgıç, A. (2021). Covid-19 sürecinde tüketicilerin otel seçimini etkileyen faktörler. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 7(1), 67-76.
- Demir, B., & Türkmen, S. (2020). COVID-19 salgının oluşturduğu sağlık riski sonrasında türk turistlerin tatil beklentilerinin belirlenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2456-2471.
- Dillard, J. F., Rigsby, J. T., & Goodman, C. (2004). The making and remaking of organization context: Duality and the institutionalization process. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 17(4), 506-542.
- DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48, 147-160.
- Dowling, J. & Pfeffer, J. (1975). Organizational legitimacy: Social values and organizational behavior, Pacific Sociological Review, 18(1), 122-136.
- Giousmpasoglou, C., Marinakou, E., & Zopiatis, A. (2021). Hospitality managers in turbulent times: The COVID-19 crisis. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 1-45.
- Greenwood, R., Suddaby, R., & Hinings, C. R. (2002). Theorizing change: The role of professional associations in the transformation of institutionalized fields. The Academy of Management Journal, 45(1), 58-80.
- Hu, F., Teichert, T., Deng, S., Liu, Y., & Zhou, G. (2021). Dealing with pandemics: An investigation of the effects of COVID-19 on customers’ evaluations of hospitality services. Tourism Management, 85, 1-14.
- Jepperson, R. L. (1991). Institutions, institutional effects, and institutionalism. In W. W. Powell & P. J. DiMaggio (Ed.), The new institutionalism in organizational analysis (pp. 143-163). The University of Chicago Press.
- Jiang, Y., & Wen, J. (2020). Effects of COVID-19 on hotel marketing and management: a perspective article. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 1-16.
- Kabadayı, M., & Kardeş, N. (2020). Kovid-19'un (Koronavirüsün) yerli turist davranışı ve seyahat eğilimlerine etkileri. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4), 3703-3719.
- Kılıç, B., Aslan, H., & Gövce, M. (2020). Covid-19 sonrası turistik tüketim tutumu. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 554-570.
- Kiger, M. E. & Varpio, L. (2020). Thematic analysis of qualitative data: AMEE Guide, 131.
- Koçel, T. (2018). İşletme Yöneticiliği (17. baskı). Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Lee, C. C., & Chen, C. J. (2011). The reaction of elderly Asian tourists to avian influenza and SARS. Tourism Management, 32(6), 1421-1422.
- Open Education Sociology Dictionary (2023). Legitimacy defination? https://sociologydictionary.org/legitimacy/#definitions_of_legitimacy
- Merriam-Webster Dictionary (2023). Legitimacy defination & meaning. https://www.merriam-webster.com/dictionary/legitimacy
- Milliyet (2023). Meşruiyet ne demek? TDK Sözlük anlamı Nedir? https://www.milliyet.com.tr/egitim/mesruiyet-nedir-tdk-sozluk-anlami-ne-demek-mesruluk-tanimi-nedir-6517490
- Türk Dil Kurumu Sözlükleri (2023). Meşruiyet? https://sozluk.gov.tr/
- Meyer, J. W., & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340-363.
- Nee, V. (1998). Sources of the new institutionalism. In M. C. Brinton & V. Nee (Ed.), The new institutionalism in sociology (pp. 1- 16). Russell Sage Foundation.
- Özaltın Türker, G. (2020). Covid-19 salgını turizm sektörünü nasıl etkiler? Turizm akademisyenleri perspektifinden bir değerlendirme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 207-224.
- Pansiri, J. (2005). Pragmatism: A methodological approach to researching strategic alliances in tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development, 2(3), 191-206.
- Parsons, Talcott (1960). Structure and process in modern societies, New York: Free Press.
- Sargut, A.S. & Özen, Ş. (2010). Örgüt kuramları. İmge Kitapevi.
Selznick, P. (1957). Leaderhip and administration, Harper & Row.
- Scott, R.W. (1987). The adolescence of institutional theory, Administrative Science Quarterly, 32, 493-511.
- Suchman, M. C. (1995). Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches. Academy of Management Review, 20(3), 571-610.
- Tang, Y. (2017). A summary of studies on organizational legitimacy. Open Journal of Business and Management, 5(3), 487-500.
- Tolbert, P. S., & Zucker, L. G. (1983). Institutional sources of change in the formal structure of organizations: The diffusion of civil service reform, 1880-1935. Administrative Science Quarterly, 22-39.
- Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı [TGA]. (2023a) tga.gov.tr/turkiyenin-guvenli-turizm-programi-hakkinda/
- Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı [TGA]. (2023b). https://tga.gov.tr/search-hotel-general/
- Urry, J. (2009). Turist Bakışı. (E. Tataroğlu, & İ. Yıldız , Çev.) Bilge Su Yayıncılık.
- Wachyuni, S., & Kusumaningrum, D. A. (2020). The effect of COVID-19 pandemic: How are the future tourist behavior? Journal of Education, Society and Behavioural Science, 33(4), 67-76.
- Yaşar, İ. (2020). Pandemi (Covid 19 Salgını) sürecinin bireylerin tatile çıkma eğilimlerine etkisi. Turizm Çalışmaları Dergisi, 2(2), 1-14.
- Zucker, L.G. (1977). The role of institutionalization in cultural persistence. American Sociological Review, 42, 726-743.
- Zucker, L. G. (1987). Institutional theories of organization. Annual Review of Sociology, 13, 443-463.
Evaluation of Safe Tourism Certification Program within the Scope of Pragmatic Legitimacy
Yıl 2023,
, 486 - 508, 27.09.2023
Eda Avan
,
Ali Avan
,
Ahmet Baytok
Öz
The aim of this study is to evaluate the efforts of the managers of the accommodation establishments that provide services with a capacity of less than 30 rooms to obtain the "Safe Tourism Certificate", which is not compulsory for their businesses, within the scope of pragmatic legitimacy. The data in the study were obtained by semi-structured interview technique, which is one of the qualitative data collection techniques. Interviews were held between February and March 2022 with the managers of boutique and private accommodation businesses that offer services with a capacity of less than 30 rooms and have a Safe Tourism Certificate. MAXQDA 2020 program was used for the analysis of the data obtained from the interviews and thematic analysis techniques were used in the analysis of the data. As a result of the analysis, the majority of the participants implied that the certificate would serve their commercial expectations; it is understood that they care about ensuring the safety of the employees as much as the guests.
Kaynakça
- Aiello, F., Bonanno, G., & Foglia, F. (2020). On the choice of accommodation type at the time of Covid-19. Some evidence from the Italian tourism sector. Current Issues in Tourism. 1-5.
- Ashforth, B. E., & Gibbs, B. W. (1990). The double-edge of organizational legitimation. Organization Science, 1(2), 177-194.
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
- Chebli, A., & Said, F. (2020). The impact of Covid-19 on tourist consumption behaviour: A perspective article. Journal of Tourism Management Research, 7(2), 196-207.
- Cinnioğlu, H. (2021). Covid 19 pandemi sürecinde otel yöneticilerinin sergiledikleri liderlik davranışları: İstanbul örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 34-46.
- Coşkun, R., Altunışık, R. & Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Sakarya Yayıncılık.
- Çakar, M. & Danışman, A. (2020). H. C. Sözen & H. N. Basım (Ed), Örgüt kuramları (s. 257- 285) içinde. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Çeti, B., & Ünlüönen, K. (2019). Salgın hastalıklar sebebiyle oluşan krizlerin turizm sektörü üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(2), 109-128.
- Çetinkaya, Ö., Özer, Y., & Kandemir Altunel, G. (2020). Covid-19 sürecinde turistik seyahat risk algısı ve hijyen-güvenlik algısının değerlendirilmesi. Tourism and Recreation, 2(2), 78-83.
- Çoban, E. (2020). Eskişehir'deki otel yöneticilerinin koronavirüs (Covid-19) salgını boyunca uyguladıkları kriz yönetimi stratejilerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-fBGPa1p9okopOQYnaGGxxF3oOWtGz6Dj3WDPD9mmNuc.
- Deephouse, D. L. (1996). Does isomorphism legitimate?. Academy of Management Journal, 39(4), 1024-1039.
- Deloitte (2020). Understanding the sector impact of COVID-19. https://www2.deloitte.com/za/en/pages/public-sector/articles/understanding-the-sector-impact-of-covid-19.html.
- Demir, M., Günaydın, Y., & Şen Demir, Ş. (2020). Koronavirüs (Covid-19) salgınının Türkiye'de turizm üzerindeki öncülleri, etkileri ve sonuçlarının değerlendirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education
Research, 6(1), 80-107.
- Demir, M., Şen Demir, Ş., Doğanay Ergen, F., & Dalgıç, A. (2021). Covid-19 sürecinde tüketicilerin otel seçimini etkileyen faktörler. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 7(1), 67-76.
- Demir, B., & Türkmen, S. (2020). COVID-19 salgının oluşturduğu sağlık riski sonrasında türk turistlerin tatil beklentilerinin belirlenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2456-2471.
- Dillard, J. F., Rigsby, J. T., & Goodman, C. (2004). The making and remaking of organization context: Duality and the institutionalization process. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 17(4), 506-542.
- DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48, 147-160.
- Dowling, J. & Pfeffer, J. (1975). Organizational legitimacy: Social values and organizational behavior, Pacific Sociological Review, 18(1), 122-136.
- Giousmpasoglou, C., Marinakou, E., & Zopiatis, A. (2021). Hospitality managers in turbulent times: The COVID-19 crisis. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 1-45.
- Greenwood, R., Suddaby, R., & Hinings, C. R. (2002). Theorizing change: The role of professional associations in the transformation of institutionalized fields. The Academy of Management Journal, 45(1), 58-80.
- Hu, F., Teichert, T., Deng, S., Liu, Y., & Zhou, G. (2021). Dealing with pandemics: An investigation of the effects of COVID-19 on customers’ evaluations of hospitality services. Tourism Management, 85, 1-14.
- Jepperson, R. L. (1991). Institutions, institutional effects, and institutionalism. In W. W. Powell & P. J. DiMaggio (Ed.), The new institutionalism in organizational analysis (pp. 143-163). The University of Chicago Press.
- Jiang, Y., & Wen, J. (2020). Effects of COVID-19 on hotel marketing and management: a perspective article. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 1-16.
- Kabadayı, M., & Kardeş, N. (2020). Kovid-19'un (Koronavirüsün) yerli turist davranışı ve seyahat eğilimlerine etkileri. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4), 3703-3719.
- Kılıç, B., Aslan, H., & Gövce, M. (2020). Covid-19 sonrası turistik tüketim tutumu. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 554-570.
- Kiger, M. E. & Varpio, L. (2020). Thematic analysis of qualitative data: AMEE Guide, 131.
- Koçel, T. (2018). İşletme Yöneticiliği (17. baskı). Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Lee, C. C., & Chen, C. J. (2011). The reaction of elderly Asian tourists to avian influenza and SARS. Tourism Management, 32(6), 1421-1422.
- Open Education Sociology Dictionary (2023). Legitimacy defination? https://sociologydictionary.org/legitimacy/#definitions_of_legitimacy
- Merriam-Webster Dictionary (2023). Legitimacy defination & meaning. https://www.merriam-webster.com/dictionary/legitimacy
- Milliyet (2023). Meşruiyet ne demek? TDK Sözlük anlamı Nedir? https://www.milliyet.com.tr/egitim/mesruiyet-nedir-tdk-sozluk-anlami-ne-demek-mesruluk-tanimi-nedir-6517490
- Türk Dil Kurumu Sözlükleri (2023). Meşruiyet? https://sozluk.gov.tr/
- Meyer, J. W., & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340-363.
- Nee, V. (1998). Sources of the new institutionalism. In M. C. Brinton & V. Nee (Ed.), The new institutionalism in sociology (pp. 1- 16). Russell Sage Foundation.
- Özaltın Türker, G. (2020). Covid-19 salgını turizm sektörünü nasıl etkiler? Turizm akademisyenleri perspektifinden bir değerlendirme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 207-224.
- Pansiri, J. (2005). Pragmatism: A methodological approach to researching strategic alliances in tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development, 2(3), 191-206.
- Parsons, Talcott (1960). Structure and process in modern societies, New York: Free Press.
- Sargut, A.S. & Özen, Ş. (2010). Örgüt kuramları. İmge Kitapevi.
Selznick, P. (1957). Leaderhip and administration, Harper & Row.
- Scott, R.W. (1987). The adolescence of institutional theory, Administrative Science Quarterly, 32, 493-511.
- Suchman, M. C. (1995). Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches. Academy of Management Review, 20(3), 571-610.
- Tang, Y. (2017). A summary of studies on organizational legitimacy. Open Journal of Business and Management, 5(3), 487-500.
- Tolbert, P. S., & Zucker, L. G. (1983). Institutional sources of change in the formal structure of organizations: The diffusion of civil service reform, 1880-1935. Administrative Science Quarterly, 22-39.
- Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı [TGA]. (2023a) tga.gov.tr/turkiyenin-guvenli-turizm-programi-hakkinda/
- Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı [TGA]. (2023b). https://tga.gov.tr/search-hotel-general/
- Urry, J. (2009). Turist Bakışı. (E. Tataroğlu, & İ. Yıldız , Çev.) Bilge Su Yayıncılık.
- Wachyuni, S., & Kusumaningrum, D. A. (2020). The effect of COVID-19 pandemic: How are the future tourist behavior? Journal of Education, Society and Behavioural Science, 33(4), 67-76.
- Yaşar, İ. (2020). Pandemi (Covid 19 Salgını) sürecinin bireylerin tatile çıkma eğilimlerine etkisi. Turizm Çalışmaları Dergisi, 2(2), 1-14.
- Zucker, L.G. (1977). The role of institutionalization in cultural persistence. American Sociological Review, 42, 726-743.
- Zucker, L. G. (1987). Institutional theories of organization. Annual Review of Sociology, 13, 443-463.